Wybór coacha to wbrew pozorom trudny i czasochłonny proces. Trzeba pamiętać, że nie zawsze za oficjalnym tytułem czy „medialnością” eksperta idą jego wysokie kompetencje. Co zatem zrobić, aby nasza decyzja była trafna, a przyszła współpraca efektywna?
Rosnące zainteresowanie usługami coacha powoduje, że rynek rozwija się w nieprawdopodobnym tempie. Osobistego coacha mają już prawie wszyscy – biznesmeni, artyści, politycy. Coaching coraz rzadziej kojarzony jest z modą czy trendem. Powoli zyskuje status realnej potrzeby, jak osobista stylistka i doradca biznesowy. Poniekąd jest to zasługa coraz bardziej wymagającego i konkurencyjnego rynku pracy oraz szybkiego tempa życia. W takich warunkach zasadne staje się pytanie, jak odnaleźć swoją ścieżkę rozwoju, jak osiągnąć wymarzony rezultat w bardzo krótkim czasie. Coach pomoże Ci znaleźć odpowiedzi na te pytania. Tylko jak wybrać tego odpowiedniego? Porównanie do wyboru butów do chodzenia nie jest przypadkowe. Muszą pasować, znajdować się w granicach Twoich możliwości finansowych, być wygodne i dopasowane do Twoich potrzeb i stylu. Podobnie jest z coachem. Wskazana w tej sytuacji będzie słowna rekomendacja jednego z Twoich znajomych. Znajdź kogoś, kto korzystał z takich usług i ma dobre zdanie na temat prowadzącego. Prywatna opinia klienta jest na wagę złota – tłumaczy Ksenia Alpern z firmy Ksenia Coaching.
Kompetencje i wykształcenie
Warto też sprawdzić kompetencje i wykształcenie naszego przyszłego partnera we współpracy – czyli coacha. Coaching wymaga posiadania pewnych charakterologicznych predyspozycji, ale posiadanie certyfikatu będzie dodatkowym atutem. Dowiedzmy się, jaka szkoła bądź instytucja organizowała ukończony przez niego kurs i czy wreszcie posiadane uprawnienia obowiązują tylko w kraju, czy również poza jego granicami. W razie posiadania przez niego strony internetowej, sprawdźmy, jakie firmy bądź marki znajdują się w dostępnym portfolio jego klientów. Być może wśród jego klientów znajdą się osoby z tych samych bądź pokrewnych do naszej branż i segmentów rynku.
Wyszukiwarka internetowa
Ważnym elementem weryfikującym kompetencje coacha będzie… wyszukiwarka internetowa. Najbardziej prestiżowi oraz doświadczeni przedstawiciele tej profesji często proszeni są o komentarze i wypowiedzi dotyczące rynku. Obecność ekspercka w kluczowych portalach HR, szkoleniowych, biznesowych, czy udział w konferencjach i sympozjach poświęconych tej tematyce jest dodatkowym świadectwem ich wysokich kompetencji, choć nie powinna w 100% determinować naszego wyboru.
Źródło: Projekt Komunikacja