Kreatywność rodzi najciekawsze pomysły. My chcemy nagrodzić te najlepsze w Employer Brandingu! Ale najpierw zobaczcie co na ten temat mówią jurorki naszego konkursu EBstars – Aleksandra Pszczoła i Joanna Kamińska. Czyli dziś o kolejnej kategorii – Najlepszy Pomysł Kreatywny. Myślisz, że wszystko już było i nic Cię nie zaskoczy? Zobacz!
Aleksandra Pszczoła – założycielka i CEO firmy Bee Talents. Na co dzień wspiera polskie i zagraniczne firmy technologiczne w rekrutacji i employer brandingu. W 2014 otrzymała nagrodę Szefa Roku HR. Obecnie, wraz z kilkuosobowym zespołem, aktywnie dzieli się wiedzą o tym jak tworzyć markę pracodawcy, a także w jaki sposób szybko i skutecznie zatrudniać specjalistów IT.
Joanna Kamińska – HR Manager, autorka bloga branżowego HR z pasją, współzałożycielka społeczności kobiet przedsiębiorczych Frontwoman. Ekspert współpracujący z portalami branżowymi, juror w konkursach employer branding oraz prelegent na konferencjach dotyczących tematyki HR. Wykładowca przedmiotu Employer Branding na Uniwersytecie SWPS w Sopocie.
Skąd czerpać inspiracje?
Aleksandra Pszczoła: Najlepsze pomysły przychodzą wtedy, kiedy nasza głowa ma chwilę odpoczynku od rutynowych działań. Inspiracji szukałabym nie tyle w obszarze HR, ale w pokrewnych dziedzinach takich jak chociażby sprzedaż czy marketing. Jeśli dobrze znamy profil naszego odbiorcy, możemy go pozytywnie zaskoczyć. Pamiętajmy jednak, żeby nie wymyślać koła na nowo, wiele rzeczy zostało już pokazanych i przetestowanych. Warto zatem inspirować się nimi, ulepszać i dostosowywać odpowiednio do swoich potrzeb.
Joanna Kamińska: Jeśli chodzi o pomysły kreatywne, to one mogą przyjść do nas w zasadzie z każdej strony – im więcej oglądamy, czytamy, rozglądamy się i śledzimy – zarówno co dzieje się na rynku EB jak i rynku marketingowym ogółem, tym mamy większą bazę. To co jednak najważniejsze – aby się inspirować, a nie kopiować. Nie chodzi o powtarzanie tego, co było, ale o to, by mieć szerokie horyzonty. Jeśli powielimy scenkę np. Heinekena i wrzucimy ją w polskie realia, nie będzie to kreatywne. Jeśli powielimy kampanię Luxoftu i będziemy zamiast pączków rozdawać drożdżówki, ciężko będzie mówić o kreatywności. Jeśli chcemy być prawdziwie kreatywni, trzeba wyjść poza istniejące schematy – puścić swoje wodze fantazji i pokłady innowacyjności w obszar grupy docelowej i dać sobie szanse na wymyślenie czegoś czego jeszcze nie było, a co jednocześnie będzie skuteczne.
Czy źródłem kreatywnych pomysłów powinien być Wschód czy Zachód?
AP: Myślę, że kierunek geograficzny nie ma tutaj żadnego znaczenia. Zarówno Zachód może uczyć się od Wschodu, jak i Wschód od Zachodu. Wszystko zależy od celu, który sobie stawiamy i pod jego realizację powinniśmy, planować odpowiednie działania.
JK: Źródłem kreatywnym pomysłów powinna być otwarta głowa zespołów EB. Jeśli miałabym gdzieś szukać inspiracji, to bardziej na Zachodzie, ale poza inspiracją postawiłabym np. na treningi twórczego myślenia dla zespołów EB i na poszerzanie ich horyzontów. Czasami naszą kreatywność blokuje to, że za bardzo trzymamy się schematów i utartych ścieżek, trzeba dać sobie przestrzeń na wyjście poza, wtedy powinno pójść sprawniej.
Czy to prawda, że w EB wszystko już było?
AP: Jestem zdania, że zawsze należy usprawniać to co już było i starać się tworzyć jego lepszą wersję. Pamiętajmy jednak, żeby nie przekombinować. Czasami najprostsze pomysły sprawdzają się najlepiej i zaskakują swoją prostotą, dzięki czemu osiągamy założony cel.
JK: Zdecydowanie nie. Pojawiające się wciąż nowe przykłady i pomysły pokazują, że są rzeczy, których jeszcze nie było. Ostatnio pojawił się aromamarketing w kampanii Capgemini, także kolejna nowość, a jestem pewna, że przed nami jeszcze wiele. Tak samo jak w marketingu i reklamach produktów, które oglądamy, wciąż pojawiają się nowe trendy i nowe pomysły, tak samo w employer brandingu jeszcze niejedno się wydarzy.
Kolej na Ciebie – zrobiłeś/ widziałeś coś super i chcesz się tym pochwalić? Zgłoś swoją firmę do konkursu EBstars już teraz, nie ma co czekać! Zgłoszenia (a do wyboru mamy aż 9 kategorii!) przyjmujemy do 31 sierpnia 2016. Gala rozdania nagród odbędzie 14 września 2016 w Kinie Praha – przyjdź i zobacz czym my Cię zaskoczymy!
Strona wydarzenia: TUTAJ!