Rozruszaj swoich pracowników!

Wysportowany człowiek to lepszy pracownik! Przekonał się o tym niejeden szef, a wyniki badań nie pozostawiają złudzeń. Ludzie aktywni są szczęśliwsi i pracują wydajniej. Jaka może być rola firmy w promowaniu sportu i czy faktycznie warto się w to angażować? Znamy odpowiedź!

Regularna aktywność fizyczna wpływa zbawiennie na kondycję ciała i umysłu, pomaga odreagować napięcia, poprawia samopoczucie za dnia i jakość snu w nocy. Ruch jest szczególnie ważny dla pracowników umysłowych, którzy spędzają 8 godzin przed komputerem w jednej, często niekorzystnej dla kręgosłupa pozycji. Każdemu przełożonemu powinno zależeć na tym, by zatrudnione w jego firmie osoby cieszyły się dobrym zdrowiem i przychodziły do pracy zregenerowane, bo to zapewni im lepszą koncentrację na codziennych zadaniach. Świadomi tego faktu szefowie coraz częściej zachęcają podwładnych, by ci włączali do swojego tygodniowego planu zajęcia sportowe.

Pierwsze kroki

Rola pracodawcy jako promotora aktywnego wypoczynku może przyjąć różne formy, a tą najbardziej znaną z korporacji jest współfinansowanie kart umożliwiających korzystanie z różnych obiektów sportowych. Jednak firma może zaangażować się znacznie mocniej, przy jednoczesnym niewielkim wkładzie finansowym. Dzięki różnym formom wspierania aktywności fizycznej szefowie okazują swoim pracownikom autentyczne zainteresowanie i pogłębiają ich wzajemne relacje.

Jak najprościej zacząć? Najlepiej od rozmowy – zapytać pracowników o to, jak lubią spędzać swój wolny czas, jakie mają pasje i które formy rekreacji sprawiają im najwięcej radości. Można to zrobić w formie ankiety online, dyskusji na wewnętrznym portalu lub podczas zorganizowanego spotkania. Być może okaże się, że mamy w firmie grupkę koszykarzy, nieświadomych tego, że ich koledzy z sąsiedniego działu również interesują się tym sportem? Ponadto każda większa firma posiada swój intranet, wewnętrzny portal lub newsletter, który wykorzystuje do przesyłania informacji o zachodzących zmianach czy nowościach w ofercie. W komunikacji z pracownikami można poruszać jednak także luźniejszą tematykę – dzielić się ciekawostkami dotyczącymi zdrowego stylu życia, inspirować i podsuwać pomysły na aktywne spędzanie czasu wolnego. Do komunikacji wewnętrznej służy nam fanpage na Facebooku. W ten sposób najszybciej i najłatwiej docieramy do naszych pracowników, zlokalizowanych w dwóch biurach w Łodzi i w Toruniu. Jednocześnie osoby, które zastanawiają się nad wysłaniem do nas swojego CV, mogą zobaczyć, czym żyje nasza firma, co się u nas dzieje. Oprócz informacji o bieżących wydarzeniach w firmie sporo piszemy o eventach kulturalnych i sportowych. Niedawno dwaj nasi konsultanci brali udział w biegu Run Toruń i wszyscy im kibicowaliśmy – opowiada Paulina Makowska z call center Telmon.

Przykład idzie z góry

Niech słowa przełożą się na czyny! Liczą się nawet małe gesty. Jeżeli tematyka „fit” jest bliska ludziom pracującym w organizacji, warto pokusić się o zorganizowanie dla wszystkich chętnych warsztatów ze specjalistą – trenerem, fizjoterapeutą lub dietetykiem, który podzieli się swoją wiedzą i doświadczeniami oraz odpowie na wszystkie pojawiające się pytania. Osobisty przykład zaangażowanego w uprawianie sportu prezesa czy kierownika może pokazać, że da się pogodzić pracę na pełen etat z regularnym wysiłkiem fizycznym, oraz uświadamiać, jak ważną kwestią jest dbanie o dobrą formę. Prezes naszego call center jest aktywnym, wysportowanym człowiekiem. Niedawno ukończył ze świetnym czasem Półmaraton Warszawski – pobił swój życiowy rekord. Prowadzi dużą firmę, ma rodzinę, ale znajduje czas na realizowanie swojej biegowej pasji. Dzięki zamiłowaniu do sportu znajduje wspólny język ze sporo młodszymi od siebie pracownikami – opowiada Monika Stefaniuk, odpowiedzialna w Telmon za proces rekrutacji.

Przełożeni mogą też zachęcać pracowników do dojazdów do pracy na rowerze. Być może sami przesiądą się na dwa kółka? Ludzie, którzy zobaczą zaangażowanie u swoich szefów, chętniej przyłączą się do tego pozytywnego trendu. Wystarczy zapewnić im mocne stojaki rowerowe, ustawione w zadaszonym miejscu. Wygodny, bezpieczny parking rowerowy pomoże sprawić, że do biura o poranku wchodzić będzie coraz więcej energicznych, obudzonych i pozytywnie nastawionych ludzi.

Wespół w zespół

Nie każdy ma siłę i motywację do tego, by iść po pracy na siłownię czy uczestniczyć w zajęciach fitness. Potrzebna nam motywacja – a co najlepiej mobilizuje? Grupa, która czeka, której nie można zawieść. Wspólne uprawianie sportu powoduje zacieśnianie relacji międzyludzkich, pomaga w budowaniu zespołu, w którym z czasem nawiązują się bliższe znajomości i przyjaźnie. To wszystko prowadzi do lepszej atmosfery w miejscu pracy. Integracja pracowników wzmacnia ich więź z firmą i może poprawić relacje na linii szef – pracownik. Firmy, które znają zainteresowania i pasje swoich pracowników, powinny zaproponować im stworzenie firmowej drużyny piłkarskiej, siatkarskiej czy koszykarskiej. W wielu miastach funkcjonują tzw. biznes ligi, w których drużyny z różnych korporacji rozgrywają między sobą mecze. Sami pracownicy również mogą zaangażować się w stworzenie grupy odpowiadającej na ich zainteresowania, np. klubu pływaka, biegacza czy grupy fitness.

W wielu miastach organizowane są charytatywne biegi, marszobiegi i sztafety. Wspólny wysiłek, dzięki któremu możemy jeszcze komuś pomóc, cieszy podwójnie. Aby osiągnąć przy okazji dobry wynik, trzeba najpierw potrenować, najlepiej razem. Świetnie, jeżeli firma zdecyduje się okazać wsparcie dla takich inicjatyw poprzez promowanie informacji o organizowanych treningach w kanałach komunikacji, którymi dysponuje – podpowiada Patrycja Białooka, odpowiedzialna za HR w Telmon. Gdy drużyna sportowców w naszej organizacji zacznie już prężnie działać, zadbajmy o to, by ich zaangażowanie nie spadło. Świetnym sposobem na utrzymanie wysokiego poziomu sportowej motywacji jest prowadzenie koleżeńskich zawodów, na przykład za pomocą aplikacji Endomondo, która daje możliwość stworzenia rywalizacji w konkretnej dziedzinie sportu. Zachęcanie pracowników do aktywności fizycznej może wpłynąć pozytywnie na firmę i relacje w niej panujące. Miłość do sportu i aktywne, zdrowe życie stają się ważnymi elementami wizerunku firmy jako nowoczesnego pracodawcy, który troszczy się o swój zespół.

Autorka: Katarzyna Płachecka

1 komentarz

    Skomentuj

    Share This
    HRstandard.pl
    Login/Register access is temporary disabled