Menadżerowie a zaangażowanie pracowników na podstawie badań Niemieckich. A jak jest w Polsce?

Kiedy pracownicy są zaangażowani, organizacje osiągają ponadprzeciętne wyniki. Badania Gallupa wykazały, że zespoły wysoce zaangażowane mają o 10% więcej zadowolonych klientów, o 22% większe zyski i o 21% większą produktywność. W organizacjach o największym zaangażowaniu pracowników widzimy też mniej nieobecności (37%), mniej wypadków przy pracy (41%) i błędów wpływających na obniżenie jakości (41%).

Badania Gallupa wskazują, że najczęściej to szef zespołu jest odpowiedzialny za zaangażowanie pracowników. Tak więc jakość przywództwa, poparta prawidłową strategią, modelem biznesowym i prawidłowymi produktami i serwisem w dobrej cenie, mogą pomóc organizacji i zapewnić zrównoważony sukces. Niemieccy menadżerowie uważają, że pracują dobrze, jednak niemieckie dane wskazują, że pracownicy myślą o odejściu z pracy ze względu na swojego przełożonego. I to zarówno ci zaangażowani(7%), jak i ci, którzy określają się jako niezaangażowani (48%). Większość badanych pracowników (68%) przyznawała, że miała przynajmniej jednego złego menadżera w swojej karierze.

Gdy Gallup zapytał niemieckich menadżerów, dlaczego zostali zatrudnieni na obecnym stanowisku, cytowali swoje doświadczenie i czas pracy w organizacji a 47% wskazało, jako przyczynę, sukces w poprzedniej, nie menadżerskiej roli. To nie gwarantuje talentu menadżerskiego. Doświadczenie i umiejętności są ważne, ale naturalny sposób myślenia, czucia i zachowania jest, zdaniem Gallupa, jeszcze ważniejszy. Organizacje powinny zatrudniać menadżerów w oparciu o ich zdolność angażowania, dbania o pracowników i zdolności traktowania każdego pracownika jako indywidualnej jednostki. Niezależnie od tego, jak dobrze dobrani i utalentowani są menadżerowie, nadal potrzebują oni wsparcia – treningu i coachingu, aby mogli zrozumieć, czego potrzebują pracownicy od miejsca pracy, żeby być zaangażowani. Zaangażowanie pracowników powinno być regularnie badane, warto wyznaczać cele wzrostu zaangażowania i nagradzać menadżerów za ich osiągnięcie.

Te wnioski zostały wyciągnięte z badań Instytutu Gallupa przeprowadzonych za pomocą rozmów telefonicznych w Niemczech, w lutym i marcu tego roku na losowej próbce 1,429 dorosłych pracowników. Nie znam danych z Polski, jednak moje wieloletnie obserwacje polskich organizacji wskazują na to, że popełniają one podobne błędy. Warto zatem zastanowić się, czy moja organizacja bada zaangażowanie pracowników, jakie wyciąga wnioski i jak wspiera menadżerów, aby osiągać ponadprzeciętne wyniki.

Autorka: Anna Zaremba

1 komentarz
  1. Reply
    Marcin 2 lutego 2018 at 17:52

    Proszę o podanie źródeł danych używanych w artykule. O które konkretnie badania chodzi? Kiedy zostały przeprowadzone?

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0