Mars w ciągu ostatniego miesiąca spotkał się podczas targów pracy z kilkuset studentami w pięciu miastach Polski. Z perspektywy Mars targi pracy już dawno przestały być tylko miejscem wymiany ofert staży i praktyk, a stały się wydarzeniem, które w profesjonalny sposób przygotowuje studentów i absolwentów szkół wyższych do poszukiwania pracy. Firmy uczestniczące w targach od kilku sezonów kładą widoczny nacisk na elementy innowacji, mające przyciągnąć uwagę roczników wchodzących na rynek pracy. Część studentów świadomie wykorzystuje szansę, wiedząc, że podczas targów prac ymoże bliżej poznać kulturę organizacji wymarzonego pracodawcy i zwiększyć swoje szanse w procesie rekrutacji.
„Dla coraz większej liczby studentów udział w targach staje się elementem świadomie planowanej kariery. Studenci mają szansę w jednym miejscu porównać oferty kilku firm i zaczynają z tego korzystać. Zdają sobie sprawę, że informacje zdobyte podczas bezpośredniej rozmowy niekoniecznie muszą znaleźć się na stronie internetowej pracodawcy czy w ulotkach. Sporo osób przychodzi do nas z konkretnymi pytaniami dotyczącymi rekrutacji na nasze programy, takie jak Mars Business Experience, ale chcą też dowiedzieć się jak się u nas pracuje, jaka jest atmosfera i dalsze możliwości rozwoju” – mówi Katarzyna Prządka, Employer Branding Specialist w Mars Polska.
„Coraz częściej na targach pojawiają się studenci pierwszego roku i chociaż nie ma dla nich
jeszcze żadnych ofert, to dzięki aktywnemu uczestnictwu w takich wydarzeniach mogą dowiedzieć się, co zrobić by za dwa lata stać się idealnymi kandydatami na wymarzony staż” – zauważa Monika Rejmer, przedstawicielka organizacji studenckiej BEST, Ambasadorka firmy Mars Polska na Politechnice Warszawskiej. Z drugiej strony, jak wynika z doświadczenia Katarzyny Prządki, nadal wśród uczestników targów nie brakuje osób, które przychodzą nieprzygotowane, nie wiedzą o co zapytać i jak się zaprezentować, aby jak najwięcej skorzystać na możliwości bezpośredniej rozmowy z potencjalnym pracodawcą.
Zmienia się sposób, w jaki firmy przygotowują się do udziału w targach. Firmom zależy, aby ich stoiska wyróżniały się spośród konkurencji. „Pracodawcy coraz częściej chcą pokazywać się przez innowacje. Stawiają też na atrakcje, które przyciągną potencjalnych kandydatów. W ostatnim czasie pracodawcy położyli duży nacisk na kreatywność i niekoniecznie są to elementy związane bezpośrednio z marką pracodawcy. Przysłowiowe piłkarzyki do gry mają podkreślać dobrą atmosferę pracy i dbałość pracodawcy o pracowników” – zauważa Sara Hassan, Head of Business Development AIESEC Polska.
Pracodawcy w ostatnim czasie zmieniają też sposób przygotowania ofert, coraz częściej dostosowując je do konkretnych grup odbiorców. „Rynek targów bardzo się rozrasta. Oferta szkół wyższych obecnie jest tak bogata, że pracodawcy i organizatorzy targów muszą wykazać się dużą elastycznością. Pojawiły się specjalne wydarzenia dla studentów politechnik. Firmy starają się też pokazywać, że ich oferta jest różnorodna i że szukają specjalistów z różnych dziedzin” – mówi Monika Rejmer.
W Polsce rośnie liczba studentów z zagranicy i coraz częściej można ich spotkać na targach pracy. Według danych GUS z 2015 roku, na polskich uczelniach studiuje ponad 46 000 obcokrajowców, co stanowi 3,6% ogólnej liczby studentów w Polsce. Największą grupą są Ukraińcy, którzy dobrze radzą sobie z językiem polskim i z naszym krajem wiążą swoją przyszłość zawodową. Dużą część stanowią osoby, które w Polsce przebywają tymczasowo, mówią po angielsku i chciałyby tutaj zdobyć pierwsze doświadczenia w pracy. Na wzrost liczby zagranicznych studentów zwraca uwagę Katarzyna Prządka: „Jest to wyraźnie zauważalna tendencja. Proces umiędzynaradawiania uczelni wyższych to już trend ogólnoświatowy. Z roku na rok, również na polskich targach, pojawia się coraz więcej obcokrajowców zainteresowanych pracą w naszym kraju”.
Dzisiaj pracodawcy muszą komunikować się z młodymi ludźmi poprzez większą liczbę coraz bardziej zróżnicowanych kanałów. Starają się wyróżnić dzięki atrakcyjnym i innowacyjnym stoiskom, ale przede wszystkim przygotowują oferty, dostosowane do konkretnych grup studentów. Większość uczestników targów, stawiających pierwsze kroki na drodze swojej kariery, ma świadomość, że udział w takim wydarzeniu to wartościowe doświadczenie, które zaprocentuje w przyszłości.
Źródło: Mars