Wydatki na premie i nagrody dla pracowników można „wrzucić w koszty”

ca

Naczelny Sąd Administracyjny nie wycofał się z opinii, że premie i nagrody wypłacane pracownikom z dochodów spółki po jej opodatkowaniu, stanowią koszt uzyskania przychodu. W uchwale z lutego 2016 roku podtrzymał korzystną dla przedsiębiorców interpretację przepisów wedle której są to wydatki obniżające dochód.
 
Dotychczas nie było to jednoznaczne, a wątpliwości krążyły wokół źródeł finansowania nagród i premii pracowniczych. Specjaliści optujący za tym, by wydatki związane z programami motywacyjnymi nie były wliczane do kosztów, argumentowali, że nie można ich traktować jak wynagrodzenie za pracę, które stanowi taki koszt. Skłaniali się raczej ku stanowisku, że premie i nagrody są dla pracodawcy takim samym obciążeniem jak pracownicze składki ubezpieczeniowe i składki na Fundusz Pracy. Skoro nie należy ich „wrzucać w koszty”, to wydatków związanych z programami motywacyjnymi tym bardziej.
 
Premia jest motywacją
 
W 2015 roku sytuacja zmieniła się jednak diametralnie. Pojawiły się orzeczenia które wskazują, że nie ma ku temu żadnych przeszkód, bo też nie istnieją przepisy, które jednoznacznie by tego zabraniały. Z drugiej jednak strony – nagrody i premie zostały uznane za czynnik motywacyjny, który w oczywisty sposób wpływają na jakość świadczonej pracy przez pracowników, a w konsekwencji – na przychód spółki. Uznano więc, że przedsiębiorstwo powinno mieć prawo do wliczenia ich w koszty uzyskania przychodu w miesiącu ich wypłacenia. Tym bardziej, że dla pracownika są to przychody wynikające bezpośrednio ze stosunku pracy.
 
Fiskus nadal miał jednak wątpliwości na temat związku wypłacanych premii z ich wpływem na wysokość uzyskiwanych przychodów, traktując je bardziej jako dodatkową gratyfikację za pracę już wykonaną, a nie motywację do dalszego jej dobrego wykonywania. Ostatecznie rozwiało je orzeczenie Najwyższego Sądu Administracyjnego z lutego 2016, który nie zgodził się z taką interpretacją, podtrzymując wcześniejsze rozstrzygnięcie, które jest korzystne dla przedsiębiorców. W ocenie NSA: „wypłacane pracownikom nagrody i premie z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w tym podatku w miesiącu ich wypłaty” (Uchwała 7 sędziów NSA z dnia 1 lutego 2016 r. sygn. II FPS 5/15).
 
 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0