Nie ma jednego przepisu na udaną współpracę z agencją, bo każda rekrutacja jest inna – mniej lub bardziej wymagająca. Ale jedno jest pewne: obie strony, zarówno klient, jak i agencja, mają ten sam cel – znalezienie dobrego pracownika. Co zrobić, by się to udało? Oto kilka porad:
1. Sprecyzowane oczekiwania.
Rekrutacja często przypomina szukanie igły w stogu siana, ale dzięki pomocy agencji możliwe jest odnalezienie idealnego kandydata… pod warunkiem, że sami wiemy, kogo szukamy. Pamiętaj, że im bardziej sprecyzujesz swoje oczekiwania, tym łatwiejsze zadanie stanie przed agencją. Jak to zrobić? Najlepiej stworzyć listę 5 oczekiwań wobec kandydata, porządkując je od najważniejszych, do mniej ważnych, ale już nie koniecznych. Unikajmy niekończących się list absolutnie niezbędnych i koniecznie wymaganych cech. Zwykle ograniczają krąg poszukiwań do kandydatów pracujących dla konkurencji, na dodatek o bardzo wysokich wymaganiach finansowych.
2. Uczciwe warunki
Oprócz listy wymagań wobec kandydata, koniecznie przedstawmy to, co najlepszego możemy zaoferować. Chodzi nie tylko o wynagrodzenie, ale i benefity, formę zatrudnienia, unikalną kulturę organizacyjną i możliwości rozwoju. Warto wykorzystać doświadczenie i wiedzę agencji na temat wynagrodzeń. Konsultanci podpowiedzą, jakie są aktualne oczekiwania kandydatów na danym stanowisku i czy proponowana stawka jest adekwatna do wymagań. Pamiętajmy, że jeśli proponujemy wynagrodzenie poniżej średniej, możemy przyciągnąć kandydatów… poniżej średniej.
Nasze doświadczenie pokazuje, że dla kandydatów liczą się również pomniejsze aspekty, jak np. położenie biura czy miejsce parkingowe pod budynkiem – mówi Aneta Dziadkowiec, HR Manager w agencji Jobs Plus. Dlatego im więcej informacji o firmie dostarczysz agencji, tym lepiej – nie tylko na tematy finansowe.
3. Dobra komunikacja i stały kontakt
Aby rekrutacja przyniosła oczekiwany skutek, warto od początku do końca pozostawać w ścisłym kontakcie. Agencja powinna przekazywać regularną informację na temat postępów w procesie. Często prowadzone rekrutacje są dynamiczne, kandydaci zadają pytania, dlatego niezbędne okazują się nowe informacje, pozyskane od klienta. Zwykle liczy się też czas, bo kandydaci biorą udział w kilku procesach na raz.
Równie ważna jest informacja zwrotna na temat przekazanych przez agencję kandydatów. Jeśli nie spełniają oni twoich oczekiwań, od razu informuj o swoich wątpliwościach i uwagach. Tylko bieżący feedback pozwoli agencji lepiej trafiać w potrzeby klientów.
4. Przyjazna rekrutacja.
Agencja rekrutacji reprezentuje swojego klienta, dlatego dba również o jego markę w relacjach z kandydatem. Pierwszy etap to zwykle spotkanie z rekruterem agencyjnym, zaś drugi etap odbywa się u klienta. Ważne, by oba pozostawiły w kandydacie pozytywne odczucia. Dobre przygotowanie do spotkania to podstawa – sprawę ułatwią informacje uzyskane od rekruterów. Pamiętaj o ciepłym przyjęciu kandydata i profesjonalnie przeprowadzonej rozmowie kwalifikacyjnej. Warto wywrzeć na rozmówcy jak najlepsze wrażenie, by utwierdził się w przekonaniu, że chce pracować dla twojej firmy.
Rekrutacja z agencją to oszczędność czasu i pieniędzy, a zarazem doskonała możliwość wglądu w realia rynkowe. Warto w pełni wykorzystać tę szansę, by znaleźć idealnego kandydata. Powodzenia!
Autorka: Joanna Pieńkowska, Jobs Plus