Długi czas oczekiwania na odpowiedź od osoby rekrutującej sprawia, że kandydaci są rozczarowani procesem rekrutacji. Według badań twierdzi tak blisko 40% Polaków. Remedium na ten problem może być przeprowadzenie rozmowy rekrutacyjnej w formie wideo.
Rozmowa kwalifikacyjna może potrwać od 15 minut do godziny a nawet dłużej. Doliczając do tego czas przeznaczony na dojazd kandydata do siedziby rekrutera, zaangażowanie czasowe kandydata jest znacznie większe. Często niełatwo znaleźć także dogodny dla obydwu stron termin spotkania. Światowe doświadczenia wskazują, że dzięki wideorekrutacjom czas od publikacji ogłoszenia do zatrudnienia skraca się o co najmniej 1/3 – informuje Łukasz Sójka – dyrektor zarządzający ATOTA Sp. z o.o.
Wideorozmowa wyklucza problem poszukiwania miejsca i uzgadniania terminu spotkania. A dzięki temu, że rozmowa przeprowadzana jest w sposób asynchroniczny nie ma potrzeby, aby obie strony znajdowały się w tym samym czasie przy ekranie komputera. Kandydat dostaje listę pytań i w formie wideo odpowiada na nie, nie tylko w dowolnym momencie, ale także w najbardziej komfortowym dla siebie miejscu. To natomiast sprawia, że stres związany z pierwszym kontaktem z rekruterem jest zredukowany do minimum. Co więcej, kandydat ma dostęp do postępów w procesie rekrutacyjnym na każdym jego etapie. Sprawia to, że jest on przejrzysty i bardziej klarowny, co z kolei poprawia wizerunek rekrutera w oczach kandydata. Warto podkreślić fakt, że oszczędność czasu i kosztów nie niesie za sobą spadku jakości i efektywności procesu rekrutacyjnego. Wręcz przeciwnie. Pracodawca ma większe możliwości na znalezienie odpowiedniego pracownika, ponieważ zostaje wykluczona bariera miejsca. Co więcej, rekruter w krótszym czasie może zapoznać się z większą liczbą zgłoszeń.
Ponadto, rozmowa kwalifikacyjna online pozwoli ocenić możliwości i umiejętności kandydata. Dzięki niej z łatwością sprawdzimy poziom znajomości języków obcych, zapoznamy się z jego doświadczeniem zawodowym, oczekiwaniami finansowymi czy dyspozycyjnością. – Wszystkie te informacje zyskamy bez konieczności umawiania się na rozmowę w siedzibie firmy. Najczęściej rozmowę prowadzi profesjonalny konsultant, jednak nie ma przeszkód, by obserwował ją także klient. Dzięki temu może poznać sylwetkę przyszłego pracownika swojej firmy i sugerować konsultantowi pytania, które powinien zadać.
Kolejnym atutem wideorekrutacji jest to, że pracodawca układa pytania raz, a zadaje je dowolnej liczbie kandydatów. Standaryzacja tego elementu ma ogromne znaczenie. Natomiast z odpowiedziami kandydatów można zapoznać się w dowolnym terminie. Ponadto zostaje wyeliminowany problem czasochłonnego etapu preselekcji tradycyjnej (weryfikacja CV, rozmowy telefoniczne), które często nie mówią wystarczająco dużo o kandydacie.
Proces wideorekrutacji ma już wielu zwolenników w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, jednak na polskim rynku stawia dopiero pierwsze kroki. Możliwość przeprowadzenia i uczestniczenia w rekrutacji bez względu na miejsce i czas to ogromne ułatwienie w procesie pozyskiwania nowych pracowników.
Źródło: ZapraszamNaRozmowe.pl