Nawet najlepszy projekt nie zostanie zrealizowany, jeśli nie trafi w odpowiednie ręce. Aby dostać swoją szansę i zostać docenionym, niekiedy trzeba czekać bardzo długo. Na szczęście pojawiły się rozwiązania, które stają się wsparciem dla osób o ciekawych pomysłach i spojrzeniu na świat. Rosnącą popularnością cieszy się w Polsce idea crowdsourcingu.
Odkąd zaczęto wykorzystywać platformy crowdfundingowe, inaczej nazywane startupami, drzwi biznesu otworzyły się przed ludźmi mającymi głowy pełne inspirujących pomysłów. Platformy te przeznaczone są dla osób, których celem jest rozwój najnowszych technologii i wprowadzanie na rynek innowacyjnych rozwiązań. Owocem ich działań jest wdrażanie produktów, które w określony sposób wpływają na poprawienie jakości codziennego życia.
Samo słowo crowdsourcing oznacza „czerpanie z tłumu”. Termin zdradza przesłanie i sens tego zjawiska. „Czerpać z tłumu” to nic innego, jak wykorzystywać kreatywność i możliwości osób z różnych środowisk. W ten oto sposób firmy dochodzą do momentu, w którym część obszaru swoich działań oddają do dyspozycji społeczeństwa. Dzięki temu marki mogą czerpać z nowego spojrzenia na pojawiające się potrzeby i problemy.
Jako przykład może posłużyć firma Google. Który z użytkowników Internetu nie zauważył zmieniających się grafik towarzyszących stronie przeglądarki? Kiedy marka miała problem z wytwarzaniem kolejnych grafik, poproszono o pomoc osoby z zewnątrz. W efekcie twórcami ilustracji stały się osoby, które wygrywały konkurs organizowany każdego roku.
Crowdsourcing zaczęto wykorzystywać w branży HR. Warto zaznaczyć, że funkcjonuje i działa on dwutorowo: wewnętrznie i zewnętrznie. W pierwszym przypadku dotyczy środowiska wewnątrz firmy, w drugim natomiast obserwuje się wyjście poza jej obszar. Wewnętrzne czerpanie z crowdsourcingu wiąże się z realizacją konkretnych zadań. Jeżeli pojawia się konieczny do zrealizowania projekt, o pomoc można poprosić wszystkie osoby z firmy – nie tylko te pełniące obowiązki wewnątrz danego działu. W ten sposób stwarza się pracownikom możliwość rozwoju i wzięcia udziału w ciekawych inicjatywach.
– Dzięki tego typu działaniom sprawimy, że każdy uczestnik projektu, niezależnie od tego, w jakim dziale pracuje na co dzień, uświadomi sobie, że jest potrzebny i wartościowy. Jest to niezwykle istotne podczas budowania i wspierania poczucia tożsamości pracowników z firmą. Ponadto angażowanie osób, które mają odmienne, nowe spojrzenie może przynieść niestandardowe rozwiązanie problemu – wyjaśnia Weronika Sierant, specjalista ds. rekrutacji w firmie Smart MBC.
Podobne działania mają swoje zastosowanie również podczas procesów rekrutacyjnych. Dzisiaj, kiedy forma ogłoszenia o pracę powinna zachęcać i wyróżniać się spośród pozostałych, rekruterzy sięgają po różne rozwiązania. Ciekawym pomysłem jest organizowanie konkursów związanych z funkcjonowaniem firmy, którego zwycięzca zostaje zaproszony do kolejnego etapu współpracy bądź też od razu staje się pracownikiem firmy. Tego typu metoda pozwala ujawnić potencjał kandydatów i zaprezentować wymagane od nich umiejętności. Można również poprosić osoby z zewnątrz o pomoc w rozwiązaniu pojawiającego się problemu. Osoby posiadające dystans do sytuacji mogą zaproponować innowacyjne i odważne działania, które warto rozważyć.
Zastosowanie idei crowdsourcingu może przynieść firmie wiele korzyści. Jest ona na tyle szerokim pojęciem, że pozwala na wykorzystanie w różnych obszarach – wewnątrz firmy i poza nią. Czerpanie z zasobów pracowników lub osób niezwiązanych z firmą, może pozytywnie wpłynąć na jej rozwój, dlatego warto rozważyć tę możliwość podczas planowania strategii działania.
Autorka: Sandra Kluza
Specjalista ds. Marketingu Smart MBC