Zakończył się pierwszy ogólnopolski konkurs „Ambasador Zarządzania Wiedzą”. W konkursie wzięły udział firmy, dla których dzielenie się wiedzą jest jednym z kluczowych elementów zarządzania. Konkurs był częścią projektu „Światłowód Wiedzy”, realizowanego przez Orange Polska przy wsparciu PARP i Europejskiego Funduszu Społecznego.
W każdej organizacji zatrudniani są eksperci, którzy posiadają unikalną wiedzę. Jedni pracownicy w naturalny sposób udzielają rad i wspierają współpracowników, inni potrzebują zachęty i odpowiednich warunków, by dzielić się swoim know-how z zespołem. Świadome tego firmy dbają o rozwój swoich ekspertów oraz udostępniają im narzędzia, aby dzielili się wiedzą z pozostałymi pracownikami. Przedsiębiorstwa, które wykorzystują potencjał ludzki i umiejętnie nimi zarządzają, odnoszą sukcesy i skuteczniej budują swoją przewagę konkurencyjną.
„Ambasador Zarządzania Wiedzą” to pierwszy w Polsce konkurs, którego ideą jest zwrócenie uwagi na aspekt dzielenia się wiedzą. Inicjatywa miała na celu wskazanie i wyróżnienie organizacji stosujących najlepsze praktyki, metody oraz narzędzia w tym obszarze.
Spośród blisko 30 zgłoszeń jury pod przewodnictwem prof. Piotra Płoszajskiego (SGH) wyłoniło czterech finalistów. Oceniano skuteczność i kreatywność w zakresie narzędzi i metodyki dzielenia się wiedzą.
Tytuł „Ambasadora Zarządzania Wiedzą” otrzymała firma Cognifide Polska, a publiczność i internauci nagrodzili firmę BMM.
Orange Polska było pomysłodawcą i realizatorem projektu „Światłowód Wiedzy”. Stworzyło system zarządzania wiedzą, na który składają się narzędzia HR i wspierające je aplikacje IT. Narzędzia te prowadzą firmę krok po kroku przez proces tworzenia systemu dzielenia się wiedzą. Wypracowane w projekcie rozwiązanie zostanie przekazane PARP, która udostępni je firmom w całej Polsce. Projekt jest współfinansowany przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapraszamy na rozmowę z Jackiem Kowalskim, Członkiem Zarządu Orange Polska ds. Zasobów Ludzkich Orange Polska.
Czy pracownicy Orange dzielą się wiedzą?
Jacek Kowalski: W Orange działa program Wiedzostrada, którego celem jest ułatwienie dostępu do wiedzy eksperckiej. W ramach programu zapraszamy ekspertów do tworzenia Centrów Wiedzy zgodnie z ich specjalizacją lub w ramach tematów przekrojowych. Utworzone w ten sposób społeczności otrzymują od firmy także wsparcie merytoryczne w zakresie metodyki dzielenia się wiedzą: szkolenia z umiejętności trenerskich, prowadzenia mentoringu czy tworzenia materiałów szkoleniowych. W Orange działa już 56 Centrów Wiedzy skupiających ponad 600 ekspertów, którzy przygotowali 90 ofert rozwojowych, zapewniających przede wszystkim rozwój kompetencji specjalistycznych.
Jakie korzyści niesie sprawne zarządzanie wiedzą w organizacji?
Jacek Kowalski: Umożliwia szybki przepływ wiedzy w ramach organizacji bez konieczności „kupowania” wiedzy z zewnątrz. Samych ekspertów umacnia w ich roli, przy okazji proponując im szeroką ofertę działań rozwojowych. Buduje też kulturę organizacyjną opartą na współpracy, wzajemnej pomocy i dzielenia się zasobami.
Jakie wyzwania w zarządzaniu wiedzą stoją przed polskimi organizacjami?
Jacek Kowalski: Największe wyzwanie stanowi zmiana sposobu myślenia, by zaczęto postrzegać wiedzę jako zasób, którym warto efektywnie zarządzać. Globalizacja zmieniała zasady funkcjonowania gospodarki światowej – doprowadziła do niespotykanej do tej pory współzależności państw, przedsiębiorstw i ludzi. W tych warunkach umiejętność uczenia się i szybki, swobodny przepływ wiedzy będzie być podstawą efektywnego działania i budowania przewagi na rynku. Technologie, nowe sposoby komunikacji, zmiany społeczne, trendy w zarządzaniu, to wszystko wpływa na obszar zarządzania wiedzą. Jesteśmy dziś on-line niemalże 24 godziny na dobę, dostęp do informacji jest łatwy i szybki, sztuką staje się ich selekcja, sensowne wykorzystanie. Inspirując się tymi zmianami zbudowaliśmy system zarządzania wiedzą bazujący na modelu społecznościowym. Myślę, w takim kierunku będzie rozwijać się zarządzanie wiedzą.
Przez ponad 2,5 roku Orange Polska realizowało projekt „Światłowód Wiedzy”, w ramach którego stworzyło system zarządzania wiedzą w organizacji. Co warunkuje sukces wdrożenia takiego systemu?
W ramach „Światłowodu Wiedzy” stworzyliśmy system zarządzania wiedzą, na który składają się narzędzia HR oraz dwie aplikacje IT bazujące na modelu społecznościowym: Wiedzomat i Managinno. Nasze narzędzia prowadzą firmę krok po kroku w budowaniu systemu do dzielenia się wiedzą, a więc od tworzenia centrów wiedzy, poprzez określenie zasad działania ekspertów, rozwój, motywację i aktywizację ekspertów, aż po monitoring i ewaluację działań.
Sukces we wdrożeniu takiego systemu warunkuje przede wszystkim zaangażowanie kadry zarządzającej w proces zarządzania wiedzą, jasna i spójna komunikacja na każdym etapie wdrożenia systemu oraz dobrowolność uczestnictwa w procesie.