Grywalizacja jest jednym z najbardziej interesujących trendów, W ostatnim czasie podbił również branżę rekrutacyjną. W dobie innowacji, nowych technologii oraz deklarowanych przez pracodawców trudności w selekcji talentów i kandydatów dopasowanych do wymogów stanowiska wykorzystanie mechanizmów gier wydaje się niezwykle obiecującym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że może przysłużyć się nie tylko rekrutacji, ale także budowaniu zaangażowania pracowników czy tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy.
Początki zastosowania grywalizacji w biznesie są wbrew pozorom dosyć odległe i sięgają początków XX wieku. Idea narodziła się w Stanach Zjednoczonych wraz z wprowadzeniem rankingów oraz odznak za osiągnięcia szkolne i pracownicze. Kilkadziesiąt lat później grywalizacja odniosła sukces jako narzędzie stosowane skutecznie w wielu gałęziach biznesu, a przede wszystkim w rekrutacji. Chociaż w naszym kraju wykorzystanie gier w procesach rekrutacyjnych wciąż nie jest zbyt popularne, w innych krajach od lat cieszy się powodzeniem.
Skala światowa
Jednym z najbardziej znanych przykładów zastosowania grywalizacji jest America’s Army – taktyczna gra wydana przez Armię Stanów Zjednoczonych jako jedna z inicjatyw mających zachęcić rekrutów do wstąpienia w szeregi wojsk USA, która nie tylko okazała się efektywnym narzędziem rekrutacji, ale uzyskała wiele nagród branżowych. Technikę wykorzystano również w grze My Marriott Hotel, której uczestnicy mieli możliwość sprawdzenia się w zarządzaniu wirtualnym hotelem i wzięcia udziału w rzeczywistej rekrutacji na stanowiska oferowane przez Marriott International. Strategie grywalizacji stosuje również w swoich działach IBM, dzięki czemu pracownicy na przykładzie wirtualnej rzeczywistości mogą sprawdzać funkcjonowanie strategii biznesowych.
Grywalizacja XXI wieku
Wielu pracodawców zdało sobie sprawę, że wykorzystanie mechanizmów typowych dla gier może prowadzić do wzrostu efektywności procesów rekrutacyjnych. Obecnie pracodawcy wykorzystują elementy grywalizacji przede wszystkim jako narzędzie służące do zwiększenia liczby aplikacji i przyciągania talentów. Jedną z zalet wykorzystania gier jest możliwość wprowadzenia elementu rozrywki do czynności, które w przypadku tradycyjnej rekrutacji bywają żmudne, m. in. wypełnianie formularza rekrutacyjnego jest zazwyczaj wplecione w fabułę gry. Ponadto wprowadzenie elementów grywalizacji ułatwia ocenę zdolności miękkich kandydata i cech jego osobowości, takich jak inteligencja społeczna, sumienność czy skuteczność; podczas uczestnictwa w grach ujawniają się bowiem takie cechy, których nie sposób zweryfikować w trakcie krótkiej rozmowy rekrutacyjnej.
Mechanizmy gier
Grywalizacja opiera się na ludzkich predyspozycjach do angażowania się w gry, a także na potrzebie budowania samooceny oraz chęci interakcji. Największy potencjał gier leży właśnie w tworzeniu warunków zaangażowania i motywacji, które sprawiają, że wizja zdobycia stanowiska staje się jeszcze bardziej atrakcyjna. Bodźcem motywującym do walki o nagrodę główną – poza samą fabułą – są zwykle rankingi i odznaczenia przyznawane w trakcie gry, które zapewniają uczestnikom informację zwrotną na bieżąco oraz wzbudzają ducha rywalizacji z pozostałymi graczami. Ponadto w każdym systemie opartym na grywalizacji sam cel staje się pozytywnym wzmocnieniem dla osób nim objętych.
Rewolucja w rekrutacji
Zastosowanie mechanizmów gier planszowych i komputerowych nadało nowy wymiar całemu procesowi rekrutacji. Na korzyść wirtualnej rzeczywistości i warunków rywalizacji zrezygnowano z elementów, które w przypadku tradycyjnej selekcji bywają dla kandydatów monotonne. Z kolei system przyznawania nagród jak dotąd sprawdził się nie tylko w samej rekrutacji, ale także w adaptacji nowych pracowników do organizacji oraz systemach do rekomendacji. Wielu pracodawców wykorzystuje gry jako element strategii employer brandingowej, co pozwala im przyciągnąć talenty do organizacji. Ponadto często liczą na to, że zaangażowanie w grę rekrutacyjną przełoży się na lepszą efektywność po podjęciu pracy.
Autorka: Katarzyna Małkowska, Talent Bridge