Odgrywa w branży HR, ale i ogólnie na rynku pracy, coraz większą rolę. Trudno wyobrazić sobie bez niego zarówno rekrutowanie najlepszych kandydatów jak i znalezienie wymarzonej pracy. O czym mowa?
O wizerunku. Odmieniany w publikacjach branżowych przez wszystkie przypadki Employer Branding robi wśród specjalistów HR prawdziwą furorę. W raporcie „HR-owca portret własny”, przygotowanym przez Grupę Pracuj, aż 67% badanych wskazało, że odpowiada za budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy w swojej codziennej pracy. Jeszcze kilka lat temu traktowany jako interesująca nowinka, stał się obszarem strategicznym oraz źródłem największych zawodowych wyzwań. Kwestia wizerunku jest także istotna w wymiarze jednostkowym. Budowanie „osobistej marki”, swojego profesjonalnego wizerunku na rynku pracy pomaga świadomie kierować rozwojem kariery i wspiera osiąganie celów zawodowych. W ramach trwającej kampanii Grupy Pracuj pod hasłem: Moda na HR nie mogło zabraknąć dyskusji na temat wizerunku – jednego z najgorętszych trendów w branży. Zwłaszcza, że moda na wizerunek nie tylko świetnie prezentuje się na wybiegu, ale jest przede wszystkim praktycznym trendem do noszenia na co dzień!
Specjaliści human resources zajmują się kwestią wizerunku w coraz szerszym zakresie i to z kilku perspektyw. Nie tylko odpowiadają za działania z obszaru Employer Branding, ale także kreują swój wizerunek profesjonalny jako kandydaci, dbają także o wizerunek działów HR wewnątrz organizacji. Raport HR-owca portret własny zawiera odpowiedzi dotyczące tego w jaki sposób radzą sobie z wyzwaniami w każdym z tych obszarów. Sukces w rekrutacji w coraz większym stopniu zależy od wizerunku. I to zarówno dla firmy poszukującej pracownika, jak i dla kandydata starającego się o pracę. Spojrzenie ekspertów zaangażowanych w kampanię Moda na HR pozwoli spojrzeć na to kluczowe zagadnienie z nowej perspektywy. Szczególnie, że mimo istotnych różnic, między wizerunkiem firmy a osoby, jest jedna cecha wspólna charakteryzująca dobry wizerunek. Jaka? Autentyczność.
Jak Cię widzą, tak… aplikują
Budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy jest istotne dla coraz większej liczby specjalistów.
Aż 43% uczestników badania HR-owca portret własny wskazało, że w publikacjach branżowych najbardziej interesującą są dla nich treści związane z tym obszarem. Tymczasem zapytani o największe wyzwania, HR-owcy wskazali na pierwszym miejscu na zbyt małą liczbę napływających aplikacji (28%) natomiast na drugim uplasowało się właśnie skuteczne budowanie wizerunku firmy jak pracodawcy (13%). Te wyniki wydają się szczególnie interesujące, gdy spojrzymy, że te dwie najwyżej ocenione odpowiedzi są względem siebie komplementarne. Na rynku pracy jest niewielu posiadających poszukiwane kompetencje kandydatów, a działania z obszaru Employer Brandingu mają na celu przede wszystkim wyróżnienie się w oczach kandydatów spośród innych firm, zwrócenie ich uwagi i zachęcenie ich do nadsyłania aplikacji. Employer Branding wspiera także działania marketingowe i reklamowe podejmowane przez firmę. Nieprzypadkowo budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy ma wiele wspólnego z działaniami z obszaru marketingu czy public relations:
Warto spojrzeć na Employer Branding z perspektywy marketingowej. Przede wszystkim dlatego, że zarówno działania podejmowane przez marketing jak i dział HR mają na celu promowanie tej samej marki, marki przedsiębiorstwa. Różne są tu jednak grupy docelowe. W przypadku działu HR nie będą to klienci lecz potencjalni kandydaci. Działania rekrutacyjne w coraz większym stopniu wymagają wsparcia wizerunkowego. Coraz trudniej jest obecnie nakłonić cenionych specjalistów, osoby posiadające istotne z punktu widzenia rozwoju organizacji kompetencje, do zmiany pracy. Firmy dokładają wiele starań, by takich pracowników zatrzymać u siebie. Samo logo firmy, nawet jeśli jest rozpoznawalne i cieszy się prestiżem, może już nie wystarczyć. Liczą się emocje, skojarzenia jakie wywołuje nazwa danego pracodawcy a także opinie na temat pracy w danej organizacji, jakie docierają do kandydatów z różnych źródeł – mówi Izabela Bartnicka, Grupa Pracuj.
W jaki sposób poprzez działania wizerunkowe sprawić, że skojarzenia kandydatów związane z naszą marką będą pozytywne, oraz, co również bardzo istotne, że będą one autentyczne. Czyli spełniające obietnicę, którą składamy kandydatom. Należy pamiętać, że osoby, które chcemy zachęcić wizerunkiem do pracy u nas będą mogły, gdy już je zrekrutujemy, zweryfikować obraz przedstawiany na zewnątrz z realiami pracy. Istotne jest tu to, by wizerunek nie okazał się tylko zachęcającym opakowaniem, którego zawartość nie jest zgodna
z oczekiwaniami kandydatów:
Aby skutecznie budować wizerunek firmy jako pracodawcy trzeba w pierwszej kolejności dowiedzieć się jak firma jest postrzegana przez obecnych pracowników, co sądzą o swoim miejscu pracy i jakimi wartościami się kierują. Mimo, iż każda firma ma zarówno wizerunek jak i kulturę organizacyjną, to nie zawsze jest ona świadoma tego jak jest postrzegana. Employer Branding należy budować więc w oparciu o to, jak faktycznie wygląda środowisko pracy w firmie. Niebezpieczne jest „wymyślanie” tego wizerunku posiłkując się często spotykanymi, bardzo ogólnymi określeniami jak na przykład: „młody i dynamiczny zespół”, „kreatywne i ambitne środowisko pracy” etc. Są to bardzo często pojawiające się sformułowania, które nie mówią zbyt wiele kandydatowi. Warto tu zwracać uwagę nawet na drobne kwestie, które odróżniają daną firmę od konkurencji. Z pewnością warto budując strategię wizerunkową robić to we współpracy z pracownikami, szczególnie ze specjalistami z działów takich jak marketing, sprzedaż czy public relations. – mówi Izabela Bartnicka, Grupa Pracuj.
Wizerunek jest jak buty, ma się podobać i nie może uwierać
Budowanie swojej pozycji na rynku pracy także w coraz większym stopniu jest związane z wizerunkiem. Personal Branding obejmuje wiele aspektów a pisanie, ciekawego, niebanalnego i przekonującego CV jest tylko jednym z nich. Równie istotna jest obecność na portalach społecznościowch i to nie tylko tych profesjonalnych, ponieważ dociekliwi rekruterzy coraz częściej poszukują informacji o kandydatach także na portalach prywatnych oraz w innych dostępnych w Internecie źródłach. Druga część tegorocznego raportu HR-owca portret własny była w dużej mierze poświęcona właśnie temu, w jaki sposób swój profesjonalny wizerunek kształtują pracownicy HR. Odpowiedzi jakich udzielili specjaliści są zaskakujące. Okazuje się, że 60% HR-owców nie aktualizuje swojego CV na bieżąco, a 43% specjalistów nie podejmuje żadnych działań nakierowanych na budowanie swojego profesjonalnego wizerunku. To interesujące, że specjaliści HR, którzy bardzo angażują się w budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy nie zawsze myślą tymi samymi kategoriami w przypadku budowania swojej własnej ścieżki kariery. Najbardziej popularnym wśród nich narzędziem Personal Brandingu są portale profesjonalne. Konto na takim portalu ma połowa badanych HR-owców. W świetle tych wyników warto zastanowić się czym tak naprawdę jest wizerunek i w jaki sposób budować go, tak, by spełniał swoją rolę. I dlaczego właściwie jest to takie ważne:
Stanisław Jerzy Lec powiedział, i trudno się z nim nie zgodzić, że w życiu warto być sobą. Dodał jednak, że aby być sobą, trzeba być kimś. Sposób w jaki jesteśmy postrzegani przez innych ludzi jest bardzo istotny w każdym aspekcie życia, także w pracy. Najważniejsze w budowaniu swojego wizerunku jest to by był on spójny. Przez spójność rozumiem tutaj swego rodzaju integralność danej osoby, która myśli, mówi, czuje i robi to samo, różne poziomy jej aktywności nie są sprzeczne ze sobą. Wtedy postrzegamy taką osobę jako autentyczną a jej wizerunek jest przekonujący dla innych. Z wizerunkiem jest trochę tak, jak z ubraniem. Gdy zakładamy coś, w czym nie czujemy się swobodnie, od razu jesteśmy spięci i nienaturalni. Taki ubiór nas krępuje i sprawia, że czujemy się nie ubrani a przebrani. Podobnie jeśli wizerunek, który chcemy budować jest sprzeczny z tym jacy jesteśmy, także nie będzie to ani dla nas, ani dla odbiorców tego wizerunku, autentyczne. Taki sztucznie narzucony wizerunek potrafi wywołać skutek odwrotny od zamierzonego, sprawić, że będziemy źle postrzegani, ponieważ inni ludzie będą mieli wrażenie, że jesteśmy nienaturalni i wciąż coś udajemy. – mówi Jacek Walkiewicz, Pełna moc życia
Istotne jest by wizerunek był spójny i by był dla nas czymś naturalnym, niewymuszonym. Co jednak zrobić, gdy zmienia się nasza sytuacja, zmieniamy pracę, awansujemy, przejmujemy nowe obowiązki. Czy wizerunek można zmienić i czy w ogóle warto to robić?:
Niektórzy ludzie upierają się przy twierdzeniu, że tacy już są i nigdy się nie zmienią. Prawda jest jednak taka, że nie sposób utrzymać tej samej konstrukcji psychicznej, emocjonalnej i duchowej przez całe życie. Zmieniamy się wraz z otaczającym nas światem, zmieniają się uwarunkowania, w których funkcjonujemy powinien także zmieniać się nasz wizerunek. Ma to znów coś wspólnego z ubiorem. Możemy kreować swój wizerunek tak naprawdę każdego dnia stając się kimś innym. Nie oznacza to by udawać i ogrywać rolę kogoś, kim nie jesteśmy, ale poprzez świadome kreowanie tego jak jesteśmy postrzegani możemy dopasowywać wizerunek do sytuacji, w której się znajdujemy, w taki sposób, że będzie to pozytywnie odebrane przez otoczenie mówi Jacek Walkiewicz – Pełna moc życia
Kwestia wizerunku jest istotna i to zarówno w szerszym kontekście, którego dotyczy Employer Branding, jak i w przypadku wizerunku osobistego. Zarówno wyniki badania HR-owca portret własny jak i innych badań branżowych, wskazują, że jest to obszar o znaczeniu strategicznym zwłaszcza jeśli chodzi o rekrutację. To sprawia, że na obecnym rynku pracy bez dobrego wizerunku obejść nie mogą się ani firmy, ani kandydaci.
Źródło: Pracuj.pl
Image courtesy of sheelamohan/FreeDigitalPhotos.net