„Kultura dzielenia się wiedzą”, program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam”, barometr nastrojów w zespole to tylko niektóre z programów realizowanych przez firmę Provident. Zapraszamy do wywiadu z panią Agnieszką Krajnik, Koordynatorem ds. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w Providencie, dowiecie się z niego również trochę o tym, co czeka nas na najbliższej konferencji Warszawskie Dni Rekrutacji…:)
HRS: Pani Agnieszko, czym według Pani charakteryzuje się Employer Branding w branży finansowej?
Agnieszka Krajnik: Branża finansowa i ubezpieczeniowa jest bardzo zróżnicowana. W jej skład wchodzą zarówno banki, instytucje finansowe, ubezpieczeniowe, jak i firmy pożyczkowe. Działania z zakresu Employer Brandingu poszczególnych firm są i muszą być zróżnicowane, bo tylko tak pracodawca może przyciągnąć uwagę zarówno potencjalnych, jak i utrzymać zaangażowanie obecnych pracowników. To na co warto zwrócić uwagę, to przede wszystkim dobrze przemyślana strategia oraz wykorzystanie różnorodnych form przekazu w komunikacji zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Bardzo istotne jest by nasza oferta była „skrojona na miarę”, czyli przygotowana pod adresem konkretnej grupy odbiorców.
O czym należy pamiętać przygotowując programy Employer Brandingowe w branży finansowej?
Przygotowując strategię działań EB, niezależnie od branży, trzeba przede wszystkim zdefiniować do kogo kierujemy nasze działania. Jakie potrzeby ma dana grupa i w jaki sposób możemy na nie odpowiedzieć. W Providencie skupiliśmy się na dwóch grupach: wewnątrz firmy są to zarówno pracownicy jak i doradcy klienta. Na zewnątrz, działania adresowane są do osób, które chciałyby realizować się zawodowo w naszej firmie. Kierujemy je do studentów i absolwentów, a także osób z doświadczeniem zawodowym – profesjonalistów i ekspertów. Bardzo istotne jest zbadanie oczekiwań odbiorców działań. Dobrym przykładem jest program Providenta „Kultura dzielenia się wiedzą”, czyli cykl wykładów prowadzonych przez ekspertów – naszych pracowników, dla studentów. Projekt jest odpowiedzią na autentyczną potrzebę wyższych uczelni, czyli zderzenie wiedzy akademickiej z praktyką biznesową.
W zeszłym roku przeprowadziliśmy 60 takich spotkań na ponad 20 uczelniach z całej Polski. Wzięło w nich udział ponad 2300 osób. Tematyka spotkań jest wypadkową współpracy z akademickimi biurami karier oraz oczekiwań studentów i absolwentów. Po każdym spotkaniu przeprowadzamy ankietę ewaluacyjną, na podstawie której określamy jakie tematy są najbardziej interesujące dla studentów. Ostatnio do projektu włączył się nasz dział tłumaczy, bo studenci filologii z różnych uczelni chcieli dowiedzieć się jak w praktyce wygląda praca tłumacza w dużej, międzynarodowej firmie.
Dla nas bardzo satysfakcjonująca jest informacja, że ponad 90% uczestników bardzo dobrze ocenia wykłady. Ponad 60% chciałoby u nas pracować, to bardzo dobry wynik, bo spotkania „Kultura dzielenia się wiedzą” mają charakter otwarty i odbywają się nie tylko na uczelniach ekonomicznych.
Co wyróżnia działania Providenta na tle innych firm?
Nasza działalność biznesowa opiera się na tworzeniu i wzmacnianiu pozytywnych relacji z klientem. Zaufanie, otwartość i przejrzyste zasady to fundament, dzięki któremu zaufało nam i skorzystało z naszych usług ponad 3,5 mln klientów. Te same zasady obowiązuję wewnątrz firmy, także przy wdrażaniu programów budujących markę dobrego pracodawcy. Ich charakter wynika z prowadzonej w firmie polityki personalnej oraz kultury organizacyjnej.
Co nas wyróżnia: Jesteśmy firmą, która stale się rozwija. W zeszłym roku grupa IPF, do której należy Provident Polska, otworzyła dwa nowe rynki: na Litwie i w Bułgarii. Co roku notujemy wzrost przychodów. Dla obecnych i przyszłych pracowników to sygnał, że firma ma stabilną pozycję rynkową i jednocześnie dynamicznie się rozwija nie tylko w Polsce ale i na rynkach zagranicznych.
Co roku prowadzimy badanie zaangażowania, czyli barometr nastrojów w całym zespole. Wynika z niego mi.in., że dla pracowników i doradców klienta bardzo ważna jest przyjazna, rodzinna atmosfera panująca w firmie. Nasz zespół to w sumie ponad 11 tys. osób ale dzięki dużemu rozproszeniu (78 oddziałów w całej Polsce) łatwo jest nam angażować pracowników i doradców w projekty lokalne. Możemy się pochwalić bardzo dużą grupą firmowych społeczników. Od 2006 r. prowadzimy program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam”. W każdą edycję programu angażuje się ponad 500 firmowych wolontariuszy, w tym także zarząd firmy. W Polsce mamy jeden z największych programów wolontariatu pracowniczego.
Co jeszcze czeka na nas podczas Państwa wystąpienia w trakcie konferencji Warszawskie Dni Rekrutacji?
Na konferencji chciałabym przedstawić inne projekty, które realizujemy w ramach strategii EB m.in. potwierdzające tezę, że Provident jest kobietą. Postaram się także udowodnić, że nasz zespół jest w stanie nie tylko przebiec każdy maraton, tanecznym krokiem zdobyć Koronę Unii Europejskiej ale także wszystkie te działania sfotografować, a do gotowego materiału skomponować podkład muzyczny:).
Dziękujemy za rozmowę.
Agnieszka Krajnik, Koordynator ds. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, Provident
Serdecznie zapraszamy na wystąpienie pani Agnieszki Krajnik „Ludzie są najważniejsi, czyli EB w Finansach” podczas najbliższej konferencji Warszawskie Dni Rekrutacji.
Image courtesy of phanlop88/FreeDigitalPhotos.net