Marketing rekrutacyjny poza licznymi działaniami dedykowanymi do szerokiego grona odbiorców w postaci ogłoszeń, czy firmowych stron kariera, warto sprofilować także dla wąskiej grupy docelowej, na której uwadze nam zależy. Jednym z możliwych działań jest nawiązanie współpracy z uczelniami, biurami karier, czy stowarzyszeniami studentów. Co możemy zrobić planując pozyskanie zainteresowania tej grupy?
Jeśli prowadzimy stronę kariera dedykowaną dla szerszego grona odbiorców, warto sprofilować jej część typowo dla studentów i absolwentów. Przykładów tego typu działań na rynku jest wiele – m.in. TESCO oferujące Praktyki studenckie Dobry Start, czy Program Kariera Młodego Lidera. Jest to przykład wykorzystania zarówno profilowania strony kariera, jak i w ogóle opracowania wartościowych programów rozwoju zawodowego dedykowanych dla określonej grupy docelowej. Również inne firmy, które opisywałam w poprzednich artykułach o marketingu rekrutacyjnym stosują podobne działania i pozwalają łatwo odnaleźć studentom informacje, które dotyczą typowo ich grupy.
Jednak tego typu zakładka to dopiero początek. Istotne jest nakierowanie uwagi studentów i absolwentów na to, że jesteśmy pracodawcą, który szuka ich zainteresowania i który posiada ciekawą ofertę programów stażowych i rozwoju zawodowego.
Aby zdobyć tą uwagę warto rozważyć kilka narzędzi. Po pierwsze uczestniczenie w targach pracy, czy targach kariery. Odpowiednio przygotowane materiały promujące naszą firmę jako pracodawcę, ciekawe stoiska, warsztaty dla uczestników – to wszystko składa się na pozyskiwanie zainteresowania kandydatów i w kolejnym kroku z dużym prawdopodobieństwem przełoży się na spływ wartościowych aplikacji. Warto poza wartością merytoryczną wzbudzić ciekawość i spowodować, aby kandydat zwrócił uwagę na naszą ofertę – podobnie jak w działaniach typowo marketingowych nakierowanych na konsumenta. Jednym z ciekawych rozwiązań, którym można się zainspirować był udział firmy Implix w Inżynierskich Targach Pracy na Politechnice Gdańskiej w marcu 2013r., gdzie uwagę kandydatów zwracała możliwość zrobienia sobie zdjęcia i poczucia się programistą w Implix. To świetny sposób nie tylko na zwrócenie uwagi kandydatów, ale także na wykorzystanie psychologicznych mechanizmów, które powodują, że osoby, które zrobią sobie to zdjęcie, z większym prawdopodobieństwem aplikują na naszą ofertę.
Obecnie poza standardowymi targami pracy, coraz większą popularnością cieszy się ich wirtualna wersja, jak np. targi organizowane przez Pracuj.pl www.targi.pracuj.pl, w których z każdym kolejnym rokiem bierze udział coraz większa ilość kandydatów. Poza frekwencją widoczne jest także coraz większe zaangażowanie w organizowane czaty z pracodawcami, a pracodawcy notują coraz większy spływ atrakcyjnych aplikacji.
Kolejnym narzędziem jest nawiązanie stałej współpracy z uczelnią, jest to istotne zwłaszcza w branżach, w których zatrudnienie wartościowego specjalisty jest trudne (jak np. w branżach innowacyjnych) i w tym przypadku dobrze sprawdzają się metody pozyskiwania najlepszych studentów i absolwentów bezpośrednio z uczelni. Aby umożliwić sobie tego typu działanie istotne jest organizowanie spotkań, warsztatów, czy firmowych dni otwartych dedykowanych typowo studentom danej uczelni, dzięki temu pozyskujemy ich zainteresowanie i prezentujemy możliwości jakie dajemy najlepszym.
Możliwości działania w zakresie marketingu rekrutacyjnego dedykowanego typowo dla studentów i absolwentów jest wiele, warto w pierwszej kolejności skoncentrować się na tych bazowych i rozwijać je w kierunku atrakcyjnym dla naszej grupy docelowej, pamiętając, że przecież w marketingu grupa docelowa jest kluczowym obszarem determinującym sposób działania.
Joanna Kamińska – psycholog organizacji i zarządzania, HRowiec z wykształcenia i powołania, właściciel firmy doradczej HR Support, autorka bloga zawodowego ‚HR z pasją’.