Konsolidacja uczelni, rozwój zawodowych szkół wyższych, nowa rola pracodawcy, kryzys talentów, kolekcjonerzy marek – to trendy, które już wkrótce, zdaniem twórców raportu „Talenty Jutra. Wyzwania na Dziś”, zmienią oblicze polskich organizacji. Eksperci z Portalu Młodych Profesjonalistów Youngpro.pl i firmy doradztwa personalnego Grafton Recruitment, postawili przed branżą Human Resources 10 wyzwań.
Raport w syntetyczny sposób podsumowuje zmiany, jakie zachodzą w szkolnictwie wyższym i zestawia je z trendem demograficznym – starzeniem się społeczeństwa, oraz społecznym – młodzi pracownicy czują się konsumentami na globalnym rynku marek pracodawcy. Następnie eksperci Youngpro.pl i Grafton Recruitment zestawiają ze sobą tendencje i stawiają przed organizacjami wyzwania dot. przyciągania absolwentów, współpracy z uczelniami, rekrutacji i selekcji.
– Wskazane trendy to jednocześnie zagrożenie, ale i wyzwanie dla HRu – mówi Mikołaj Szwochert, Project Manager w Youngpro.pl. – O niżu demograficznym mówi się od wielu lat, wiele można było przewidzieć i diagnozować. Problemy z przedszkolami, oświatą, zamykanie szkół, teraz pierwsze realne problemy z demografią w szkolnictwie wyższym. To ostatni dzwonek, żeby HR strategicznie przygotował się do zmian. Raport, analizując szeroką perspektywę kilkunastu lat, zapowiadanych zmian w szkolnictwie i demografii, wskazuje konkretne obszary, które staną się kluczowymi z punku widzenia zarządzania zasobami ludzkimi.
W opracowaniu wymienia się następujące wyzwania stojące przed działami HR: złowić i zatrzymać najlepszych, centralizacja źródeł talentów, lokalizacja ekspertów, lokalna międzynarodowość, optymalni kandydaci, pracodawcy – kreatorzy zmian na uczelniach, prognozowanie kompetencji jutra, lokalizacja źródeł kompetencji, współtworzenie strategii EB, storytelling w służbie EB.
– Nowe rozdanie na rynku edukacyjnym, będzie wymagało nowego podejścia do kandydatów – pisze w podsumowaniu raportu Marcin Świejkowski, redaktor Youngpro.pl. – Jeszcze więcej młodych talentów będzie koncentrowało się wokół 4-5 wiodących ośrodków akademickich. Absolwenci uczelni badawczych świetnie sprawdzą się w roli kreatywnych ekspertów, zaś tych o profilu zawodowym – „rzemieślników biznesu”. Powstanie wiele kierunków i specjalizacji stricte ukierunkowanych na potrzeby pracodawców i prowadzonych przez pracodawców.
W perspektywie zniknięcia z rynku pracy miliona młodych talentów, do czego nieuchronnie prowadzą procesy demograficzne, to może jednak nie wystarczyć. – Za 10 lat, każdy absolwent będzie na wagę złota, dlatego pracodawcy będą zainteresowani skuteczną promocją proponowanych ścieżek edukacyjno-zawodowych już wśród młodzieży licealnej. Niedobory kadrowe na stanowiskach entry level, częściowo zaspokoi imigracja, ta jednak postawi organizacje przed wyzwaniem lokalnej międzynarodowości – pisze Marcin Świejkowski z Youngpro.pl.
Zdaniem Iwony Mitros, Marketing Coordinator w Grafton Recruitment, już teraz firmy borykają się problemem niewystarczającej ilości talentów na rynku. – Ten sygnał powinien być czerwonym alertem dla każdego pracodawcy, który w przyszłości planuje zatrudnić nowe osoby. Budowanie pozytywnego wizerunku jest procesem długotrwałym i warto zainwestować w te działania już dziś – mówi Iwona Mitros.
Ekspert z Grafton Recruitment podkreśla rolę współpracy i transferu wiedzy między partnerami biznesowymi, które umożliwią przygotowanie się do wyzwań przyszłości. – Obserwacja trendów, które zmieniają się wraz z otaczającą nas rzeczywistością powoduje, że stale należy sięgać po innowacyjne rozwiązania oraz wybierać partnerów, którzy specjalizują się w danej dziedzinie i chętnie dzielą się ekspercką wiedzą. Nie ma na świecie firmy, która jest samowystarczalna – podsumowuje Iwona Mitros.
Z raportem „Talenty jutra. Wyzwania na dziś” można zapoznać się na portalu Youngpro.pl
Żródło: Youngpro.pl/Grafton Recruitment