Pracownicy w Europie tracą nadzieję na znalezienie nowej pracy

Spowalniająca gospodarka w całej Europie zmienia rynek pracy i oczekiwania pracowników. Indeks zaufania pracowników (Employee Labour Trust Index) przygotowany przez firmę Gi Group, zanotował rekordowo niski poziom 43,37 pkt. Zatrudnieni wciąż jednak wierzą w instytucje: Unię Europejską i agencje pracy.


Niski wzrost gospodarczy na Starym Kontynencie oraz rosnąca stopa bezrobocia przekładają się bezpośrednio na postawy pracowników. Coraz bardziej obawiają się oni, że jeśli zostaną zwolnieni, długo nie będą mogli znaleźć nowego zatrudnienia. Najgorzej sytuacja wygląda wśród krajów południa, które w największym stopniu zostały dotknięte skutkami kryzysu. Hiszpanie spodziewają się, że nową pracę znajdą dopiero po ponad 16 miesiącach. Niewiele bardziej optymistyczni są Włosi, którzy nowe miejsce pracy spodziewaliby się otrzymać po 15 miesiącach poszukiwań.


Mimo rosnącego bezrobocia w Polsce, rodzimi pracownicy patrzą bardziej pozytywnie na swoją sytuację – średnio spodziewamy się, że na nowe zatrudnienie poczekamy niecałe 8,5 miesiąca.


W najlepszej sytuacji są Niemcy, którzy szacują ten czas na 7,76 miesięcy.


Szacowany czas na znalezienie nowej pracy








Opinie te potwierdza także Indeks Zaufania Pracowników do znalezienia nowej pracy Gi Group, który we wrześniu spadł do poziomu 32,85 pkt. Najwyższy odczyt uzyskały Niemcy, ponad 45 pkt., a najniższy Hiszpanie, prawie o połowę mniej, bo 23,82 pkt. Polska, mimo iż lepsza od krajów Południa, prezentuje się wyraźnie słabiej niż rozwinięte kraje Starej Europy: wspomniane Niemcy, Francja czy Wielka Brytania.


Indeks Zaufania Pracowników do znalezienia nowej pracy.









Zaufanie pracowników do znalezienia nowej pracy to jeden z trzech obszarów, które składają się na globalny Indeks Zaufania Pracowników, przygotowany przez Gi Group. Indeks ten skonstruowany jest z trzech subindeksów: zaufania w organizacji, łatwości znalezienia nowej pracy oraz zaufania do instytucji i może przybierać wartość od 1 do 100. Graniczną wartością, pomiędzy zaufaniem a jego brakiem jest poziom 50 pkt. Wrześniowy odczyt Indeksu pokazuje, że sytuacja na rynku pracy w Europie nie jest satysfakcjonująca, a pracownicy coraz bardziej obawiają się o swoje dochody.


Indeks Zaufania Pracowników w podziale na kraje









Podobnie jak Indeks Zaufania Pracowników do znalezienia nowej pracy, zagregowany Indeks Zaufania Pracowników pokazuje, że Polacy, mimo że bardziej pozytywni od Włochów czy Hiszpanów, oceniają swoją sytuację i perspektywy na rynku pracy słabo: poniżej średniej UE oraz zdecydowanie gorzej niż Niemcy, Wielka Brytania i Francja.


Badanie Gi Group pokazuje, że skutki spowolnienia gospodarczego odciskają wyraźne piętno na pracownikach – spada ich zaufanie do znalezienia nowej pracy, polityków czy możliwości rozwoju. Nawet najlepsi pod prawie każdym względem Niemcy w większości wypadków są tylko umiarkowanie pozytywni. Polscy pracownicy tracą zaufanie wraz ze zwiększającym się bezrobociem, które wyniosło w październiku 12,5%. Przed pracodawcami, instytucjami prywatnymi i rządowymi staje ważne zadanie przywrócenia utraconego zaufania – mówi Antonio Carvelli, Członek Zarządu, Country Manager Gi Group w Polsce.


Pewne pozytywne podstawy ku temu widać wśród ankietowanych, którzy relatywnie wysoko ufają instytucjom, szczególnie – co może być zaskakujące – Unii Europejskiej (Indeks Zaufania wyniósł w tym przypadku 43 pkt.) oraz prywatnym agencjom rekrutacyjnym (średni wynik 40,18 pkt.).


Szczegółowe informacje zamieszczono w raporcie z badania, nad którym Patronat Honorowy objęła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., natomiast Oficjalnymi Partnerami raportu są: Brytyjsko-Polska Izba Handlowa, Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa w Warszawie, Włoska Izba Przemysłowo-Handlowa w Polsce, Francuska Izba Przemysłowo-Handlowa w Polsce (CCIFP). Indeks Zaufania Pracowników został skonstruowany na podstawie badania przeprowadzonego przez należącą do Gi Group firmę OD&M Consulting wśród grupy 6000 reprezentatywnych pracowników w sześciu krajach Europy (1000 respondentów w jednym kraju). Pracownicy mieli co najmniej 18 lat i pracowali od przynajmniej miesiąca.


Gi Group jest jedną z wiodących na świecie firm, dostarczającą rozwiązania dedykowane rozwojowi rynku pracy m.in. praca tymczasowa, doradztwo personalne i inne usługi rekrutacyjne. Gi Group wspiera Klientów w obszarach: pracy tymczasowej, rekrutacji i selekcji, doradztwa personalnego, outsourcingu pracy, konsultacji HR i szkoleń.

Z początkiem 2007 roku, Gi Group rozpoczęła ekspansję międzynarodową, rozpoczynając działalność na rynkach takich krajów jak: Niemcy, Polska, Francja, Hiszpania, Rumunia, Chiny, Hong Kong, Brazylia, Indie, Argentyna i ostatnio Wielka Brytania i Europa Wschodnia.

W minionym roku dzięki Gi Group pracę znalazło 165 tys. pracowników w 15 tys. firmach na świecie. Od 2007 roku Gi Group w Polsce poprzez 13 oddziałów regionalnych wspiera swoich Klientów w następujących obszarach: Praca Tymczasowa, SMS- Site Managed Services, Doradztwo Personalne, Search & Selection, Executive Search, Payrolling, Outsourcing, Lease-Back, SQS- Kontrola Jakości.

Gi Group w Polsce to wykwalikowana grupa specjalistów, pracujących każdego dnia na rzecz swoich Klientów.

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0