Jak często sprawdzasz skrzynkę pocztową? Czy zdarza się, że z powodu różnych mniej ważnych spraw nie realizujesz służbowych zadań w ustalonym czasie? Sprawą odbierania e-maili w pracy zajęli się ostatnio badacze z Uniwersytetu Irvine w Kalifornii oraz Armii Amerykańskiej.
Odbieranie e-maili vs. efektywność
Uczestnikami badania byli cywile z Army’s Natick Soldier Systems Center, których praca wymaga stałego korzystania z komputera. Pracownicy, którzy nie sprawdzali e-maili wykazywali większą koncentrację na swej pracy i realizowali ją w założonych terminach, ponieważ doświadczali mniejszej ilości rozpraszających czynników. Tym samym mogli skupić się na priorytetowych obowiązkach.
Ponadto, rzadsze sprawdzanie skrzynki e-mail zmniejsza ilość równolegle podejmowanych i realizowanych zadań, a tym samym przyczynia się do zmniejszenia poziomu stresu.
Sprawdzać, czy nie sprawdzać?
Badacze sugerują, że dla zwiększenia efektywności pracowników korzystnym może być kontrolowanie logowania na skrzynki pocztowe. Oczywiście, w dobie powszechnego dostępu do technologii, osoby którym będzie zależało na dostępie do skrzynki otworzą ją za pomocą innych środków komunikacji. Innym rozwiązaniem może być wysyłanie do pracowników e-maili partiami w określonych odstępach czasu tak, aby mieli możliwość dłuższego skupienia się na realizowanych zadaniach.
Źródło: Gloria J. Mark, Stephen Voida, Armand V. Cardello (2012) “A Pace Not Dictated by Electrons: An Empirical Study of Work Without Email”