10 cech idealnego stażysty cz. 1

Sezon na targi pracy rozpoczęty. Powoli rozpoczyna się również polowanie na atrakcyjne staże i praktyki, które realizowane będą podczas wakacji. Dla absolwentów staże to często nie tylko szansa na zdobycie doświadczenia, ale również przepustka do etatu. Jakie cechy powinien posiadać idealny stażysta?


Z opinii osób rekrutujących na staże wynika, że większość kandydatów na staż ma jedno pragnienie – dostać pracę. Dlatego pytanie o własne szanse na etat bardzo często pojawia się podczas rozmów kwalifikacyjnych.  Oczywiście zawsze kandydat dodaje jak mantrę „jeśli się sprawdzę”. Na czym to sprawdzenie się ma polegać? Czy tylko na wykorzystaniu w praktyce zdobytej na studiach wiedzy? A może potrzebne są jeszcze inne umiejętności i cechy?


Jakie cechy osoby nie posiadającej doświadczenia zawodowego mogą przekonać o tym, że będzie to dobry materiał na pracownika? Listę 10 najważniejszych cech i umiejętności stażysty przygotowali specjaliści z serwisu pracy Praca.pl.


1.    Otwartość na informacje zwrotne (często krytyczne)

Aby wiedzieć, czy dane zadanie wykonało się źle czy dobrze, potrzebna jest informacja zwrotna od osoby, która to zadanie przekazała. Jeśli wszystko zostało zrobione dobrze, informacja będzie pozytywna, a stażysta zyska pewność, że zarówno dobrze zrozumiał polecenie jak i wykonał je w odpowiedni sposób. Nie zawsze jednak uda się poprawnie wykonać zadanie robiąc je po raz pierwszy. Od tego właśnie jest staż, by się nauczyć tego, jak sobie w nowych sytuacjach zawodowych radzić. Osoby, które są na stażach tak bardzo chcą wypaść dobrze i pokazać, że są świetne, że nie dają sobie prawa do popełniania błędów i w sytuacji, w której pracownik lub opiekun stażu krytykuje ich działanie tłumaczą się, próbują przenieść winę na inną osobę lub czynnik zewnętrzny lub po prostu nie zgadzają się z oceną i wyraźnie to pokazują. Z krytyką tego co i w jaki sposób robimy spotykać będziemy się przez całe życie zawodowe. Chodzi o to, by wyciągnąć z takich działań lekcje i poprawić swój sposób pracy, a nie upierać się, że to nie nasza wina. – wyjaśnia prezes Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.


2.    Tempo uczenia się

Na staż przychodzi się w celu nabycia nowych umiejętności i wykorzystania w praktyce zdobytej w trakcie studiów wiedzy. To jeden z najbardziej intensywnych pod kątem naszej edukacji poprzez doświadczenie okresów w życiu. Po czym przełożony poznaje, że stażysta ma zadowalające tempo uczenia? Na przykład po tym, że stażysta nie wraca z pytaniami do zadań, które już zostały mu wyjaśnione. Kiedy robi po raz drugi czy trzeci daną rzecz, nie trzeba po raz kolejny tłumaczyć mu wszystkiego od początku. Osoba o dobrym tempie uczenia się potrafi również sama powiedzieć, czego się do tej pory nauczyła podczas pobytu w organizacji. Tak naprawdę najważniejsza u osoby przychodzącej do firmy na staż jest sama chęć do nauki. To ona powoduje, że stażysta zdobywa nowe kompetencje i jego czas spędzony w firmie ma sens. Bez zapału do zdobywania nowych doświadczeń, efekty stażu będą mizerne, a referencje słabe. – dodaje Krzysztof Kirejczyk.


3.    Komunikatywność

O stażyście, który w ciszy i spokoju wykonywał przez kwartał swoje zadania, do kuchni przemykał chyłkiem, toalety nie odwiedzał, a mówiąc „dzień dobry” nie patrzył nikomu w oczy zapomina się po 15 minutach od zakończenia stażu. Jeśli chcesz dostać propozycję pracy w firmie, musisz sprawić, że ludzie cię polubią, a to oznacza rozmawianie z nimi i (co ważniejsze) słuchanie tego co mają do powiedzenia. Liczy się też łatwość wyrażania myśli i dopasowanie do pozostałych członków zespołu. Jeśli nikt ze współpracowników nie używa słów „omnipotencja” i „idiosynkrazja” to nie sil się na intelektualny bełkot. Za to uśmiechaj się i bądź sympatyczny, dopytuj o zainteresowania, pracę, bądź uczynny – dzięki temu wszyscy cię pokochają, zaczną ci pomagać i więcej się nauczysz.


4.    Inicjatywa

Stażysta skończył zadanie i siedzi czekając na Godota – na takie sytuacje skarży się wiele osób, które zajmują się osobami na stażach. Brak inicjatywy i zaangażowania w wykonywane zadania to standard, który od razu informuje osobę oceniającą pracę stażysty o tym, że ma do czynienia ze stażystą niezainteresowanym tym co ma robić. To też informacja, że takiemu pracownikowi trzeba by wszystko pokazywać palcem i dbać o to, by się w pracy nie obijał i nie marnował czasu. Inicjatywa podczas stażu może przejawiać się w wielu aspektach – proszeniu o nowe zadania, przyglądaniu się pracy innych osób (w sposób nie przeszkadzający), dociekliwości w pytaniach, proponowaniu zadań dla siebie, które mogłyby być firmie przydatne, otwartości na wyręczanie pracowników w ich zadaniach. Stażysta z inicjatywą sprawia wrażenie osoby bardziej kompetentnej, zaangażowanej, chętnej do nauki, otwartej na współpracę i pomysłowej.


5.    Dokładność

Literówki w mailach, pomyłki w obliczeniach, niepełne kserowanie dokumentów, pomijanie ważnych informacji – to przejawy niedokładności w pracy stażysty . Błędy bywają naprawdę drobne, ale… pokazują przyszłe problemy w pracy z taką osobą. Osoby, które dopiero się uczą pracować, a ich doświadczenia opierają się jedynie na projektach studenckich często nie przywiązują uwagi do detali, bo nie było to dotychczas ich priorytetem. Często też, starając się szybko wykonać zadanie, by pokazać swoje zaangażowanie i dynamizm, nie zwracają uwagi na popełniane po drodze błędy. Tymczasem nawet najszybciej napisany raport, w którym roi się od błędów wyląduje w koszu, a nie na biurku klienta i praca stażysty zostanie zmarnowana, a wrażenie współpracowników o braku odpowiedzialności pozostanie – opisuje Michał Filipkiewicz z Praca.pl


c. d. n.


Źródło: Praca.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled