W biznesie, dążenie do osiągania lepszej pozycji na rynku od konkurentów, nazywamy budowaniem przewagi konkurencyjnej. Jest to nieprzerwany oraz pracochłonny proces, jednak każdy odpowiedzialny przedsiębiorca powinien zaprzyjaźnić się ze świadomością, iż w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej nigdy nie ma sytuacji optymalnej – zawsze jest coś, co można poprawić.
Zewnętrzne otoczenie przedsiębiorstwa
Gdzie zatem należy poszukiwać usprawnień zapewniających przewagę konkurencyjną? Jednym z takich obszarów jest zewnętrzne otoczenie przedsiębiorstwa, do którego zaliczamy otoczenie polityczno-prawne, ekonomiczne, społeczno-kulturowe oraz technologiczne. Poszukiwanie usprawnień poza przedsiębiorstwem, ma jednak jeden poważny minus. Mianowicie wszelkie zmiany zachodzące w otoczeniu zewnętrznym są wynikiem procesów, na które przedsiębiorca nie ma bezpośredniego wpływu. Całkowicie odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku otoczenia wewnętrznego, które jest w pełni zależne od decyzji osoby zarządzającej. Upatrując przewagi konkurencyjnej w otoczeniu wewnętrznym, warto skupić się na optymalizacji zasobów posiadanych przez przedsiębiorstwo. Jednym z najważniejszych zasobów, każdego przedsiębiorstwa są ludzie.
Pracownicy gwarancją sukcesu
Katarzyna Zajder z firmy Lauren Peso Polska S.A. zwraca uwagę na fakt, iż to pracownicy organizacji są zasobami, które warunkują jej sukces. Aby te zasoby procentowały dla danej organizacji, pracownicy muszą być odpowiednio zmotywowani, zaangażowani, jak również posiadać odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności potrzebny na danym stanowisku. Tym samym, istotny jest tu proces trafnego zbadania potrzeb szkoleniowych i precyzyjna diagnoza poziomu kompetencji. Dzięki temu, organizacje unikają strat związanych z przeinwestowaniem lub inwestycją w niepotrzebne działania rozwojowe. Dobrze funkcjonujący zespół pracowników, wprowadza w organizacji zdrową atmosferę, co niewątpliwie przyczynia się do zwiększenia poziomu konkurencyjności, zespół z trafnie wytyczoną ścieżką rozwoju realnie generować będzie zyski dla firmy.
Rola systemu motywacyjnego
Jednym z narzędzi wykorzystywanych w celu optymalizacji zasobów ludzkich jest dobrze skonstruowany oraz przemyślany system motywacyjny. Skuteczna motywacja pozytywnie wpływa na samopoczucie oraz samoocenę pracowników, tym samym zwiększając ich produktywność, wzmacniając poczucie odpowiedzialności za los firmy oraz zwiększający się poziom organizacji pracy. Dodatkowo dobry system motywacyjny przekłada się na zwiększenie atrakcyjności poziomu obsługi w oczach klientów, co jest szczególnie ważnym aspektem w sytuacji gdy działalność opiera się na kontakcie z klientami. Należy jednak pamiętać, że zły system motywacyjny może wywołać skutki odwrotne od tych wyżej wymienionych. Można tego uniknąć wdrażając proces jakim jest ocena pracowników, która umożliwia uzyskanie obiektywnych informacji na temat stanu bieżącego zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie.
Ocena pracowników, skupia się na cechach osobowych pracowników, podejściu ludzi do wykonywanych zadań, relacji międzyludzkich czy jakości wykonywanej pracy. Dane uzyskane w procesie ewaluacji są podstawą skutecznych decyzji podejmowanych w obszarze rozwoju pracowników, umożliwiają wprowadzenie sytemu motywacji dopasowanego do aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie oraz dostarczają wielu cennych informacji istotnych w podejmowaniu trafnych i skutecznych decyzji.
Reasumując, ludzie są najważniejszym elementem każdej istniejącej organizacji. W głównej mierze to od poziomu i jakości ich pracy uzależniony jest sukces przedsiębiorstwa. Warto zatem przeanalizować wszelkie dostępne metody mające na celu optymalizacje ich pracy oraz zachowań. Ocena pracowników jest jednym z tych elementów firmowej łamigłówki, który w dużym stopniu może przyczynić się do uzyskania przewagi konkurencyjnej.
Źródło: Lauren Peso Polska S.A.