W jaki sposób zminimalizować ryzyko odejść z organizacji? Trzeba zidentyfikować pracowników potencjalnie skłonnych do podjęcia takiej decyzji, a następnie podjąć działania mające temu przeciwdziałać. W celu zidentyfikowania „grup ryzyka” najprościej jest przeanalizować dane dotyczące zaangażowania pracowników i dane dotyczące wyników pracy, a następnie określić czynniki sprzyjające wysokiej efektywności i wysokiemu zaangażowaniu.
Wyniki efektywności należy zestawić z wynikami zaangażowania i poszukać następujących kategorii pracowników:
1. Wysoko zaangażowanych i bardzo efektywnych
2. Wysoko zaangażowanych i mało efektywnych
3. Niezaangażowanych/słabo zaangażowanych i bardzo efektywnych
4. Niezaangażowanych i nieefektywnych
Do powyższych kategorii pracowników należy przypisać poziomy fluktuacji:
W kategorii numer 4 mogą znaleźć się osoby poszukujące nowej pracy. Duże ryzyko odejścia może wystąpić wśród pracowników z grupy 3. Są to dobrzy pracownicy, natomiast ich zaangażowanie jest bardzo niskie. Należy więc dołożyć starań, aby zidentyfikować przyczyny tego stanu i podjąć odpowiednie działania naprawcze.
Źródło: Cathy Missildine-Martin, SPHR