Okazuje się, że pracodawcy nie do końca rozumieją powody dołączenia przez pracowników do organizacji, jak również ich odejść.
Pozyskiwanie pracowników
Zdaniem pracodawców* z USA i Kanady trzy główne czynniki wpływające na zdolność pozyskiwania pracowników to:
– wysokość płacy zasadniczej
– misja oraz wartości firmy
– wizerunek pracodawcy na rynku pracy
Pracownicy** zwrócili natomiast uwagę na następujące aspekty: pewność pracy, wysokość płacy zasadniczej, świadczenia zdrowotne. W przypadku grupy pracowników osiągających najlepsze wyniki hierarchia ta wygląda nieco inaczej i na trzecim miejscu (zamiast świadczeń zdrowotnych) pojawiają się możliwości rozwoju. Natomiast zdaniem profesjonalistów HR trzy najważniejsze aspekty pracy sprzyjające pozyskiwaniu najlepszych pracowników to:
– środowisko pełne wyzwań
– możliwości rozwoju zawodowego
– misja oraz wartości firmy
Odejścia pracowników
Profesjonaliści HR uznali, że możliwość awansu zawodowego jest najważniejszym czynnikiem, dla którego najlepsi pracownicy mogliby zdecydować się na odejście z firmy. Natomiast w opinii pracowników głównym powodem byłby stres związany z pracą.
Opinia HR | Opinia pracowników |
1. możliwości awansu | 1. stres związany z pracą |
2. możliwości rozwoju zawodowego | 2. awans |
3. wysokość płacy zasadniczej | 3. wysokość płacy zasadniczej |
4. relacje z przełożonym | 4. zaufanie |
5. pakiet motywacyjny | 5. staż pracy w organizacji |
* Badanie zrealizowano na próbie 316 profesjonalistów HR z USA i Kanady w maju i czerwcu 2011 roku. Prawie połowa respondentów pochodziła z organizacji międzynarodowych (49%). Respondenci z organizacji zatrudniających ponad 10 000 pracowników stanowili 38% wszystkich badanych, od 5 000 do 10 000 – 22%, poniżej 5000 – 40%.
** Badanie zrealizowano w 2011 roku na próbie ponad 10 000 pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy.
Źródło: Towers Watson