Innowacyjne programy rozwojowe Horse Assisted Education

Horse Assisted Education to innowacyjna metoda rozwoju kadr zarządzających, w której uczestniczą konie. Długoterminowe programy rozwojowe coraz częściej integrują ten sposób uczenia się. Jakie są główne założenia tej metody?



Koncepcja rozwoju ludzi Horse Assisted Education oparta jest na zasadach uczenia się, w kierunku, których rozwija się współczesna edukacja. Są to min.: uczenie się przez doświadczenie,  uczenie się poprzez samodzielne stawianie sobie celów i poszukiwanie rozwiązań,  uczenie się poprzez tzw. kotwiczenie emocjonalne zapewniające trwałe zapamiętywanie.


Posłuchaj wykładu o Szkoleniach Horse Assisted Education na prestiżowej konferencji TEDx:



Uczenie się przez doświadczenie

Adam jest Dyrektorem w międzynarodowej firmie IT, na szkolenie zdecydował się z ciekawości. Na początku z rezerwą podchodził do uczenia się w ten sposób.

Zaskoczony jestem ilością wniosków i refleksji który wyciągnąłem z relacji z tymi zwierzętami. Mało tego, to jest przestrzeń do eksperymentowania której długo szukałem, z nauczycielem, który nie mówi, nie stawia pytań, nic nie oczekuje i nie podlizuje się!. Na początku wprowadziło to zamieszanie, ale zrozumiałem, że tylko dzięki takiemu podejściu jestem w stanie usłyszeć siebie. Wszystkie propozycje rozwojowe które przechodziłem do tej pory, zagłuszały mój wewnętrzny głos.

Od koni uczymy się poprzez doświadczenie. To rodzaj uczenia który angażuje całą naszą osobę w poznawanie świata czy rozwijanie jakiejś umiejętności. W odróżnieniu od sposobu, który znamy ze szkoły uruchamia on nie tylko intelekt ale też intuicję, świadomość doznań płynących z ciała oraz emocje, które utrwalają to czego się nauczyliśmy (tzw. zjawisko kotwiczenia emocjonalnego). To naturalny sposób uczenia się zachowań społecznych i postępowania z innymi. W podobny sposób uczymy się już w dzieciństwie.

W proces takiego uczenia się zaangażowany jest układ limbiczny, czyli część mózgu zwana mózgiem ssaczym. System limbiczny kontroluje emocje i popędy, zachowania typowe dla danego gatunku. Mieści się w nim również pamięć ruchów i pamięć długoterminowa. Ćwiczenia z końmi silnie angażują i aktywizują układ limbiczny, wyciszając częściowo sygnały które płyną z kory mózgowej. Dzięki temu procesowi uaktywniają się nieuświadomione do tej pory kompetencje i umiejętności, zaś tych nabytych wcześniej nie zapomina się. Przy takiej formie uczenia bardzo istotną rolę odgrywa środowisko w jakim zachodzi cały proces. Potrzebne tu jest poczucie bezpieczeństwa, atmosfera otwartości oraz przestrzeń na eksperymentowanie. W tym sposobie nauki nie ma pojęć „dobrze” ani „źle”, nie ma „wykazywania się” i zadań. Często mniej znaczy więcej.


Samodzielne stawianie sobie celów i poszukiwanie rozwiązań

Najważniejszym aspektem programów rozwojowych z końmi  jest przyjęcie fundamentalnej zasady, że to koń jest trenerem. Oznacza to, że konie min. przez fakt bycia lustrem dla naszych zachowań, dostarczają nam najważniejszej informacji zwrotnej oraz inspiracji. Facilitatorzy są odpowiedzialni za przebieg warsztatów, atmosferę, moderowanie dyskusji po ćwiczeniach, filmowanie ćwiczeń i krótkie fragmenty teorii. Proces uczenia się jest kształtowany przez uczestników.

Facilitatorzy zachęcają do eksperymentowania, obserwowania, uczenia się od innych oraz autorefleksji. Wnioski i refleksje z ćwiczeń z końmi wnoszą sami uczestnicy. Facilitatorzy nie interpretują i nie diagnozują zachowań czy sytuacji. Takie podejście jest odmienne od powszechnie przyjętej roli trenera, który „wie jak powinno być”. Umożliwia to przekazanie odpowiedzialności za rozwój osobie szkolącej się, przyśpieszenie procesu uczenia się i odkrycie nowych perspektyw. Dlatego też celem nie jest przekazanie jakiejś wiedzy, ale stworzenie warunków, w których będzie możliwe jej odkrywanie.


Kotwiczenie emocjonalne

Ćwiczenia z końmi są bardzo angażujące – zarówno na poziomi myśli jak i emocji.  Uczestnicy szkoleń biorą udział w różnorodnych ćwiczeniach z końmi. Mogą w nich uczestniczyć wszyscy niezależnie od tego czy mieli kiedykolwiek kontakt z tymi zwierzętami. Praca odbywa się poprzez nawiązywanie relacji z ziemi i nie przewiduje wsiadania na konie .  Grupa składa się zazwyczaj z 4-8 osób i pracuje z nią dwóch facilitatorów i cztery konie. Kameralna atmosfera umożliwia intensywną i angażującą pracę. Nagranie video umożliwia zobaczenie siebie i refleksje.


Jak wyglądają szkolenia Horse Assisted Education

Standardowy dzień warsztatów zaczyna się od poznania programu, siebie wzajemnie oraz swoich oczekiwań. Po czym ruszamy do pierwszego ćwiczenia, które polega na obserwacji kilku koni. Jakie cechy można zaobserwować? Kto jest szefem w grupie? Który koń najbardziej mi się podoba i dlaczego? Z którym koniem bym się zidentyfikował/a? Dyskusja po ćwiczeniu pokazuje różnice w poczynionych obserwacjach, preferencjach i ocenie koni lub sytuacji. Na początku każdy widzi tylko to, co sam może zobaczyć. Aby zobaczyć więcej trzeba otworzyć się na perspektywę innych. W kolejnych ćwiczeniach każdy ma bezpośredni kontakt z koniem. Wszystkie ćwiczenia z końmi odbywają się z ziemi bez wsiadania na nie. Uczestnicy nawiązują kontakt z koniem, prowadzą go z pomocą linki lub bez, próbują różnych zachowań i odczytują odpowiedzi. Po każdym ćwiczeniu ma miejsce dyskusja i wymiana refleksji oraz oglądanie materiału video. W ciągu dnia szkoleniowego odbywają się około 4 ćwiczenia z końmi trwające około 30 minut każde, pozostały czas to dyskusja, coaching wokół doświadczenia ćwiczeń i film z ćwiczeń. Zobaczenie filmu z ćwiczenia pozwala ujrzeć rzeczy, które wcześniej uszły naszej uwadze i dodatkowo pobudza do refleksji oraz wzmacnia zapamiętywanie wniosków z uczenia się.

Uczestnicy mają dobrowolność w braniu udziału w poszczególnych ćwiczeniach, jednak zazwyczaj wszyscy decydują się na aktywne uczestnictwo. Ćwiczenia z końmi są tak skonstruowane, że są proste i bezpieczne dla osoby która pierwszy raz w życiu ma kontakt z tymi zwierzętami. Dzięki temu możemy skoncentrować się na tym co jest istotą warsztatów HAE. Nie jest nią rywalizacja oraz idealne wykonanie jakiegoś zadania z koniem . Celem jest tu raczej przyjrzenie się sobie, swoim reakcjom, refleksje z obserwacji innych a tym samym poszerzenie świadomości oraz repertuaru dostępnych zachowań.


Obejrzyj film ze szkolenia Horse Assisted Education:

 

 

O Autorze:

Agata Wiśniewska-Wiatrowska jest superwizorem programów rozwojowych z końmi i facilitatorem sieci HorseDream – międzynarodowej firmy pracującej z biznesem w 14 krajach.

Jest uznanym ekspertem na świecie i pionierem Horse Assisted Education w Polsce. Od 2005 roku prowadzi programy rozwojowe i szkolenia HorseSense z przywództwa, budowania relacji i zarządzania zmianą . Założycielka szkoły HorseSense szkolącej kolejnych trenerów w tej metodzie. Posiada jedną z dwóch na świecie akredytacji do licencjonowania kolejnych trenerów pracujących metodą HAE w nurcie HorseDream.

Przeprowadziła warsztaty metodą Horse Assisted Education m.in. dla: IKEA, DHL Express, Schenker, Bank BPH, Blue Media, Bank Millennium, BZ WBK, Capgemini, CitiBank, Hewlett-Packard, ING Usługi Finansowe,PricewaterhouseCoopers, Procter&Gamble, Teva, TVP 2, Zakłady Farmaceutyczne PLIVA. Przez 10 lat pracowała jako manager w działach doradztwa strategicznego firmy PricewaterhouseCoopers w Polsce i w Niemczech.

HorseSense
Agata Wiśniewska
www.liderzy.com.pl
Tel. + 505 526 039

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0