Na początku tego roku powszechna była opinia, że kryzys powoli odchodzi w przeszłość. W budżetach wielu firm pojawiły się pieniądze na działania rozwojowe – programy zarządzania talentami, szkolenia, coachingi. Jednak druga połowa 2011 roku nie wygląda optymistycznie – większość firm jest w strachu przed globalną recesją, przed drugą falą kryzysu. Pomimo to rola działów HR w organizacjach zmienia się, zmieniają się także oczekiwania w stosunku do menedżerów HR i do trenerów/szkoleniowców. Coraz częściej oczekuje się od nich inicjatywy, kreatywności, szerokiego pola działania oraz rozległej wiedzy biznesowej (ekonomicznej, finansowej), wiedzy o człowieku (psychologia, socjologia) i wiedzy procesowej. W dzisiejszych czasach wyzwaniem w organizacjach jest rozwój liderów, praca nad zaangażowaniem i motywacją pracowników oraz niwelowanie różnic kulturowych i pokoleniowych.
W ostatnim roku na konferencjach poświęconych zagadnieniom zasobów ludzkich nadal pojawiają się trzy kluczowe zagadnienia: zarządzanie talentami, szkolenia oraz coachingi. Nadal najważniejsze są tematy – jak przyciągnąć dobrych pracowników (w tym menadżerów), zatrzymać i stworzyć warunki do rozwoju? Kluczowa staje się rola i kompetencje trenerów, którzy w dużym zakresie mają wpływ na te aspekty. Dlatego właśnie w obszarze szkoleń coraz częściej mówi się o ich jakości, ponieważ pod tym względem rynek jest bardzo zróżnicowany (szkolenia dofinansowywane z EFS często nie gwarantowały standardu jakości). Wybierając firmę szkoleniową trzeba zwracać uwagę na poziom merytoryczny oferowanych projektów i opinie dotychczasowych klientów. O jakości szkolenia w największym stopniu jednak decyduje trener, który ma prowadzić szkolenie. Warto poznać trenera, czy trenerów, przed rozpoczęciem projektu, być może nawet na etapie ofertowania. Coraz częściej firmy proszą również trenerów o przedstawienie próbki elementu szkolenia – samplingu. Chodzi tu nie tyle o sprawdzenie programu szkolenia, co o poznanie sposobu pracy trenera, jego dynamiki i podejścia (w tym elastyczności) do grupy szkoleniowej. Warto też przeznaczyć więcej czasu niż zwykle na analizę potrzeb szkoleniowych oraz na dyskusję na temat dodatkowych działań mających zwiększyć efektywność szkoleń.
Odpowiadając przekornie na tytułowe pytanie – nic nie jest tak stałe jak zmiana, jednak silna pozycja kompetentnych trenerów, dbających o cały proces szkoleniowy od analizy potrzeb, poprzez przygotowanie i profesjonalne przeprowadzenie szkolenia, aż po dbałość o efektywność szkoleń, jest niezmienna.