Mentoring z założenia ma na celu rozwój młodszych lub mniej doświadczonych pracowników organizacji. Wyniki badania Liu, Kwan i Mao zrealizowane wśród pracowników firmy produkcyjnej w Chinach pokazują, że na relacji mentorskiej zyskuje nie tylko podopieczny, lecz również sam mentor. Liu i in. argumentują, że relacja mentorska wpływa pozytywnie na wskaźniki efektywności pracy mentora, a także jego pozycję społeczną w firmie.
Mentoring a efektywność pracy
Występuje związek między zaangażowaniem w działania mentorskie a wyższymi wskaźnikami efektywności pracy. Udział w tymże procesie stwarza mentorom dodatkowe możliwości uczenia się , co przekłada się na efektywności ich pracy.
Mentoring a pozycja społeczna
Dodatkowo, osoby zaangażowane w więcej działań wynikających z relacji mentorskiej dostrzegają polepszenie jakości interakcji z innymi pracownikami organizacji, co powoduje, że ich pozycja społeczna w firmie rośnie.
Udział w programach mentoringu przynosi więc korzyść zarówno podopiecznemu, jak i mentorowi. Dzięki temu zyskuje cała organizacja, ponieważ zwiększa się jej efektywność.
Źródło: Liu, D., J., Kwan, H.K., & Mao, Y. (2009). „What can I gain as a mentor? The effect of mentoring on the job performance and social status of mentors in China”