Długotrwała choroba to jeden z głównych powodów pogorszenia się samopoczucia pracowników. Dotyczy to zarówno osób biorących urlopy zdrowotne jak i ich kolegów, którzy odpowiedzialni za obowiązki nieobecnych.
Wpływ nieobecności pracownika na resztę zespołu
Choroby kolegów z pracy dosyć często obniżają morale pracowników, którzy pozostali w firmie. Do takich wniosków doszła firma ubezpieczeniowa Aviva UK Health, która przeprowadziła badanie dotyczące wpływu absencji na funkcjonowanie całej firmy.
Długoterminowa nieobecność pracowników ma wpływ na sferę emocjonalną i obniżone samopoczucie członków całego zespołu. Co czwarty respondent przyznaje, iż nie sprawia mu przyjemności praca w momencie, kiedy współpracownicy są na urlopie zdrowotnym, zaś co piąty odczuwa przeciążenie pracą z powodu dodatkowych obowiązków. Poza wpływem na aktualną pracę, braki kadrowe powodują, iż pracownicy obawiają się o kondycję finansową swojej firmy oraz o własne stanowisko. Do takich odczuć przyznało się około 10 proc. badanych.
Urlop zdrowotny a kondycja pracownika
Do poczucia winy z powodu zostawienia kolegów przyznaje się 20 proc. osób przebywających na urlopach zdrowotnych, a 71% lęka się powrotu do pracy po długim okresie zwolnienia. Prawie co 10. pracownik obawia się, że będzie traktowany z taryfą ulgową, a około 16 proc. respondentów martwi fakt, że po powrocie nie podoła swoim obowiązkom zawodowym. Długotrwałe choroby mają także ogromny wpływ na kondycję finansów domowych pracowników. Ponad połowa z nich niepokoi się o swój budżet domowy w momencie, kiedy pójdą na urlop zdrowotny, zaś 20 proc. martwi się o zaciągnięte zobowiązania kredytowe. Badanie wykazało również podłoże urlopów. Co piaty z nich decyduje się na urlop w celu poprawy zdrowia psychicznego, zaś 24 proc. – ogólnych spraw zdrowotnych.
– Badanie pokazuje, że dłuższa choroba jest trudną sytuacją dla pracownika, zarówno w aspekcie
emocjonalnym, jak i finansowym. Skutki nieobecności z tytułu choroby dotyczą również pozostałych członków zespołu – twierdzi Steve Bridger, szef pionu zarządzania ryzykiem w Aviva UK Health – Odpowiednie zaplecze socjalne może wpłynąć na redukcję stresu u pracowników. Sposobów jest wiele. Jednym z nich jest wprowadzenie ubezpieczenia grupowego, gdzie straty są pokrywane przez ubezpieczyciela.
Poza oczywistymi korzyściami finansowymi, coraz częściej ubezpieczenie grupowe jest elementem wyrażania stosunku firmy do pracownika. Zawarcie takiego ubezpieczenia stopniowo staje się instrumentem motywacyjnym, wzmacnia lojalność oraz zaufanie do pracodawcy. Ponadto organizacja, która w odpowiedni sposób ustali system ubezpieczeń grupowych, wzmacnia swój wizerunek na rynku pracy.
Źródło: Aviva UK Health