Różne rodzaje pytań – przegląd propozycji
1. Pytania dotyczące motywacji
– Co popchnęło cię do tego, że to zrobiłeś?
– Co doprowadziło cię do tego, że to zrobiłeś?
– Na jakich czynnikach oparłeś swoją decyzję?
– Co byś preferował/wolał zamiast „x”?
– Z jakiego powodu byś to preferował/wolał zamiast „x”?
– Co jest dla ciebie najważniejsze?
– Z jakiego powodu to jest najważniejsze dla ciebie?
– Jeśli miałbyś zrobić to jeszcze raz, to co byś zrobił inaczej?
Te pytania są potrzebne po to, żeby eksplorować motywację, proces decyzyjny priorytety twojego rozmówcy. Wymagają tego, żeby ten ktoś na siebie popatrzył i dokonał pewnego wglądu. Często pytania związane z motywacją podążają za pytaniami sytuacyjnymi (poniżej opisanymi): najpierw ktoś mówi o jakimś fakcie/wydarzeniu, a potem przedstawia swoje myślenie, które doprowadziło go do tego faktu. To jest właśnie wartość płynąca z pytań motywacyjnych – pokazują jak rozmówca myśli.
2. Pytania o idealny wynik
Dzięki nim manager eksploruje cele, marzenia, wizje przyszłości swojego rozmówcy. Przykłady takich pytań:
– Jaki jest najlepszy możliwy wynik działania X?
– Co chciałbyś zobaczyć w wersji idealnej?
– Jakie byłyby najlepsze z możliwych okoliczności, żeby to zrobić?
– Jakim chciałbyś być za rok, za dwa?
– Jeżeli nie byłoby żadnych przeciwności, to co byłoby możliwe w tej konkretnej sytuacji?
– Jaki byłby idealny stan, który chciałbyś osiągnąć?
Prawdziwą wartością płynącą z odpowiedzi na te pytania jest nie tylko to, że zachęcają coachowanego do tego, żeby myślał o przyszłości, ale także zapraszają go do tego, żeby rozciągnął swoje myślenie i popatrzył na idealną przyszłość.
Jeśli ktoś mówi, że nie wierzy, że to jest możliwe, coach może zadać pytanie:
– Wyobraź sobie, że jest to możliwe. Co musiałbyś robić inaczej?
3. Pytania implikujące
Zapraszają twojego rozmówcę do tego, żeby eksplorował potencjalne konsekwencje swoich akcji czy zdarzeń. Przykłady tych pytań:
– Co mogłoby się wydarzyć jeżeli X by się wydarzyło?
– Jeżeli byś to zrobił/ tego nie zrobił to co by się wydarzyło?
– Jakie byłyby tego konsekwencje?
– Jakie są implikacje robienia tego?
– Jakie są implikacje nie robienia tego?
– Jakie są implikacje robienia czegoś innego?
– Jakie są implikacje tych wszystkich możliwości, które masz do wykonania?
– Jaki będzie miało wpływ zrobienie tego albo czegoś innego?
– Na ile poważne byłoby to, gdyby X się wydarzyło?
– Na ile złe/dobre byłoby, gdyby X się wydarzyło?
To są jedne z bardziej efektywnych typów pytań, które są wyzwaniem dla twojego rozmówcy. Pytania związane z implikacjami mogą spowodować, że zacznie on kwestionować swoje założenia i będzie kreował wizję przyszłości jaśniejszej bądź ciemniejszej, i będzie rozważał efekty podejmowania lub nie podejmowania danej czynności w tym konkretnym kontekście.
Pytania te mogą być pozytywne albo negatywne, mogą eksplorować korzyści, które dana osoba odniesie z danej akcji bądź „niekorzyści”, które może odnieść z danego zachowania. Przykłady:
– Jeżeli będziesz wdrażał ten kierunek działania, to co dzięki temu możesz najlepszego osiągnąć?
– Jeżeli osiągniesz dwa, trzy razy więcej niż sobie wyobrażasz, to co się wydarzy?
– Na ile poważne mogą być skutki tego twojego działania?
– Jeżeli będziesz dalej szedł w tym kierunku, to co najgorszego może się wydarzyć?
– Jeżeli osiągniesz tylko połowę tego czego oczekujesz, to gdzie wtedy będziesz?
Tych pytań możesz też używać, żeby pomóc rozmówcy skalibrować ważność albo znaczenie danego kierunku działania. Przykład:
– Specjalista: O nie jestem pewien czy w tym momencie zastąpić lidera zespołu.
– Manager: Ok., jeżeli nie wiesz, to jaki wpływ będzie miało zastąpienie tego team lidera w zespole na wynik tego zespołu?
– Specjalista: O całkiem niewielki. Ten zespół funkcjonuje całkiem dobrze po swojemu.
Bazowym powodem do używania tych pytań jest to, żeby zachęcić rozmówcę do myślenia o konsekwencjach swoich działań zarówno dla siebie, jak i dla swojego zespołu, jak i dla organizacji czy firmy.
c.d.n.