Adaptacja pracownika nie rozpoczyna się z pierwszym dniem jego pracy w firmie. Proces ten ma swój początek już na etapie pozyskiwania kandydatów – w trakcie rekrutacji i selekcji. Ważne jest, by kandydat uzyskał ze strony internetowej firmy dostateczną ilość informacji o potencjalnym miejscu pracy, kulturze organizacyjnej. Dzięki temu w momencie rozmowy rekrutacyjnej kandydat wie już całkiem sporo na temat firmy.
Przed pierwszym dniem pracy nowego członka zespołu należy:
– przygotować program pierwszego tygodnia pracy
– zaplanować czas na spotkania z kluczowymi pracownikami firmy
– wyznaczyć jednego ze współpracowników, który przynajmniej przez pierwszy tydzień będzie odpowiedzialny za udzielanie informacji oraz odpowiadanie na wszelkie pytania nowego członka zespołu
– wysłać nowemu pracownikowi pakiet informacji na temat firmy, jej historii, misji, wartości, struktury organizacyjnej, obowiązujących zasad postępowania i procedur, świadczeń pracowniczych itp.
– wysłać wiadomość do pozostałych pracowników o dołączeniu do zespołu nowej osoby
– sprawdzić, czy przygotowane są wszystkie dokumenty administracyjne do wypełnienia pierwszego dnia
– przygotować stanowisko pracy: komputer oraz instrukcję obsługi niezbędnego na danym stanowisku oprogramowania, skonfigurować skrzynkę e-mail, przygotować wizytówki
– położyć na biurku przewodnik dla nowych pracowników. Miłym akcentem będzie przygotowanie firmowych gadżetów (np. kubka, torby)
Oprócz załatwienia formalności związanych z zatrudnieniem, pierwszego dnia należy przedstawić nowego pracownika oraz oprowadzić go po siedzibie firmy. Perspektywa pierwszego dnia w pracy jest zwykle stresująca. Nowy pracownik chce wywołać jak najlepsze wrażenie na swoim szefie i współpracownikach. Jest bardzo ważne, by bezpośredni przełożony był w tym dniu obecny. Po południu może odbyć się rozmowa z przełożonym na temat obowiązków pracownika oraz przedstawienie ogólnego zarysu tego, jak będzie wyglądała praca w ciągu najbliższych 30-90 dni.
Efektywny proces wprowadzania nowego pracownika trwa dłużej niż pierwszy dzień lub tydzień pracy. Po 90 dnia przełożony powinien udzielić formalnego feedbacku na temat pracy podwładnego a także poprosić o informację zwrotną od samego pracownika. Takie spotkanie może odbyć się z udziałem pracownika działu HR.
Źródło: www.inc.com, www2.guidestar.org