Motywatory – (motivating element, motivating factor)
czynniki wzbudzające proces motywacyjny, które zostają przez człowieka przyjęte i stają się jego motywami (pragnieniami, impulsami) do działania. Inaczej mówiąc, – motywatory to przyczyny, dla których człowiek zachowuje się w określony sposób. W teorii Herzberga, są to wszystkie czynniki prowadzące do maksymalizacji zadowolenia pracownika, czyli satysfakcji z pracy. Wynagrodzenie jako tzw. czynnik higieniczny, nie jest według niego właściwym instrumentem motywacji, jeśli wywołuje niezadowolenie (za mało mi płacą!), chyba że zawiera w sobie sprzężenie zwrotne w postaci uznania lub nagrody za osiągnięcia. Motywowanie to jedna z głównych funkcji kierowniczych, polegająca na wywoływaniu, kierunkowaniu i podtrzymywaniu określonego zachowania ludzi. Inaczej mówiąc, motywowanie to proces świadomego i celowego oddziaływania na ludzkie motywy, dzięki stwarzaniu odpowiednich środków i możliwości realizacji ich systemu wartości.
Etapy motywowania to:
1. Identyfikacja i pobudzenie potrzeby.
2. Uświadomienie potrzeby i stan napięcia motywacyjnego.
3. Pobudzenie do działania, wyzwolenie energii, odczucie, że wysiłek doprowadzi do celu
4. Działanie w celu redukcji napięcia.
Rozumienie motywowania ulegało ewolucji: od wydawania poleceń, przez pobudzanie do pracy aż do inspirowania.
Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL
Warto także przeczytać:
– Jak motywować polską Generację Y
– 12 Najdziwniejszych motywatorów pozafinansowych
– 20 ways to motivate your employees without raising their pay