koncepcja zarządzania zasobami ludzkimi, u której podłoża leży przekonanie, że dorosły człowiek jest w pełni ukształtowany i nie można zmienić jego osobowości, przyzwyczajeń i upodobań. Zgodnie z tym przekonaniem, firmy stosujące model sita pozyskują na zewnętrznym rynku pracy wysoko wykwalifikowanych, doświadczonych kandydatów, którzy zdążyli już osiągnąć sukcesy na polu zawodowym. Są niejako „gotowi” do podjęcia zatrudnienia i nie wymagają żadnych dodatkowych szkoleń. By wyłonić takie osoby pracodawcy często korzystają z pomocy agencji doradztwa personalnego i stosują najbardziej efektywne metody selekcji, jak choćby assessment centre. W firmie, która stosuje model sita, szkolenia pracowników ograniczają się do niezbędnego minimum. W przypadku niedostosowania podwładnego, pojawiających się trudności w wykonywaniu zadań, firma zwalnia pracownika, zatrudniając na jego miejsce osobę bardziej kompetentną. Rola kierownika w modelu sita ogranicza się do wyznaczania zadań i kontrolowania. Pracowników motywują pieniądze. Za niewątpliwe zalety tego modelu można uznać profesjonalizm pracowników oraz ograniczenie wydatków na szkolenia; wśród wad wymienić trzeba nieustanną fluktuację kadr oraz atmosferę nadmiernej rywalizacji pomiędzy pracownikami. Model ten sprawdza się na rynku pracy pracodawcy, czyli takim, na którym chętnych do pracy jest zdecydowanie więcej niż wolnych etatów.
Alfabet HR-u udostępniony jest przez Portal Rynku Pracy HRK.PL
Warto także przeczytać: