W tym tygodniu do łódzkiego centrum Infosys BPO przyjechali pierwsi pracownicy z RPA. Firma rozpoczęła intensywną akcję rekrutacyjną związaną z nowym kontraktem dla Philipsa, obejmującym obsługę zaawansowanych procesów księgowych dla 24 oddziałów firmy na całym świecie. Afrykańscy specjaliści przekonali do siebie głównie dobrą znajomością języka holenderskiego i doświadczeniem w finansach i księgowości. Polskie centra SSC/BPO zgłaszają coraz większe trudności w pozyskaniu specjalistów z dużymi umiejętnościami i posługującymi się nietypowymi językami. Dlatego zaczynają szukać odpowiednich kandydatów za granicą.
Takich pracowników zaczął rekrutować m.in. Infosys, który podpisał właśnie wielomilionowy kontrakt na obsługę oddziałów koncernu Philips, głównie europejskich, ale również z Południowej Afryki, Maroka i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Usługi te będą obejmować przede wszystkim zaawansowane procesy księgowe, między innymi z zakresu podatków i sprawozdawczości finansowej zgodnej z regulacjami prawnymi obowiązującymi w danym kraju.
– Zdecydowaliśmy się szukać specjalistów aż w południowej Afryce z wielu powodów. Najistotniejszym była możliwość szybkiego przyswojenia przez kandydatów języka holenderskiego oraz obycie w wielokulturowym środowisku, a także gotowość do zamieszkania w Polsce – wyjaśnia Magdalena Jóźwiak, Lead-Business Partner HR w Infosys BPO Poland.
Przy wsparciu firmy rekrutacyjnej Infosys wyselekcjonował kandydatów, którzy następnie zostali skierowani na 2 miesięczny intensywny kurs języka holenderskiego, dzięki czemu dziś potrafią oni obsługiwać klienta w jego ojczystym języku. Zadanie nie było trudne, zwłaszcza, że język afrykanerski, jeden z 11 języków urzędowych w RPA, wywodzi się właśnie z holenderskiego.
Do łódzkiego centrum przyjechało już pierwszych 10 specjalistów z Republiki Południowej Afryki. Do końca 2011 roku może być ich znacznie więcej. Wszystko zależy od powodzenia programu pilotażowego i realizacji planów rozwojowych Infosys BPO Poland. Jeśli sprawdzą się optymistyczne scenariusze, firma może w przyszłym roku potrzebować aż kilkudziesięciu pracowników z doświadczeniem, biegle posługujących się językiem holenderskim. Otworzenie nowego kierunku rekrutacji pozwoli Infosysowi na uzupełnienie kadr o potrzebnych specjalistów według potrzeb, nawet w bardzo krótkim czasie. To zdecydowanie zwiększa elastyczność centrum.
Szansa na rozwój
Dla specjalistów z Afryki kalkulacja jest prosta: dobre zarobki, relatywnie niższe koszty utrzymania, większe bezpieczeństwo życia i duże szanse na karierę zawodową, zwłaszcza że większość z nich ma już kilkuletnie doświadczenie w pracy w finansach czy księgowości i ambicje, by dalej rozwijać się w tym kierunku.
Natomiast dla koncernu Infosys ważnymi kryteriami przy selekcji kandydatów były oprócz doświadczenia finansowego i księgowego, także sprawność w pracy z klientem oraz umiejętności miękkie takie jak otwartość, komunikatywność czy odporność na stres. Jeśli pracownicy się sprawdzą, to niewykluczone, że firma sięgnie po kolejnych specjalistów z tej części świata.
– Otwiera to przed nami nowe możliwości rekrutacyjne na przyszłość, zwłaszcza że firmy sektora SSC/BPO coraz bardziej potrzebują ekspertów z wysokimi kwalifikacjami i znajomością nietypowych języków obcych takich jak turecki, duński czy właśnie holenderski – mówi Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe – Polska ma szansę stać się europejskim centrum zaawansowanych usług biznesowych. Do tego potrzebujemy jednak zaplecza ściśle wyspecjalizowanych kadr, a tych u nas zaczyna brakować.
Nowe kierunki rekrutacji
Poszukiwanie specjalistów poza granicami kraju nie jest zjawiskiem nowym w polskich centrach usług SSC/BPO. Według raportu ABSL „Sektor SSC/BPO w Polsce” (2010), w większości firm sektora pracuje średnio 22 obcokrajowców, w tym 13% zasiada na stanowiskach menadżerskich. Pewnym novum są natomiast kierunki rekrutacji: zamiast Europy – Afryka i Azja.
Firmy sektora usług biznesowych zaczęły również zachęcać polskich wykwalifikowanych emigrantów do powrotu nad Wisłę, w tym za pośrednictwem rządowego portalu powroty.gov.pl. Jak podaje „Rzeczpospolita”, w 2008 r. wśród Polaków-emigrantów ponad 25% stanowiły osoby z wyższym wykształceniem.
– Są to pracownicy, których chętnie widzielibyśmy w naszych strukturach. Znają języki obce, mają doświadczenie w pracy w międzynarodowym zespole i co najważniejsze, są przedsiębiorczy i operatywni. Są to ważne cechy, które umożliwiają zrobienie błyskotliwej kariery w Polsce – dodaje Krystian Bestry.
Szansa na dynamiczny rozwój zawodowy, dobre zarobki i ciekawe projekty sprawiają, że coraz więcej rodaków przebywających za granicą decyduje się aplikować właśnie do firm w Łodzi, Warszawie, Krakowie czy Wrocławiu.
Potrzeby są duże
Procesy rekrutacyjne w centrach nabierają tempa. Do 2012 r. sam Infosys BPO Poland planuje zwiększyć zatrudnienie do 1500 osób, budując w ten sposób międzynarodowy zespół pracowników, dobrze przygotowanych do kompleksowego świadczenia zaawansowanych usług KPO/DS (Knowledge Process Outsourcing/Decision Support). Cała branża natomiast może zwiększyć liczbę zatrudnionych do 100 000, czyli o połowę w przeciągu najbliższych 5-7 lat. Czy tak się stanie zależy od utrzymania obecnego kształtu zachęt inwestycyjnych, ale i usprawnienia procedur imigracyjnych i zmian w prawie pracy.
Infosys BPO Poland jest częścią Infosys BPO Ltd, który z kolei jest spółką Infosys Technologies Ltd – globalnego dostawcy zintegrowanych usług doradztwa biznesowego i technologicznego, outsourcingu i IT.
Infosys BPO Poland Sp. z o.o. z siedzibą Łodzi działa od października 2007 roku, świadcząc usługi outsourcingowe dla klientów z 24 krajów Europy. Obszarami specjalizacji Centrum są: usługi finansowo-księgowe, prowadzenie audytu, komórki usprawnień biznesowych i analiz oraz zakupy. Centrum prowadzi usługi biznesowe w kilkunastu językach.
Infosys BPO Poland zatrudnia blisko 1000 specjalistów, w tym 76% pracowników z wyższym wykształceniem uniwersyteckim i 10% posiadających certyfikaty ACCA, stopnie naukowe lub po ukończeniu studiów MBA oraz innych studiów podyplomowych. 50% kadry kierowniczej posiada Certyfikat Księgowy Ministra Finansów>
W okresie od kwietnia 2008 do marca 2009 firma odnotowała wzrost przychodów o 25%, z 16 mln do 20 mln euro.
Obecnie głównym obszarem rozwoju Infosys BPO Poland jest konsulting i doradztwo strategiczne – obejmujące całokształt zaawansowanych procesów w przedsiębiorstwach klientów Spółki.
Źródło: Infosys BPO Poland
21.10.2010
A czemu afryki u nas w Polsce naprawdę jest dużo specjalistów którzy nawet arabski biznesowy opanowali i techniki rekrutacji w mieście łodz z pomocą Preply