Jak działać, by pracownik nie chciał szukać nowego pracodawcy?

Sprawienie, by pracownicy chcieli zostać w firmie jest głównym zadaniem pracodawcy. Na to, czy zwiążą się z firmą na dłużej wpływa wiele czynników, m.in. sposób zarządzania, kultura organizacyjna oraz otoczenie firmy. Dobrze wykonana praca wydaje się być czymś tak oczywistym, że wielu praktyków HR zapomina o jej docenieniu. A przecież jest to najprostszy i jednocześnie najtańszy sposób na podniesienie morali pracowników. Jakie jeszcze czynniki mogą zadecydować o tym, że ludzie będą chcieli zostać z nami na dłużej?

1. Równowaga między życiem osobistym i zawodowym. Nigdy wcześniej działania w zakresie work-life balance nie były tak ważne jak obecnie. Dlatego nawet małe gesty, w postaci np. dodatkowego dnia wolnego na spędzenie więcej czasu z rodziną, zaprocentują wzrostem lojalności pracownika.

2. Konkurencyjny pakiet świadczeń pracowniczych. Każdy chce otrzymywać wynagrodzenie adekwatne do wykonywanej pracy, a możliwość uzyskania wyższych zarobków może spowodować chęć zmiany pracodawcy. Dlatego warto zorientować się, jakie świadczenia finansowe i pozafinansowe są standardem na rynku w przypadku konkretnych stanowisk pracy.

3. Szacunek. Każdego pracownika należy traktować z szacunkiem oraz doceniać jego wkład w funkcjonowanie firmy. Nawet zwykłe “dziękuję” czy poklepanie po plecach pozytywnie wpłynie na jego samopoczucie.

4. Atmosfera w pracy. Złe samopoczucie i stres wywołany niewłaściwą atmosferą w pracy jest jednym z najważniejszych powodów zmiany pracodawcy. Dlatego warto zadbać o stanowisko pracy, tak by pracownicy mieli warunki sprzyjające wykonywaniu swoich obowiązków.

5. Unikanie faworyzowania pracowników. Faworyzowanie poszczególnych osób lub grup powoduje powstawanie nieprzyjemnej atmosfery oraz poczucia rozgoryczenia wśród pozostałych pracowników. Rozgoryczeni pracownicy mniej angażują się w wykonywanie swoich obowiązków, ponieważ wiedzą że i tak doceniony zostanie ktoś inny. A to z kolei odbija się na wynikach firmy.

6. Komunikacja. W tym aspekcie podstawą są m.in.: słuchanie pracowników, udzielanie feedbacku (zarówno pozytywnego, jak i negatywnego), jasne formułowanie celów i oczekiwań. I najważniejsze: spotkania face-to-face!

7. Zwiększanie uprawnień pracowników. Pracownik, który widzi, że firma go potrzebuje pracuje efektywniej i jest bardziej z nią związany.

8. Pracownik na właściwym miejscu. Dobrze przeprowadzona rekrutacja pozytywnie wpływa na chęć pozostania w firmie oraz zmniejsza ponoszone przez firmę koszty. Trzeba jednak pamiętać, że po zatrudnieniu muszą nastąpić działania ukierunkowane na rozwój pracownika.

9. Świętowanie sukcesów. Może kawa z okazji dobrych wyników?

10. Flexipraca. Możliwość pracy w elastycznych godzinach lub wcześniejszego wyjścia z biura gdy zaistnieje taka konieczność – takie rozwiązania procentują, chociaż nie jest łatwo nimi zarządzać.

Źródło: www.therecruiterslounge.com

1 komentarz
  1. Reply
    Ola 2 września 2010 at 11:05

    Czyli wynika z tego, że pracownicy coraz bardziej liczą na możliwość godzenia ról. Wiecie, że kiedyś zrealizowano badania na Unniwersytecie w Nowym Meksyku odnośnie korelacji między programami typu work-life a wzrostem ceny akcji firm?

    Przebadano 231 firm z listy 500 Fortune. Okazało się, że informacja z działu PR na temat wprowadzenia takiego programu w firmie miała każdokrotnie znaczący wpływ na cenę akcji. W latach 80 – wpływ był negatywny, ale w latach 90 – pozytywny, średnio o 0,48%. Niby to marna wartość, ale dla firmy wartej 5 miliardów dolarów. Policzcie sobie sami… A teraz zapytajcie czy firmy z polskiej listy 500 Rzeczpospolitej mają takie programy. O tym niebawem na Pracujflexi.pl.

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.





Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0