Miejsce na rozmowę HR-owca z Prezesem musi znaleźć się zawsze, gdy firma planuje nowe zmiany: restrukturyzację, fuzję, przejęcie, outsourcing, czy choćby uruchomienie nowego projektu czy usługi. W zakresie formalno-prawnym jest to oczywiste dla każdego zarządu. Ktoś musi przygotować nowe umowy, wypowiedzieć stare, opracować, wynegocjować i wdrożyć układ zbiorowy, przeprowadzić outplacement (zwany w niektórych kręgach derekrutacją ;). Jak jednak rozmawiać o miękkich aspektach zmiany?
Jeden z pomysłów nazywa się „Techniką Premortem„. Szczególnie polecam ją HR-owcom rozpoznającym u siebie symptomy przedstawionego w poprzednim moim odcinku przypadłości „botanicznej”. Gdy Twój zarząd zamyka szczelnie uszy na słowa typu rozwój, coaching, czy potencjał, po prostu przestań tak do nich mówić. Rozmowa z kimś kto Cię nie słucha nie ma chyba większego sensu?
Stworzona przez psychologa Gary’ego Kleina „Technika Premortem” jest dobrym sposobem na rozmowę o zmianach i działaniach jakie powinny zostać podjęte, aby wdrażana zmiana zakończyła się sukcesem. Oto jak można przeprowadzić taką rozmowę:
Dyrektor HR, Justyna Botaniczna (zamaskowana!)
Justyna: (do członków zarządu) Drodzy Państwo, planowana Zmiana, jeśli zostanie z powodzeniem zrealizowana, będzie wielkim sukcesem i prawdopodobnie otworzy przed nami sporo nowych możliwości. Mam jednak prośbę: załóżmy na chwilę czarne okulary…
Wiceprezes Zenon: Ależ Pani Justyno, co też Pani…
Justyna: Tylko na moment Panie Zenonie. Tylko na moment. Wyobraźmy sobie, że jest rok później. Spotykamy się tu w tym pokoju i wszyscy mamy dotkliwą świadomość tego, że nic z naszych planów nie wyszło. Totalna klapa. Zmiana się nie powiodła, nie ma sukcesu i nie ma nowych możliwości. Jest gorzej niż było.
Wiceprezes Dorota: Achh, to straszne!
Justyna: Mamy 2 minuty. Zapiszcie proszę Państwo na tych kartkach odpowiedź na jedno pytanie: dlaczego nie wyszło?
Prezes: To ciekawe. Piszemy!
(po dwóch minutach)
Justyna: Pozwólcie Państwo, że zbiorę teraz te kartki i przedstawię Państwu na następnym spotkaniu dotyczącym naszej planowanej Zmiany. Chciałabym znaleźć tam wskazówki dla działań HR – o co musimy zadbać, żebyśmy jednak mieli sukces, nie porażkę.
Prezes: (oszołomiony) Ale ważne rzeczy dla innych działów też nam koniecznie proszę przynieść.
Justyna: Oczywiście.
Prezes: Dziękuję Pani Justyno.