Popularność serwisów pracy marzec-kwiecień 2010: komentarze do zmian

Popularność serwisów pracy to ważny temat nie tylko dla samych serwisów. Oprócz specjalizacji i ceny wciąż najważniejszym wskaźnikiem przy wyborze portali pozostaje jego zasięg, czyli ilość aktywnych użytkowników. Jak pokazały ostatnie dwa miesiące ilość ta może się zmieniać i jest zależna od metodologii badania popularności.


Poniżej zestawienie najpopularniejszych witryn z pracą w ramach największego w Polsce badania tego typu Megapanel PBI/Gemius w miesiącach marzec i kwiecień 2010 br:



O duże różnice w rankingu na pierwszych miejscach zapytaliśmy przedstawicieli  dwóch portali pracy: Pracuj.pl oraz Praca.pl

Oto odpowiedź jaką otrzymaliśmy od Macieja Nogi, dyrektora marketingu w Grupie Pracuj, do której należy serwis Pracuj.pl:

Wyniki kwietniowej edycji badania Megapanel to kolejny argument za tym, że klasyfikacja serwisów ogłoszeniowych wyłącznie na podstawie liczby użytkowników jest nieporozumieniem.

Serwisy takie jak Wirtualna Polska czy Gazeta.pl mają duże możliwości przekierowania użytkowników na poszczególne podstrony swoich portali. Użytkownik, który na stronie głównej klika w link do artykułu np. o rynku pracy, nieświadomie staje się kolejnym real userem sekcji „Praca”. Taki użytkownik dobrze prezentuje się w zestawieniach, ale często nie wie nawet, że znalazł się w serwisie z ofertami pracy.

Pracuj.pl jest partnerem strategicznym serwisu praca.wp.pl – oferty z Pracuj.pl są dostępne w sekcji „Praca” na stronach Wirtualnej Polski. Według naszych statystyk, w kwietniu liczba użytkowników przeglądających oferty Pracuj.pl za pośrednictwem serwisu praca.wp.pl była niemal o 20% niższa niż w marcu. Rekordowo wysoka liczba użytkowników praca.wp.pl nie przełożyła się więc na większe zainteresowanie bezpośrednio ofertami pracy.

W przypadku wyników badania Megapanel w kategorii „Praca” warto, obok liczby użytkowników, brać także pod uwagę liczbę odsłon i czas spędzony przez użytkownika w serwisie. Oba te parametry mają bezpośrednie przełożenie na ilość aplikacji spływających do pracodawcy. Tu cały czas liderem pozostaje Grupa Pracuj – serwis Pracuj.pl w kwietniu odwiedziło niemal 1,7 miliona real users, którzy wygenerowali ponad 46 milionów odsłon. Te same parametry w przypadku dwóch pierwszych serwisów w kwietniowym zestawieniu są niższe.


Na nieco inne aspekty tej dynamiki wskazuje Michał Filipkiewicz, specjalista ds. Marketingu portalu Praca.pl:

Dynamika popularności serwisów pracy oraz tak częste zmiany pozycji w Megapalenu wskazują wyraźnie, że ruch na wielu portalach jest sztucznie napędzany. Wystarczy, że w którymś miesiącu któryś z portali nie zakupi ruchu lub sztucznie go do siebie nie przekieruje, to od razu spada w dół na łeb na szyję. Pragnę podkreślić, że Praca.pl w każdym miesiącu odnotowuje bardzo podobny ruch, a zajmujemy miejsca od 4 do 9.

Raport Megapanelu jest niedoskonały, ponieważ pokazuje jedynie liczbę użytkowników, którzy odwiedzają dany portal pracy. W efekcie:
– w rankingu wysoko są portale, które po prostu kupują ruch, a ten ruch nie zawsze generowany jest przez ludzi szukających pracy;
– zliczane są osoby, które weszły na stronę portalu przypadkiem, jedynie po to, aby przeczytać jakiś artykuł (w nie w celu poszukiwania pracy);
– tzw. grupy mogą przekierowywać sobie ruch z innych swoich witryn na witryny związane z pracą; w efekcie w rankingu zdarzają kuriozalne przypadki, jak choćby pierwsze miejsce WP w kwietniu.

Moim zdaniem dla pracodawców powinna przede wszystkim liczyć się skuteczność portalu pracy, rozumiana jako ilość i jakość CV spływających na ich ogłoszenia. Nasi klienci twierdzą, że spływ na ich oferty na Praca.pl jest bardzo zbliżony do spływu z portali zajmujących czołowe pozycje w Megapanelu.


Otrzymaliśmy również opinię Dominiki Derewicz, menadżera ds. promocji serwisów rekrutacyjnych serwisu GazetaPraca.pl:

GazetaPraca.pl jest jedynym serwisem w czołówce największych polskich serwisów rekrutacyjnych, który oprócz ogłoszeń posiada również kontent. Dzięki temu GazetaPraca.pl trafia do szerokiej grupy internautów. – świadomych użytkowników, którzy poza konkretnymi treściami, otrzymują również sprofilowane ogłoszenia o pracę. W grupie tej znajdują się również specjaliści, którzy nie poszukują aktywnie pracy, jednak stanowią cenną grupę potencjalnych pracowników, często poszukiwanych przez pracodawców.

Obserwacja wyników Megapanelu dla serwisów rekrutacyjnych w Polsce z ostatnich kilkunastu miesięcy pokazuje silną pozycję serwisu GazetaPraca.pl. Wynika ona z konsekwentnie realizowanej strategii, dzięki której od lutego 2009 roku GazetaPraca.pl zajmowała pozycję lidera wśród serwisów rekrutacyjnych. Co miesiąc serwis dociera średnio do ponad 1,5 mln użytkowników, a rekordową ich ilość odnotował w październiku 2009 roku, kiedy do ogłoszeń w GazetaPraca.pl miało dostęp ponad 2,2 mln użytkowników. W celu zwiększenia efektywności ogłoszeniowej serwis konsekwentnie realizuje współpracę z partnerami branżowymi, dzięki czemu ogłoszenia z GazetaPraca.pl widoczne są w serwisach, które odwiedza łącznie kilkanaście milionów Internautów miesięcznie. Dodatkowo wzrasta ilość CV zamieszczanych w serwisie – obecnie w GazetaPraca.pl pojawia się kilkanaście tysięcy nowych CV miesięcznie.


Wniosek zatem wysuwa się jeden, na dodatek banalny, ale prawdziwy: zamieszczając ogłoszenie warto znać profil użytkowników portali  i wiedzieć skąd przychodzą, kim są (podstawowe dane demograficzne), jak długo przebywają na danym serwisie, itp. Każdy serwis takie dane posiada i powinien je udostępnić.

3 komentarze
  1. Reply
    Zoja 14 lipca 2010 at 11:17

    A w wypowiedzi pani z GazetaPraca.pl więcej PR-owego bełkotu już się nie zmieściło? 😛

    Prawda jest taka, że na podstawie li tylko liczby użytkowników lub odsłon portalu rekrutacyjnego wybierać nie można. Każdy z tych portali ma odmienny profil użytkownika (niestety, niektóre same nie do końca wiedzą jaki…) i najlepiej wybrać najskuteczniejszy z nich (a dla każdego stanowiska może być inny) metodą prób i błędów…

    • Reply
      Redakcja 15 lipca 2010 at 15:26

      Wypowiedź została nadesłana do redakcji w formie gotowej do publikacji.
      Warto pamiętać, że Megapanel, ze względu na ogólny charakter statystyk, uwzględnia tylko ogólne portale pracy. Sporo kandydatów pochodzi z mniejszych, np. branżowych portali pracy. Nie mówiąc już rozproszonych źródłach pasywnych kandydatów 🙂

  2. Reply
    Zoja1 15 lipca 2010 at 17:04

    @PR-owy bełkot: domyślam się, to uwaga raczej do GW, nie do Was 🙂
    @Megapanel i pasywni kandydaci: very true

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0