Studia MBA cieszą się w naszym kraju prestiżem, ale ze względu na cenę dostępne są dla niewielu. Co powoduje, że Polacy decydują się na ich podjęcie? Z badań portalu Pracuj.pl, partnera platformy www.MBAEvent.pl wynika, że powodem jest chęć rozwoju i pogłębienia wiedzy, ale także awansu i wyższych zarobków.
Po co nam MBA?
Chęć rozwoju zawodowego wskazało 82% internautów – respondentów ankiety Pracuj.pl, wśród których znaleźli się zarówno absolwenci i studenci programów MBA, jak i osoby zamierzające podjąć tego typu studia w ciągu najbliższego roku. Perspektywę awansu wskazało zaś 64% badanych internautów. Dla ponad 1/3 istotna jest także możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Osoby, które wybrały studia MBA nie ukrywają również, że liczą na znalezienie lepszej pracy i wzrost zarobków.
Wiedza wyniesiona z tego typu studiów miała wpływ na wysokość wynagrodzenia co trzeciego ankietowanego, który ukończył studia MBA. Na pytanie o przełożenie dyplomu na poziom zarobków, absolwenci MBA najczęściej wskazywali wzrost na poziomie od 31 do 50%. Pensje jednej czwartej internautów z tej grupy są wyższe od 50 do 100% niż przed podjęciem studiów.
Prestiż ważniejszy od wykładowcy
W naszym kraju jest kilkadziesiąt programów MBA różniących się zarówno pod względem merytorycznym, jak i cenowym. Eksperci serwisu Pracuj.pl postanowili sprawdzić, skąd osoby zainteresowane tymi studiami czerpią informacje na ich temat.
Króluje oczywiście Internet, w tym przede wszystkim strony uczelni oferujących zdobycie dyplomu MBA (wskazało na nie 58% ankietowanych) oraz portale edukacyjne (52%). Spora część respondentów (41%) polega również na opinii znajomych, co jest potwierdzeniem, że „word-of-mouth”, czy po polsku rekomendacja, to jeden z najlepszych sposobów promocji.
Wybierając studia MBA kierujemy się głównie ich programem (tak wskazało 52% badanych), ale bardzo istotny jest również prestiż uczelni, która je prowadzi. Co ciekawe, cena jest dopiero na trzecim miejscu tego zestawienia, a przecież MBA należy do jednych z najdroższych studiów podyplomowych.
– Prawdopodobnie wynika to z tego, że studia MBA wybierają osoby już z pewnym doświadczeniem zawodowym, które przemyślały swoją ścieżkę kariery i wiedzą, co chcą osiągnąć w perspektywie kilku najbliższych lat. Studia MBA traktują więc jak inwestycję – mówi Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl.
Zaskakujące jest jednak to, że bardzo mało osób (14%) zwraca uwagę na profil i doświadczenie wykładowców. Okazuje się, że przy wyborze studiów ważniejsza jest dla ankietowanych lokalizacja uczelni (34%) czy częstotliwość spotkań (17%).
Wykres 1. Co jest dla Ciebie najważniejsze przy wyborze studiów MBA?
Źródło: Ankieta „MBA”, n= 677
By lepiej zarabiać, najpierw trzeba zainwestować
Z ankiety Pracuj.pl wynika także, że osoby chcące rozwinąć swoje kompetencje podczas studiów MBA, raczej nie liczą na ich sfinansowanie przez pracodawcę. Większość (42%) opłaciła lub chce sfinansować je samodzielnie. Z pomocy pracodawcy skorzystało bądź chce skorzystać 1 na 4 respondentów, przy czym większość odpowiedzi dotyczyła częściowego finansowania. Coraz popularniejsze stają się programy dofinansowane przez Europejski Fundusz Społeczny, tę opcję wskazało 18% osób.
Nauczyć się zarządzania
Wśród uczestników ankiety – internautów, którzy zamierzają podjąć studia MBA lub posiadają już ten dyplom, przeważają panowie (62% respondentów). Osoby, które wzięły udział w ankiecie pracują głównie w dużych firmach, zatrudniających powyżej 500 osób (36% ankietowanych), w działach finansowych (18%), handlowych (17%) i IT (12%). Zajmują samodzielne stanowiska, bądź są kierownikami średniego szczebla (po 26%). 16% ankietowanych stanowili menedżerowie wyższego szczebla, a 15% prezesi.
– Ten profil pokrywa się z zakresem wiedzy, którą większość badanych chce zgłębiać na studiach MBA. Prawie ¾ z nich wybiera programy z zakresu zarządzania – dodaje Przemysław Gacek.
Chcesz wiedzieć więcej o MBA? Zajrzyj na www.MBAEvent.pl!
22 kwietnia rusza na niej kolejna edycja MBAEvent, cyklicznego wydarzenia on-line, podczas którego zainteresowani tematyką studiów MBA mogą zapoznać się z prezentacjami 14 programów, a także skorzystać ze specjalnie skonstruowanej wyszukiwarki umożliwiającej zestawienie i porównanie ofert poszczególnych programów.
Platforma www.MBAEvent.pl to miejsce, w którym wszystkie osoby myślące o kształceniu i zwiększaniu swojej wartości na rynku pracy, mogą znaleźć informacje o ofercie programów studiów MBA dostępnych na polskim rynku. Wśród najważniejszych informacji znajdują się m.in. szczegółowe opisy przedmiotów, informacje o kadrze dydaktycznej oraz zasady rekrutacji i finansowania nauki. Oprócz prezentacji i wyszukiwarki umożliwiającej zestawianie ze sobą poszczególnych programów, na stronie dostępne są również artykuły dotyczące MBA oraz unikatowe wywiady w formie filmów wideo z takimi autorytetami w dziedzinie studiów MBA jak: prof. Krzysztof Obłój czy prof. dr hab. Witold Orłowski, którzy odpowiadają w nich na wcześniej zebrane pytania internautów dotyczące tej formy kształcenia.
Platforma www.MBAEvent.pl będzie dostępna dla użytkowników do 28 maja.