Co jest ważne w ogłoszeniach rekrutacyjnych?

Serwis rekrutacyjny SzybkoPraca.pl przeprowadził badanie, dzięki któremu sprawdził, kto w Polsce szuka pracy przez Internet i jakie informacje są najważniejsze w przypadku ogłoszenia rekrutacyjnego zamieszczonego w sieci. Jak się okazało, internauci najczęściej zwracają uwagę na lokalizację, wymagania wobec kandydata i rodzaj umowy z pracodawcą.

SPOSÓB REALIZACJI BADANIA

Aby dowiedzieć się, czym użytkownicy Internetu najczęściej kierują się przy wyszukiwaniu i czytaniu ogłoszeń rekrutacyjnych w Internecie, eksperci serwisu SzybkoPraca.pl postanowili przeprowadzić badanie ankietowe. Od października do grudnia 2009 użytkownicy serwisu mogli wypełniać formularz ankiety na stronie www.szybkopraca.pl. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, w jak sposób przebiega proces poszukiwania zatrudnienia w Internecie.

JAK INTERNAUCI WYSZUKUJĄ OGŁOSZENIA?

Najważniejszym kryterium wyszukiwania ofert pracy w Internecie jest lokalizacja, na którą wskazało 51 proc. ankietowanych. Do wyszukiwarki najczęściej wpisywana jest więc nazwa miejscowości lub województwo, gdzie użytkownik szuka zatrudnienia. Na kolejnym miejscu znalazła się nazwa stanowiska. Okazuje się, że dla 26 proc. użytkowników Internetu jest to czynnik decydujący o kliknięciu w dane ogłoszenie rekrutacyjne.

Kolejnym ważnym kryterium jest branża (20 proc.). Tym czynnikiem kierują się osoby, które zdobyły już doświadczenie w danej branży i dzięki temu mogą wybierać w większej ilości ofert pracy. Na ostatnim miejscu znalazł się szczebel w hierarchii firmy (3 proc.). To kryterium jest charakterystyczne dla osób, które chcą awansować lub pracują już na wysokich stanowiskach.


KTÓRA CZĘŚĆ OGŁOSZENIA REKRUTACYJNEGO JEST NAJWAŻNIEJSZA?

Pytaliśmy także o to, co jest najważniejsze w treści ogłoszenia zamieszczonego w Internecie. Okazuje się, że podczas czytania oferty pracy 40 proc. użytkowników sieci zwraca głównie uwagę na wymagania wobec kandydata. Większość osób korzystających z internetowych serwisów rekrutacyjnych zastanawia się, czy będzie w stanie sprostać oczekiwaniom przyszłego pracodawcy.

Niewiele mniej – 32 proc. ankietowanych wskazało na zakres obowiązków dla danego stanowiska. Jest to grupa osób, która od swojej przyszłej pracy oczekuje przede wszystkim szansy rozwoju. Jeśli zostaną przed nimi postawione odpowiednie zadania i wyzwania, dzięki którym zdobędą nowe umiejętności, na pewno zechcą odpowiedzieć na takie ogłoszenie.

Dla 15 proc. użytkowników serwisów rekrutacyjnych najważniejszy jest opis firmy. Są to ludzie cenieni na rynku pracy, dla których ważny jest prestiż i pozycja firmy oraz to w jakim środowisku będą pracować.

Najmniej ankietowanych wskazało na ofertę firmy. Na tę część najczęściej wskazywali wysoko wykwalifikowani pracownicy, którzy są pewni swoich umiejętności i doświadczenia, a ich głównym kryterium przejścia do innej firmy będą odpowiednie profity i wynagrodzenie.


JAKIE PORTALE REKRUTACYJNE CIESZĄ SIĘ ZAINTERESOWANIEM?

Coraz częściej osoby poszukujące zatrudnienia przez Internet zaglądają na portale tematyczne. Jednak wyłącznie z tego rodzaju serwisów korzysta 5 proc. ankietowanych.

W okresie poszukiwania pracy użytkownicy sieci mogą traktować portale wyspecjalizowane jako dodatkowe źródło ogłoszeń. Oferty zamieszczone na wszystkich portalach, zarówno ogólnych, jak i tematycznych przegląda 60 proc. internautów.

Na serwisach ogólnych najchętniej zatrudnienia poszukuje 35 proc. użytkowników sieci.


DLACZEGO WYSYŁAMY APLIKACJĘ?

W ankiecie zamieszczonej w serwisie SzybkoPraca.pl pytaliśmy także o to, co zachęca użytkowników sieci do odpowiadania na ogłoszenia. Możliwe było zaznaczenie kilku odpowiedzi, dlatego wyniki nie sumują się do 100 proc.

Okazuje się, że najważniejsza jest dla Polaków umowa. Tę odpowiedź zaznaczyło 60 proc. ankietowanych. Poszukującym pracy zależy więc na ustabilizowanej sytuacji życiowej i bezpieczeństwie. Niewiele mniej – 57 proc. uczestników badań uważa, że ważne są możliwości rozwoju i awansu w przyszłej pracy. Na kolejnym miejscu znalazło się wynagrodzenie, na które wskazało 54 proc. ankietowanych.

Mniejszą popularnością cieszyły się inne odpowiedzi. Do wysłania aplikacji mniej osób zachęca możliwość profesjonalnych szkoleń w miejscu przyszłej pracy. Tę opcję wskazało 28 proc. ankietowanych. Natomiast dla 18 proc. motywujące są dodatkowe świadczenia, np. prywatny pakiet zdrowotny, wejściówki do teatru lub kina, karty wstępu do obiektów sportowych.

Najmniej zachęcające do przesłania aplikacji są wyjazdy służbowe – tę odpowiedź zaznaczyło 8 proc. ankietowanych. Możliwość pracy za granicą jest motywująca dla 6 proc. osób korzystających z serwisów rekrutacyjnych.


CO SPRAWIA, ŻE NIE WYSYŁAMY CV?

Poprosiliśmy również o odpowiedź na pytanie, co decyduje o tym, że internauci nie wysyłają aplikacji. Tu również można było zaznaczyć kilka odpowiedzi, dlatego wyniki nie sumują się do 100 proc.

Największą przeszkodą okazuje się być brak odpowiedniego doświadczenia zawodowego (42 proc. ankietowanych). W okresie spowolnienia gospodarczego coraz więcej pracodawców stawia na wykwalifikowanych pracowników, co powoduje, że wymagają od kandydata minimum dwuletniego doświadczenia w danej branży.

Innym ważnym powodem zaniechania przesłania aplikacji jest zbyt mała wysokość pensji (40 proc. ankietowanych). Jeśli przyszły pracodawca nie spełni oczekiwań finansowych kandydata, będzie to powodem braku zainteresowania ofertą pracy.

Dla 35 proc. użytkowników Internetu problem stanowi brak znajomości języków obcych. Nieumiejętność posługiwania się językiem obcym (głownie angielskim) w miejscu zatrudnienia bardzo często przekreśla szansę na awans lub zmianę pracy na lepszą.

Dla 32 proc. użytkowników nieodpowiedni rodzaj umowy o pracę jest kwestią decydującą o braku odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne. Natomiast szczebel w firmie nieadekwatny do kwalifikacji był kluczowy dla 28 proc. ankietowanych.


GDZIE MIESZKAJĄ POSZUKUJĄCY PRACY PRZEZ INTERNET?

Okazuje się, że 26 proc. ankietowanych pochodziło z miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców. Kolejne 26 proc. pochodzi z miast powyżej 1 mln mieszkańców. Jeśli jednak wziąć pod uwagę, że w Polsce tylko stolica ma takie zaludnienie, można dojść do wniosku, że 26 proc. poszukujących pracy przez Internet mieszka w Warszawie.

Na kolejnych miejscach znaleźli się ludzie z miejscowości od 50 do 150 tys. mieszkańców (20 proc.), miast od 150 do 500 tys. mieszkańców (17 proc.) oraz od 500 tys. do 1 mln mieszkańców (11 proc.).


W JAKIM WIEKU SĄ OSOBY SZUKAJĄCE PRACY PRZEZ INTERNET?

W większości przypadków przez Internet szukają zatrudnienia osoby młode. Aż 48 proc. z nich jest w wieku od 18 do 25 lat. Kolejna grupę stanowią ludzie od 26 do 35 lat (31 proc.). Osoby w wieku 36-45 lat stanowiły 11 proc. ankietowanych. Na czwartym miejscu znalazła się grupa w wieku 45-55 lat (9 proc.). 2 proc. ankietowanych miało ponad 55 lat.


NA JAKICH SZCZEBLACH PRACUJĄ OSOBY PRZEGLĄDAJĄCE OGŁOSZENIA REKRUTACYJNE?

Przyjrzyjmy się również statystykom odzwierciedlającym doświadczenie zawodowe osób poszukujących pracy. Okazuje się, że najwięcej osób (42 proc.) to ludzie bezrobotni.

Na kolejnym miejscu znaleźli się szeregowi pracownicy – 26 proc. osób. 18 proc. ankietowanych pracowało na stanowisku wykwalifikowanego specjalisty. Kierownicy działu lub grupy stanowią 12 proc. osób poszukujących pracy przez Internet.

Najmniej zainteresowani ogłoszeniami rekrutacyjnymi w Internecie są dyrektorzy (2 proc.). Ten fakt nie powinien dziwić, gdyż osoby na takich stanowiskach bardzo często nie muszą zmieniać pracy a rekrutacja jest przeprowadzana przez tzw. „łowców głów”.

Źródło: qbusiness.pl




Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0