W odpowiedzi na interpelację (nr 12070) skierowaną do MPiPS, dotyczącą wydawania świadectw pracy, resort pracy zapewnił, że prace nad uproszczeniem zasad wydawania wspomnianych dokumentów dobiegają końca i już niedługo zostaną wprowadzone nowe przepisy w tym zakresie.
W obecnym stanie prawnym, zgodnie z brzmieniem art. 97 § 1 k.p., w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, pracodawca jest obowiązany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Należy podkreślić, że wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą.
Art. 97 Kodeksu pracy zobowiązuje pracodawcę do wydawania każdorazowo świadectwa pracy, pomimo nawiązania kolejnej umowy o pracę, co prowadzi do zbędnej biurokracji. Odnosi się to głównie do umów terminowych, które są często ponawiane ze względu na dorywczy, cykliczny lub sezonowy charakter zatrudnienia. Ponadto art. 97 § 11 k.p. stanowi, iż w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę z pracownikiem, z którym dotychczasowy pracodawca nawiązuje kolejną umowę o pracę bezpośrednio po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy tylko na jego żądanie.
Jak wyjaśnia resort pracy wszystkie sytuacje, w których zostaje nawiązany kolejny stosunek pracy pomiędzy tymi samymi stronami, obligują pracodawcę do każdorazowego i niezwłocznego wydania świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu pierwszego z nich. Jednak MPiPS zgadza się, że w przypadku zawierania wielu terminowych umów o pracę, zwłaszcza w celu wykonywania prac o charakterze dorywczym, sezonowym, bądź zadań realizowanych cyklicznie, konieczność wydawania świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej z takich umów (gdy nie są one zawierane bezpośrednio jedna po drugiej) stanowi dla pracodawcy istotne obciążenie.
W związku z powyższym resort pracy pozytywnie zaopiniował senacki projekt zmian do Kodeksu pracy. Przewiduje on zwolnienie pracodawcy z obowiązku każdorazowego wydawania świadectwa pracy pracownikowi, jeżeli pozostaje on w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie kolejnych umów terminowych. Obowiązek wydania świadectwa pracy przez pracodawcę miałby powstać dopiero z upływem 2 lat od dnia zawarcia pierwszej z takich umów. W takim przypadku świadectwo pracy obejmowałoby cały okres zatrudnienia na podstawie terminowych umów o pracę, niezależnie od tego, czy były one zawierane jedna po drugiej, czy też pomiędzy takimi umowami wystąpiła przerwa. Pracownik natomiast miałby uprawnienie do wystąpienia z żądaniem wydania przez pracodawcę świadectwa pracy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu każdej terminowej umowy o pracę bądź obejmującego łączny okres terminowego zatrudnienia przypadającego przed zgłoszeniem takiego żądania.
Autor: Grażyna Rompel-Kwiatkowska