Łódzki rynek HR

lodzW trakcie Seminarium Eksperckiego dla przedsiębiorców z Łodzi i regionu zorganizowanego w Dużej Sali Obrad Urzędu Miasta Łodzi w tym tygodniu jedna z najstarszych łódzkich firm doradztwa personalnego Beaver – zaprezentowała wyniki najnowszej edycji badań łódzkiego rynku HR.

Najważniejsze informacje i wyniki z badań łódzkiego rynku HR:

  • Badanie łódzkich firm produkcyjnych jest długim badaniem tej serii, przeprowadzonym przez firmę „BEAVER Doradztwo Personalne”. Pierwsze miało miejsce w styczniu 2009 r.
  • Niniejsze badanie zostało przeprowadzone w październiku 2009 r., na grupie 70 firm
    (54 średnich i dużych firmach produkcyjnych z regionu łódzkiego, które zatrudniają powyżej 50 osób oraz 16 małych firmach zatrudniających do 50 osób).
  • 74% badanych średnich i dużych firm produkcyjnych, oraz 87% małych firm nie zwalniało pracowników w 2009 r.
  • 9% średnich i dużych firm produkcyjnych planuje redukcję zatrudnienia w okresie najbliższego półrocza, a 82% przedsiębiorstw nie ma takich planów.
  • 1 mała firma planuje redukcję zatrudnienia w okresie najbliższego półrocza, a pozostałe
    15 firm nie zamierza zwalniać swoich pracowników.
  • 31% średnich i dużych firm produkcyjnych, oraz 62% małych firm planuje wzrost zatrudnienia w najbliższym półroczu.
  • Jednocześnie 58% badanych średnich i dużych firm produkcyjnych, oraz 37% małych firm nie zamierza zwiększać zatrudnienia w najbliższym półroczu.
  • 26% średnich i dużych firm chce zwiększyć wynagrodzenia swoich pracowników
    w najbliższym półroczu, w stosunku do 46% firm, które nie zamierzają tego robić.
  • 44% małych firm planuje wzrost wynagrodzeń w najbliższym półroczu. Jednocześnie taka sama grupa 44 % firm, nie posiada takich planów.
  • Outplacement nie jest często wykorzystywanym programem pomocy osobom zwalnianym.
  • 70% średnich i dużych firm planuje szkolenia dla pracowników w najbliższym półroczu,
    w stosunku do 26% firm, które takich zamiarów nie ma.
  • 69% małych firm planuje szkolenia, a takich zamiarów nie ma 19% firm.
  • Firmy, zarówno średnie i duże, jak i małe, w największym stopniu planują szkolenia techniczne i specjalistyczne, związane z charakterem wykonywanej pracy.
  • Jednymi z największych wyzwań dla łódzkich firm w najbliższym półroczu będą: utrzymanie miejsc pracy w okresie kryzysu, utrzymanie firmy na rynku oraz właściwe motywowanie pracowników.

„Mijający rok pomimo ogólnoświatowego kryzysu, nie przyniósł wielu negatywnych zmian na łódzkim rynku pracy. Wydaje się, że łódzkie firmy ostrożnie podchodziły do informacji o recesji i nie podejmowały radykalnych działań, które skutkowałyby zwolnieniami czy ograniczaniem wydatków na wynagrodzenia. Łódź nadal „utrzymuje się” na powierzchni, choć można przypuszczać, że jest tak w głównej mierze za sprawą kilku ważnych międzynarodowych koncernów produkcyjnych, umiejscowionych w naszym mieście. Stosunkowo niskie koszty produkcji i recesja w innych krajach Europy sprawiły, że utrzymujemy stabilny poziom zatrudnienia. Sytuacja w Łodzi w mijającym roku z pewnością była lepsza niż w niejednym europejskim mieście. Lepsza nie oznacza jednak dobra. Skutki kryzysu wyraźnie widać w zmniejszających się budżetach na szkolenia i podwyżki. Takie decyzje firm nie dziwią – okres recesji to zawsze czas szukania oszczędności. Ciekawe wydaje się, że mimo odczuwalnych skutków kryzysu, łódzkie firmy bronią poziomu zatrudnienia, a nawet walczą o pozyskanie najlepszych specjalistów z rynku. To z kolei efekt świadomej strategii, zgodnie z którą nawet trudny czas może być szansą na ugruntowanie swojej pozycji i wypracowanie efektywnych metod działania. Nie ma lepszego kapitału na przyszłość niż wykwalifikowani, zaangażowani pracownicy, a tych najłatwiej związać z firmą właśnie w czasie kryzysu”.

Anna Obłąk, Kierownik Projektu Badań, Beaver Doradztwo Personalne

Badania  przeprowadzili konsultanci firmy BEAVER Doradztwo Personalne (www.beaver.com.pl) – najstarszej łódzkiej firmy doradztwa personalnego, specjalizującej się w realizacji projektów z zakresu rekrutacji, oceny i rozwoju kadr, a także działań związanych z kształtowaniem wizerunku pracodawcy i komunikacji wewnętrznej. Za metodologię badań odpowiedzialny był Paweł Przyłęcki, socjolog, doktorant w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego.

Nowością obecnej edycji jest włączenie do badań oprócz dużych firm zatrudniających powyżej 50.osób również małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki temu określony został charakter zmian i plany na najbliższe miesiące również w sektorze MSP. Kolejną nowością, tym razem skierowaną głównie do dużych firm, są pytania związane ze stosowaniem w procesie zmian i redukcji personelu outplacementu (programy wsparcia dla odchodzących pracowników).

Źródło: beaver.com.pl

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0