Ergo Hestia – pochwały nie tylko od klientów, ale też pracowników

gwozdzGrupa Ergo Hestia jest wiodącym na polskim rynku ubezpieczycielem. Za swoją działalność na tym polu otrzymała wiele nagród, m.in.: Nagrodę Gospodarczą Prezydenta RP dla najlepszej, najbardziej innowacyjnej instytucji finansowej, tytuł „Najlepszej firmy ubezpieczeniowej II RP” „Nagroda Gospodarcza Gazety Prawnej”, tytuły „Lidera Rynku” przyznane w ogólnopolskich konkursach gospodarczych, czy Złoty Medal za ubezpieczenia AC samochodu w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Usług Ubezpieczeniowych.

Bezsprzecznie Grupa Ergo Hestia osiągnęła spektakularny sukces jako firma ubezpieczeniowa, co doceniają jej klienci. Ale na tym nie koniec. Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, które jest drugim pod względem wysokości zebranej składki brutto ubezpieczycielem majątkowym w Polsce zdobyło tytuł Najlepszego Pracodawcy Roku 2009 (piąte miejsce w kategorii: Duże Firmy). Z kolei firma wspierająca działalność towarzystw ubezpieczeń w Grupie Ergo Hestia zajęła siódme miejsce w polskiej edycji światowego konkursu Great Place to Work.

O motywowaniu pracowników i osiągnięciach Grupy Ergo Hestia rozmawiamy z Dyrektorem Biura Doboru i Rozwoju Kadr Ergo Hestii Panią Małgorzatą Gwozdz:

Jakimi metodami tworzyć dobrą atmosferę w pracy? Co Grupa Ergo Hestia robi, aby motywować pracowników? Czy dysponujecie Państwo specjalnie opracowanym programem motywacyjnym?
Małgorzata Gwozdz, Dyrektor Biura Doboru i Rozwoju Kadr Ergo Hestii: –  Dobrą atmosferę w pracy tworzą ludzie. Ludzie dobrze dobrani do stanowisk, wykonujący zadania dostosowane do ich możliwości i wiedzy, widzący perspektywę rozwoju tak własnego jak i firmy. W Ergo Hestii jest ich ponad 2 tys. Systemy motywacyjne przygotowane dla nich są różne – dostosowane do charakteru zadań i odzwierciedlają cele firmy.  Są to m.in. miesięczne i kwartalne premie uzależnione od wyników sprzedaży, nagrody uznaniowe za realizacje celów w projektach, konkursy z atrakcyjnymi nagrodami,  a także udział w prestiżowych szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych.

Czy i w jakim stopniu korzystają Państwo z nowych form zatrudnienia, chodzi tutaj w szczególności o telepracę oraz pracowników agencji pracy tymczasowej i stażystów?
– Telepraca w Ergo Hestii wykorzystywana jest w niewielkim stopniu. Traktujemy ją najczęściej jako możliwość pracy dla matek powracających z urlopów macierzyńskich, a także dla osób niepełnosprawnych. Z pracowników tymczasowych korzystamy tylko w przypadku, kiedy ilość pracy to uzasadnia. Przede wszystkim jednak dbamy o efektywność pracowników i staramy się optymalizować zatrudnienie względem liczby zadań.

Czy zdaniem Państwa wprowadzenie przepisów o telepracy uelastyczniło rynek pracy?
– Trudno powiedzieć. Przepisy te nakładają na pracodawcę dość dużo obowiązków i w efekcie wdrożenie telepracy trwa długo. Wydaję mi się, że przepisy mogłyby być bardziej elastyczne i lepiej dostosowane do rynku pracy.

Jak duży nacisk kładą Państwo na podnoszenie kwalifikacji zawodowych swych pracowników? Czy sami organizujecie szkolenia i kursy, czy może zlecacie szkolenia firmom zewnętrznym?
– To dla nas ogromnie ważne. Kształcimy naszych pracowników od pierwszego dnia pracy. Na początku w zakresie podstawowych obowiązków, później poszerzamy ich wiedzę specjalistyczną i menedżerską, aż wreszcie – kiedy awansują – szkolimy ich jako kierowników. Korzystamy ze szkoleń wewnętrznych i pomocy firm zewnętrznych. Mamy także wiele programów, które pozwalają naszym pracownikom rozwijać się w kierunku, który ich najbardziej interesuje. I tak w Ergo Hestii działa na przykład Hestyjna Akademia Rozwijania Talentów. To prestiżowy program dla wyróżniającej się kadry, która w założeniu stanowić ma rezerwę zarządczą firmy. Program zakłada intensywny rozwój menedżerski oraz wzajemną współpracę i naukę połączoną z dogłębnym poznaniem kluczowych aspektów funkcjonowania firmy. W ramach innego programu – Akademia Kierownika – szkolimy kierowników zatrudnionych w Ergo Hestii. Obecnie składa się on z pięciu warsztatów tematycznych, obejmujących usystematyzowaną wiedzę menedżerską m.in. budowanie zespołu, motywowanie pracowników, umiejętność prowadzenia rozmów, działanie w warunkach zmian. Kolejnym projektem szkoleniowym realizowanym w Ergo Hestii jest Akademia Hestii, czyli platforma szkoleniowa, która zawiera elektroniczne kursy oraz testy o różnorodnej tematyce. Nauka odbywa się za pomocą komputera i sieci informatycznej Ergo Hestii. Student pogłębia i aktualizuje swoją wiedzę, mając stały kontakt z trenerem, który śledzi postępy w nauce i odpowiada na pytania. Poza wyżej wymienionymi programami, wszyscy pracownicy mają również możliwość uczestniczenia w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami. Pracownicy kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla indywidualnie uczestniczą w szkoleniach eksperckich i konferencjach specjalistycznych.

Na jakie wsparcie ze strony firmy mogą liczyć pracownicy?
– Pracownicy mogą liczyć na wielowymiarowe wsparcie pracodawcy. Proponujemy na przykład 50% zniżki na ubezpieczenia oferowane przez STU Ergo Hestia dla wszystkich pracowników, roczne bony o wartości 700 zł na usługi dentystyczne we wskazanym centrum dentystycznym, czy zniżki dla członków rodziny pracownika na usługi stomatologiczne. Refundujemy ponadto koszty kształcenia na studiach, organizujemy konkursy, w których można wygrać m.in. kursy windsurfingowe lub bilety na mecze sponsorowanej przez Hestię drużyny koszykówki. Ponadto organizujemy wypoczynek grupowy pracowników jednostek organizacyjnych. Ma on formy: spotkań, imprez, wycieczek, rajdów. Przygotowujemy także paczki „Mikołajkowe” dla dzieci i młodzieży do lat 18, dofinansowujemy ich wypoczynek, a także dajemy bezzwrotne zapomogi pieniężne w związku z długotrwałą chorobą lub innym zdarzeniem losowym w połączeniu ze szczególnie trudną sytuacją materialną.

Czy Grupa Ergo Hestia oferuje swoim pracownikom programy integracyjne?
– Pracownicy mają możliwość zorganizowania wyjazdów integracyjnych korzystając z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wycieczki organizowane są w Polsce i Europie przez samych pracowników. Pracownicy integrując się również podczas różnych aktywności sportowych. Od 2003 jako drużyna Hestii, biorą udział w koszykarskich rozgrywkach Trójmiejskiej Ligi Biznesu. Od 5 lat zawodnicy dają możliwość pracownikom mniej zaawansowanym w grze w koszykówkę wzięcia udziału w zajęciach sportowych. Oprócz drużyny koszykarskiej, funkcjonują drużyny piłki nożnej w Hestii Kontakt. Uczestniczą one w Mistrzostwach Grupy Ergo Hestia.

Jaką rolę w zarządzaniu personelem pełni struktura zatrudnienia? Czy ma znaczenie zatrudnianie studentów, ludzi młodych, czy kobiet?
– Pracownicy firmy to młody zespół. Średnia wieku w Ergo Hestii wynosi lekko ponad 30 lat. Warto wspomnieć, że pracują u nas także osoby niepełnosprawne. Ergo Hestia pomaga osobom utalentowanym przełamywać bariery rozwoju. Dlatego w 2004 roku powstała Fundacja Grupy Ergo Hestia na rzecz integracji zawodowej osób niepełnosprawnych Integralia. Jej celem jest stwarzanie warunków, w których wykształcone osoby niepełnosprawne mogą na konkurencyjnym rynku pracy rozpoczynać, a potem rozwijać karierę zawodową. Pracownicy Fundacji Integralia – we współpracy z gronem wolontariuszy – organizują cykliczne szkolenia dla osób niepełnosprawnych.

Właśnie weszły w życie przepisy o praktykach absolwenckich. Czy są one dla Państwa jakimś ułatwieniem, czy może już od dawna stosujecie podobne rozwiązania korzystając z zatrudniania młodych ludzi?
– Od dawna stosujemy taką formę współpracy z naszymi potencjalnymi kandydatami na praktyki. Podpisujemy najczęściej indywidualnie umowy z chętnymi bez angażowania w te kwestie tak uczelni jak i urzędów.

Grupa Ergo Hestia ma bardzo wielu pracowników i współpracowników, więc przepisy prawa pracy nie stanowią dla Państwa tajemnic. Czy waszym zdaniem istnieje konieczność zreformowania jakichś przepisów Kodeksu pracy, bądź innych ustaw?
– Problem legislacji często dotyczy aktów wykonawczych i w tym zakresie nasze przepisy powinny być sprawniej nowelizowane. Często opisuje się przepisami zmiany, które potem trudno jednoznacznie interpretować. Ponadto wiele przepisów powinno być uproszczonych i bardziej życiowych.


Biblioteka Prawa Pracy Rozmawiała: Grażyna Rompel-Kwiatkowska
Źródło: Biblioteka Prawa Pracy

Z przyjemnością poznamy Twoją opinię

Skomentuj

Wystarczy 5 sekund aby być zawsze na bieżąco.

Zapisz się do naszego newslettera tutaj:

Informacje o najciekawszych artykułach i nowościach w świecie HR.

Dziękujemy za zapisanie do naszego newslettera. Od teraz będziesz na bieżąco ze światem HR.

Share This
HRstandard.pl
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0