Zarządzanie zmianą i employer branding to najważniejsze trendy dla ekspertów HR w bankowości i finansach. 82,8 proc. osób chciałoby mieć też lepszy dostęp do wiedzy o sytuacji we własnym sektorze i trendach na rynku. Profesjonaliści HR w instytucjach finansowych kładą większy nacisk na planowanie sukcesji oraz na ewaluację miękkich kompetencji opartą na ocenie 360° – to najważniejsze wnioski dla sektora płynące z ANKIETY 6Q: HR – TAK JAK WIDZĄ GO PROFESJONALIŚCI Z NASZEJ BRANŻY, przeprowadzonej przez Mercuri Urval Polska, firmę doradczą w obszarze HR strategicznego.
Zarządzanie zmianą będzie miało w bankowości i finansach większe znaczenie niż w przypadku pozostałych sektorów gospodarki. Zamierza koncentrować się na nim aż 65,5 proc. przebadanych specjalistów HR w branży, podczas gdy średnia ogólnorynkowa wynosi 57,5 proc. Prawdopodobną przyczyną jest znaczny wpływ spowolnienia gospodarczego na sytuację w instytucjach finansowych. Tezę tę potwierdzają kolejne wyniki ankiety. Jedynie 3,4 proc. działów HR w branży jest zainteresowanych ograniczeniem rotacji personelu, gdy średnia dla całego rynku wynosi 29,6 proc. W bankach czy firmach ubezpieczeniowych więcej uwagi przywiązuje się za to do planowania sukcesji, czyli tworzenia list kandydatów rezerwowych na wybrane stanowiska (65,5 proc. wobec 34,6 proc. dla wszystkich przebadanych branż).
Profesjonaliści HR w branży finansowej deklarują także mniejsze zainteresowanie zarządzaniem talentami niż ich koledzy z innych sektorów gospodarki (odpowiednio 48,3 proc. i 68,8 proc.). Z drugiej strony, przywiązują więcej uwagi do ewaluacji miękkich kompetencji za pomocą oceny 360 stopni (odpowiednio 55,2 proc. i 33,3 proc.) oraz do programów szybkiej integracji nowych pracowników (34,5 proc. i 32,1 proc.). Sektor finansowy kładzie też znaczny nacisk na employer branding. O ile w pozostałych branżach chce się nim zajmować jedynie 51,2 proc. ekspertów HR, to w przypadku finansów wskaźnik ten rośnie już do 65,5 proc.
Zaskoczeniem jest, że aż 82,8 proc. respondentów z sektora ocenia swój dostęp do informacji o trendach biznesowych i sytuacji na rynku jako niewystarczający (63,2 proc. dla wszystkich branż). Działy HR w sektorze finansowym mocniej odczuwają też niewystarczający kontakt z wiedzą o najlepszych praktykach w zarządzaniu kadrami (65,5 proc. wobec 50,5 proc.). Może to wynikać z ograniczania wydatków na funkcjonowanie działów HR w bankach czy firmach ubezpieczeniowych, spowodowanego trudną sytuacją gospodarczą. Inna możliwa przyczyna to błędne przekonanie wielu zarządów, że departament HR powinien ograniczać się wyłącznie do monitorowania sytuacji wewnątrz firmy, a zatem nie potrzebuje informacji spoza organizacji.
Mimo kłopotów wizerunkowych wielu światowych instytucji finansowych, polskie działy HR w tym sektorze przykładają małą wagę do kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu (10,3 proc., średnia 21,3 proc.). Czas stawiania zadań tego typu działom HR nadejdzie jednak dopiero wtedy, gdy polska gospodarka osiągnie poziom rozwoju porównywalny z krajami zachodnimi.
Badani specjaliści podkreślają nieco większe znaczenie relacji z zewnętrznymi firmami HR dla osiągania założonych celów (17,2 proc. wobec 12,8 proc. w analizie ogólnorynkowej). Można przypuszczać, że inaczej niż w przypadku szerokiego rynku, firmy doradzające instytucjom finansowym w kwestiach HR oferują większą wartość dodaną i lepiej wspierają długoterminowe cele biznesowe organizacji.
Zobacz wyniki dla całego rynku HR.
Pobierz pełny raport Mercuri Urval (pdf).
Metodologia badania
ANKIETA 6Q: HR – TAK JAK WIDZĄ GO PROFESJONALIŚCI Z NASZEJ BRANŻY zawiera sześć pytań dotyczących sytuacji w działach HR firm działających na polskim rynku. W każdym pytaniu respondenci mogli zaznaczyć maksymalnie trzy odpowiedzi. Zaproszenie do wzięcia udziału otrzymali specjaliści i menedżerowie działów HR oraz członkowie zarządów odpowiedzialni za zarządzanie kadrami. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od czerwca do sierpnia 2009 r. w formie ankiety dostępnej na stronie www. Wzięło w nim udział 465 respondentów.
O firmie Mercuri Urval
Firma Mercuri Urval jest międzynarodową firmą konsultingową świadczącą usługi w zakresie analizy, rozwoju i pozyskiwania kluczowego kapitału ludzkiego. Misją firmy jest dostarczanie zarządom i działom HR wiedzy, która wspiera realizację strategii biznesowej. Mercuri Urval specjalizuje się w indywidualnych i zespołowych ocenach pracowników (Individual Assessment, Team Assessment). Jest też pierwszą firmą europejską, która zaczęła brać pod uwagę cechy osobowościowe przy dopasowywaniu kandydatów do kultury organizacji i środowiska pracy. Firma, powstała w 1967 roku we Szwecji, zaś obecnie zatrudnia 800 konsultantów w ponad 80 biurach na całym świecie. W Polsce Mercuri Urval działa od 1999 r.