Według badania Manpower najbardziej poszukiwane zawody w Polsce w roku 2009 to pracownicy fizyczni, (elektrycy, cieśle, murarze, hydraulicy, spawacze), menadżerowie projektów, przedstawiciele handlowi, inżynierowie i kierowcy.
48% pracodawców w Polsce deklaruje, że ma trudności z obsadzeniem stanowisk z powodu braku kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach. Wyniki badania Manpower wskazują na brak wykwalifikowanych pracowników fizycznych, menedżerów projektów i przedstawicieli handlowych.
Wyniki zostały opracowane na podstawie wywiadów indywidualnych przeprowadzonych pomiędzy 15 a 28stycznia 2009 r., obejmujących reprezentatywną grupę 750 pracodawców w Polsce i prawie 39 000pracodawców w 33 krajach na całym świecie.
Najbardziej poszukiwanymi pracownikami w Polsce, tak jak rok temu, są wykwalifikowani pracownicy
fizyczni, czyli m.in. elektrycy, cieśle, stolarze, murarze, hydraulicy czy spawacze. Nowym stanowiskiem
na liście, które od razu znalazło się na drugim miejscu jest menedżer projektów. Z roku na rok coraz więcej
pracodawców zgłasza zapotrzebowanie na przedstawicieli handlowych.
Najwięcej pracodawców deklarujących trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów jest w Rumunii
i na Tajwanie (62%), w Peru (56%), Japonii (55%), Australii (49%), na Kostaryce i w Polsce (48%).
Najłatwiej jest znaleźć pracowników w Irlandii (5%), Hiszpanii (8%), Wielkiej Brytanii (11%), Chinach (15%)
i Czechach (17%).
Wyniki raportu dla regionu EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka), w którym zbadano ponad 15 000
pracodawców wskazują, że 25% z nich ma trudności z doborem odpowiednich pracowników. Największe
problemy zgłaszają: Rumunia (62%), Polska (48%), Grecja (37%), Szwajcaria (36%), natomiast najmniejsze
– Irlandia (5%), Hiszpania (8%) i Wielka Brytania (11%).
Publikacji wyników badania towarzyszy opracowanie eksperckie Manpower Globalny niedobór talentów
na rynku pracy: dlaczego budowanie silnej marki pracodawcy jest teraz tak istotne?, który kładzie
nacisk na to, że mimo iż kraje doświadczają recesji, pracodawcy wciąż mają trudności z pozyskaniem
właściwych pracowników. W opracowaniu poruszono także kwestię wagi budowania przewagi
konkurencyjnej poprzez wzmacnianie marki pracodawcy. Według ekspertów to, co buduje silną markę
pracodawcy to powód, dla którego pracownicy, zwłaszcza ci najlepsi, zdecydowali się podjąć u niego pracę.
Źródło: Manpower Polska