Dedykowany specjalista od budowania marki pracodawcy to dzisiaj jedno z kadrowych wyzwań, jakie stoją przed wieloma średnimi i dużymi firmami. Czym powinien się zajmować? A jeśli nie mamy odpowiednich zasobów, co wtedy zrobić?
Employer Branding to dzisiaj jedna z najprężniej rozwijających się subdyscyplin zarządzania. W swojej specyfice łączy tak naprawdę, wiedzę i kompetencje z kilku obszarów. Najczęściej lokowana w zespołach zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi, bądź komunikacją korporacyjną i Public Relations w zdecydowanym stopniu najgłębiej czerpie z obu tych obszarów. Jednak współczesny Employer Branding Manager staje przed zdecydowanie większym spektrum wyzwań niż pozornie może się nam wydawać. W bieżącej pracy oprócz warsztatu HR-owca i specjalisty od PR potrzebuje znacznie większej wiedzy.
Przepis na EB Managera
Z całą pewnością, ten powinien dotyczyć budowania procesu zarządzania marką. Bo chociaż branding management dotyczy produktów czy firm, to specyfika pracy na żywym firmowym organizmie w stosunkowo wysokim stopniu musi czerpać z potencjału budowania strategii i jej wdrażania. W końcu nasz specjalista ma budować markę pracodawcy za pomocą optymalnie dobranych narzędzi.
Gdy pada pytanie o podstawowe wyzwanie stawiane przed przedstawicielami zespołów od EB najczęściej konstatuje się je słusznym twierdzeniem: stworzenie firmy, w której właściwi ludzie wykonują właściwe obowiązki zapewniając rozwój przedsiębiorstwu. Tego typu zadanie wiąże bardzo ściśle pracę naszego specjalisty z pionem zarządzania firmą, a także zasadami compliance i etyki biznesu. Sprawny EB ekspert musi także posiadać całkiem istotne spektrum wiedzy marketingowej – od stricte reklamowej, przez event marketing, social media po wykorzystywanie internetu i nowoczesnych technologii. W warstwie kompetencyjnej z całą pewnością musi być osobą otwartą na sygnały organizacji, analityczną i świetnie zorganizowaną. Jego praca będzie wymagała stałej współpracy z innymi ekspertami w firmie.
Buduj zespół – szukaj rozwiązań
Niestety, nie każda firma czy organizacja może pozwolić sobie w tym momencie na stworzenie oddzielnego stanowiska pracy. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż częściowe oddanie tych funkcji jednej osobie jest stworzenie w firmie międzydziałowego zespołu odpowiedzialnego za employer branding. Przedstawiciele działów zarządzania zasobami ludzkimi, rekrutacji, PR, komunikacji korporacyjnej, marketingu, administracji oraz osoby odpowiedzialne za działania z zakresu CSR, czy zrównoważonego rozwoju. To tak naprawdę trzon zespołu, który może powstać – niezależnie od bieżącej sytuacji kadrowej. Wyłoniony w nim lider wraz z odpowiednimi zasobami czasowymi może dopiero skutecznie realizować swoje zadania.
Dlaczego samotny jeździec na kilka lub kilkanaście godzin w tygodniu często się nam nie sprawdzi? Bo często dotychczasowe wyzwania będą pochłaniały znaczną część czasu pracy. Problemem będzie także nabycie odpowiedniej wiedzy. Tutaj z pewnością wsparciem służy nie tylko literatura fachowa, ale także powstające z roku na rok coraz licznej studia podyplomowe. Co ważne, nie tylko w stolicy, ale także np. w Krakowie czy Sopocie.
Proces nabywania kompetencji EB Managera może być też ciekawą ścieżką rozwoju nie tylko dla młodszych pracowników, ale także specjalistów z ogromną znajomością organizacji, którym nieco uwiera dotychczasowe zaszeregowanie. W skutecznej realizacji działań z zakresu employer brandingu, szczególnie wespół w zespół, niezbędne są wysokie umiejętności interpersonalne i komunikacyjne. To tak naprawdę klucz do tego, aby skutecznie otwierać drzwi związane ze świadomym budowaniem wizerunku naszej firmy.
Autor: Adam Piwek
Mind Progress Group