Cięcia budżetowe prawie zawsze w pierwszej kolejności dotykają plany szkoleniowe. Słusznie czy nie, warto nie popadać w skrajności i zastanowić się jak możemy maksymalnie wykorzystać gwarantowane środki na szkolenie pracowników. Do tego, że w czasie kryzysu szkolić trzeba, nikt chyba wątpliwości nie ma. Alex Blyth, na podstawie rozmów z doradcami i managerami działów personalnych, radzi jak zarządzać szkoleniami w czasie kryzysu.
1. Ustal priorytety szkoleniowe – zwłaszcza w kryzysie ważne aby wiedzieć co jest kluczowym czynnikiem sukcesu organizacji i jakie umiejętności są potrzebne aby je realizować. Dla jednych kluczowa będzie obsługa i zatrzymanie klientów, dla innych optymalizacja procesów biznesowych eliminująca niepotrzebne straty.
2. Przekonaj pracowników, ze rozwój to coś więcej niż tylko same szkolenia. Oczywiście pracownicy będą potrzebować realnego wsparcia i odzwierciedlenia tego w całym systemie zarządzania personelem.
3. Korzystaj ze szkoleń dotowanych (np. przez EFS).
4. Korzystaj z e-learningu.
5. Wykorzystaj czas na konferencjach, na których gromadzi się wielu pracowników, do przeprowadzenia treningów.
6. Dziel się wiedzą wewnątrz organizacji. Ustaw siatkę coachów i mentorów w firmie i wykorzystaj zasoby wiedzy, które posiadają Twoi pracownicy.
7. Wykorzystaj zasoby wiedzy z zewnątrz. Zorganizuj szkolenie wspólnie z inną organizacją lub zorganizujcie wymianę pracowników w celu nabycia nowych umiejętności.
8. Namów pracowników do wolontariatu w organizacjach non-profit gdzie mogą kształtować pewne ogólne kompetencje – planowanie, organizację czasu, rozwiązywanie problemów, komunikację, itp.
9. Zachęcaj pracowników do czytania fachowej literatury, poradników, e-booków, rozwijających ich wiedzę i umiejętności.
10. Wykorzystaj najnowsze technologie, np. do przeprowadzenie videokonferencji.
Źródło: Personneltoday.com