Rozmowy kwalifikacyjne są często stresujące dla kandydatów. Osoby szukające pracy zastanawiają się nad potencjalnymi pytaniami, ćwiczą autoprezentację i podsumowują swoje sukcesy zawodowe. Zdarzają się jednak rekrutacje, które wybiegają poza schematy i są zaskoczeniem również dla rekruterów. Nietypowy profil kandydata, bardzo wąska specjalizacja czy budowanie całego oddziału firmy w krótkim czasie – to tylko przykłady wyzwań, z którymi mierzą się agencje rekrutacyjne.
Co można zrobić z pudełka ołówków? Wymień 10 niestandardowych zastosowań. Jak opisałbyś siłomierz 8-letniemu dziecku? – takie nietypowe pytania mogliby usłyszeć kandydaci do pracy u światowych liderów jak Google czy Tesla Motors[1]. Organizacje, które w swoim DNA mają nieszablonowe myślenie, celowo wplatają w proces rekrutacji zadania, które pomogą szybko i skutecznie zweryfikować kompetencje potencjalnych współpracowników. To, co innym wydaje się ekstrawaganckie i pozbawione logiki, dla nich jest doskonałą okazją do sprawdzenia, jak kandydat reaguje na stres i czy potrafi kreatywnie podchodzić do zadań.
Duża skala i ograniczony czas też są wyzwaniem
Nie każda organizacja potrzebuje zaskakujących i skomplikowanych zadań dla kandydatów, by zbudować odpowiedni zespół. Zdarza się również, że z pozoru zwyczajne procesy rekrutacyjne bywają wyzwaniem dla rekruterów.
– Nietypowe projekty częściej dotyczą nie tyle zaskakującego stanowiska, a oczekiwań klienta wobec nas i wymagań, jakim musimy sprostać. Rekrutacja kilkudziesięciu osób w obszarze marketingu w całej Polsce w przeciągu 2 tygodni to jedno z ostatnich naszych wyzwań. Musieliśmy w tym czasie stworzyć kalkulację, harmonogram rekrutacji, przeprowadzić rozmowy, zrobić podsumowania ponad 90 kandydatów, umówić osoby na spotkania z klientem, przekazać wszystkim informację zwrotną i skoordynować przyjazd na szkolenie. Ze względu na bardzo krótki termin realizacji pracowaliśmy także poza standardowymi godzinami pracy, będąc w stałym kontakcie mailowym i telefonicznym z kandydatami i klientem – mówi Martyna Ładkowska z Jobhouse.
Nietypowym projektem jest również tworzenie z klientem jego biznesu. Agencje rekrutacyjne biorą także udział w budowaniu całego oddziału firmy. Ich głównym zadaniem jest stworzenie struktury organizacji, zespołu, jak i wszelkie doradztwo w zakresie HR. Jest to niezwykle odpowiedzialna rola, ponieważ warunkuje dalsze funkcjonowanie firmy.
Nietypowe umiejętności i wymagania
Oczywiście zdarzają się również projekty, które dotyczą nietypowych stanowisk. Najczęściej klienci przedstawiają profil kandydata, który np. łączy w sobie kilka profesji nie do końca ze sobą powiązanych, a lista obowiązków nie ma końca.
– Poszukiwaliśmy kiedyś specjalistów z bardzo wąskimi umiejętnościami do pracy dla naszego klienta z Czech. Od kandydatów wymagano długoletniego doświadczenia w finansach oraz biegłego posługiwania się językiem słowackim i węgierskim – opowiada Martyna Ładkowska. – Często nietypowe stanowiska dotyczą prac sezonowych i wakacyjnych. Poszukiwanie osób do promowania marki w stroju maskotki, jazda na rowerze czy rolkach podczas eventów, rzut w dal do betoniarki – to tylko nieliczne oferty, które mieliśmy okazję promować – podsumowuje.
Rynek pracownika nie ułatwia poszukiwań odpowiednich osób do pracy. Jeśli do tego dochodzą specyficzne wymagania wobec kandydatów, poprzeczka zostaje zawieszona jeszcze wyżej. Przy nietypowych rekrutacjach pomocne będzie wsparcie profesjonalistów, którzy bazując na swoim doświadczeniu efektywnie i sprawnie przeprowadzą cały proces.
Źródło: Jobhouse
[1] http://natemat.pl/69697,10-nietypowych-pytan-ktore-swiatowi-giganci-zadaja-na-rozmowach-kwalifikacyjnych