Ile procesów rekrutacyjnych zakończyło się podpisaniem umowy z niewłaściwym kandydatem, bądź czas zatrudnienia kompetentnego specjalisty niebezpiecznie się wydłużał -nie wie nikt.
Bądź wiedzą ci, którym proces ten nie przyniósł zamierzonych efektów w określonym przedziale czasowym.Tak naprawdę, choć czasem nie zdajemy sobie z tego sprawy -każdy szczegół jest istotny.Jak uniknąć rekrutacyjnych pomyłek, pracować bardziej produktywnie i mieć większą efektywność, za czym idzie większe zadowolenie z pracy? Trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach.
1. Poznaj swojego klienta
Nieważne czy pracujesz w wewnętrznym dziale HR, czy na zewnętrzne zlecenie. Zapoznaj się ze specyfiką branży i pracą na danym stanowisku. Będzie Ci łatwiej zrozumieć, czego szuka klient i płynniej poprowadzisz cały proces.
2. Stwórz profil kandydata
Dowiedz się dokładnie, jakie umiejętności i kompetencje potrzebne są na danym stanowisku, jakie doświadczenia są cenne, które z cech osobowości będą sprzyjały przy realizacji wyznaczonych zadań na tym konkretnym stanowisku, na które rekrutujesz. To ważne chociażby z perspektywy rozmowy, którą za chwilę będziesz przeprowadzać. Dzięki dokładnemu profilowi wiesz dokładnie o co dopytać, na co zwrócić uwagę, czemu bliżej się przyjrzeć.
3. Określ źródła pozyskiwania kandydatów
Aby cały proces był sprawnie przeprowadzony, a wszystko odbyło się z należytą starannością, potrzebne jest umiejętne dotarcie do źródeł. Określając precyzyjnie źródła osiągniesz szybki i dobrze sprecyzowany research. Jeśli wcześniej dobrze zapoznałeś się ze specyfiką branży – wiesz, gdzie szukać. Ogłoszenia to jedno, ale często nie wystarczają. Dobry rekruter wspiera się dodatkowymi działaniami: swoje kontakty, blogi i strony branżowe, portale społecznościowe, konferencje i eventy. Bywaj tam, gdzie bywają najlepsi.
4. Przygotuj się do każdej rozmowy
Przejrzyj dokładnie życiorys, nie pytaj kogoś czy sprzedawał dany produkt, kiedy na górze wytłuszczonym drukiem widnieje zdanie: „Ekspert w sprzedaży produktów X”. Kandydaci odbierają to jako brak profesjonalizmu. Sam lubisz wiedzieć, kiedy osoba, która właśnie przychodzi na rozmowę zna Twoje nazwisko, zapoznała się z działalnością firmy i pamięta ogłoszenie, na które składała aplikację. Dodatkowo pamiętaj o swoim udziale w procesie, ponieważ dzisiaj Kandydat sprawdza nie tylko profil i działalność firmy, ale także chce wiedzieć, jak najwięcej o osobie, która zaprasza go na rozmowę. Więc chroń swoją prywatność i dbaj o wizerunek w internecie i mediach społecznościowych.
5. W czasie spotkania bądź profesjonalny
Przywitaj się miło, zapytaj, czego kandydat się napije – ludzie zwracają uwagę na takie detale. Niby nie szata zdobi człowieka, ale tak jak Ty zwracasz uwagę, jak prezentuje się kandydat, tak samo kandydat patrzy na Ciebie. Zawsze bądź czysty i schludny. Jeśli jesteś kobietą – nie przesadzaj z makijażem, dekoltami i biżuterią, a jeśli mężczyzną – uważaj, aby nosić czyste i wyprasowane koszule, które „nie uciekają” ze spodni, a krawaty nie mają plam po lunchu.
6. Przeprowadź dobrą fachową rozmowę
Czasem zdarza się tak, że już po przysłowiowych pięciu minutach wiesz, „że to nie ten”. Nigdy nie dawaj odczuć Kandydatowi, że chcesz skończyć jak najszybciej rozmowę, zerkając na zegarek czy nerwowo klikając wtyczką od długopisu. Każdemu należy się szacunek, poza tym -jak nie ten projekt, może w przyszłości następny, jak nie teraz – może za rok, za dwa, kiedy Kandydat nabędzie odpowiednich umiejętności i doświadczenia. Dobre relacje procentują. Kandydaci, którzy z jakiś powodów nie przeszli procesu, a czują się potraktowani z należytym szacunkiem i „zaopiekowani” są dla nas najlepszym źródłem poleceń i rekomendacji.
7. Zawsze miej przygotowane zadania dodatkowe
Zdarza się tak, że nawet najlepsza rozmowa nie wystarcza. Przygotuj dla kandydata odpowiednie zadania, testy, case study, czasem niezbędne jest przeprowadzanie sesji Assessment Center. Dobrze przeprowadzony wywiad, poparty realizacją zadania i rekomendacjami od byłych pracodawców, jest najlepszym wyznacznikiem tego, że zminimalizowaliśmy błąd ryzyka z naszej strony. Pamiętaj, że Twoim celem jest nie tylko znalezienie najlepszego kandydata na rynku i zamknięcie zlecenia, ale doprowadzenie do sytuacji, aby kandydat był jak najbardziej usatysfakcjonowany z podpisania umowy z nowym pracodawcą. Ważne jest, aby wartości kandydata były spójne z wartościami jego pracodawcy, bo tylko wtedy ta współpraca będzie wymierna: spełni swój sens, a Twoje zadanie zostanie w pełni wykonane.
Autorka: Iga Rustowska
W firmie, w której pracuję zajmuję się rekrutacją pracowników. Proces ten jest niezwykle ważny, ponieważ ma wpływ na późniejsze działanie całego przedsiębiorstwa. Dlatego ja zdecydowałam się na pomoc systemów CRM. Dokładniej postawiłam na Kamflex. Ta intuicyjna aplikacja webowa w 100% wykonuje swoje zadania. Stanowi dla mnie niezwykłe ułatwienie. Pomaga mi wszystko uporządkować, zapobiega bezładowi. Jeżeli ktoś ma jakieś wątpliwości można wypróbować za darmo przez 14 dni. Pozdrawiam:)
Skuteczna rekrutacja to Polski HR. Dokładnie sprawdzają referencje i kompetencje kandydatów, co sprawia że dostaję wybór spośród najlepszych.