W ostatnich latach benefity dla pracowników stały się popularną formą motywacji. Jednak czy pracownicy tego potrzebują, czy może wystarczą im podwyżki? A może zwykłe benefity, takie jak karty do klubu fitness, już się znudziły?
Dodatki motywacyjne zachęcają pracowników do zwiększenia efektywności pracy i stworzenia pozytywnego wizerunku firmy, co w przyszłości może się także przełożyć na opinie o organizacji w otoczeniu zewnętrznym. Dzięki wszelkim benefitom podwładni czują się docenieni przez firmę. Jednak nie powinno się ich dawać każdemu, warto je przyznawać tylko tym osobom, które się wyróżniają. Jeżeli przełożony będzie nagradzał wszystkich pracowników, benefity staną się negatywnie przez nich odbierane i przestaną być narzędziem motywacyjnym.
Dodatki motywacyjne mogą mieć charakter finansowy oraz pozafinansowy. Do pierwszego z wymienionych można zaliczyć motywację pieniężną i materialną. Wśród narzędzi o charakterze pieniężnym wyróżnia się podwyżki, premie, nagrody uznaniowe, roczne kwartalne czy za wykonanie dodatkowego zadania. Wśród powszechnych dodatków materialnych można przyporządkować między innymi: karnety do SPA czy na basen, programy emerytalne, telefony służbowe, jak również bony na zakupy.
W krajowych i zagranicznych firmach można się spotkać także z innymi, nadzwyczajnymi formami wpływającymi na efektywność wykonywanej pracy. Są to na przykład masaże w biurze, przeznaczenie 20% czasu efektywnie spędzonego w firmie na szukanie inspiracji, pokoje dla matek karmiących, karnety na odnowę biologiczną, operację w gabinecie chirurgii plastycznej, wizytę u fryzjera lub kosmetyczki. Po przepracowaniu 15 lat pracownik może także zostać nagrodzony w postaci 13-tygodniowego płatnego urlopu, natomiast po 24-miesiącach stażu firma może wysłać pracownika na bezpłatny roczny urlop, podczas którego przygotuje on projekt dotyczący nowego biznesu i go wdroży.
W zależności od cech osobowych człowieka, każdy akceptuje inną formę motywacji. Jedne osoby preferują dodatki materialne, natomiast inne – niematerialne. Coraz większa liczba osób uważa za narzędzie motywacyjne uścisk szefa przy innych współpracownikach czy podziękowania za dobrze wykonaną pracę. W tym przypadku także powinno się robić to rozsądnie i jedynie w wyjątkowych sytuacjach.
Dodatki motywacyjne powinny pojawić się w każdej firmie, dzięki nim pracownicy czują się doceniani, a kierownik zadowolony z efektywności podwładnych. Jednak ilość benefitów też ma znaczenie, nadmiar czy ich brak zostanie negatywnie odebrany przez pracowników, więc warto je wręczać jedynie tym osobom, które się pozytywnie wyróżniają. Ten aspekt także może stanowić narzędzie motywacyjne dla innych jednostek i zwiększyć ich zaangażowanie w wykonywaną pracę.
Autorka: Sandra Kluza
Manager działu Marketingu, Smart MBC