W IV kw bieżącego roku w Sopocie oraz Warszawie odbyło się spotkanie biznesowe poświęcone tematyce efektywności szkoleń i nowoczesnym metodom jej podnoszenia.
Podczas spotkania firma szkoleniowo-doradcza zaprezentowała rewolucyjne narzędzia oraz wymieniła doświadczenia z innymi praktykami reprezentującymi działy personalne polskich firm.
Za pomocą platformy internetowej do mierzenia efektywności szkoleń, przeprowadziliśmy krótkie badanie dotyczące szkoleń, a także trudności z nimi związanych, jakie napotykają specjaliści zasobów ludzkich w polskich firmach. W spotkaniu udział wzięło 40tu przedstawicieli działów personalnych.
Na pierwsze pytanie, które dotyczyło największych trudności przed szkoleniem, aż 27% wskazało, że największą trudnością przed szkoleniem jest niemierzenie poziomu kompetencji uczestników przed szkoleniem. 24% ankietowanych twierdzi, że przed szkoleniami nie przeprowadza się testów, które sprawdzają wiedzę danej grupy szkoleniowej.
Wykres 1. Trudności przed szkoleniem
Kolejne pytanie dotyczyło największych problemów podczas szkolenia. Spotkaliśmy się tutaj z dużą rozbieżnością w odpowiedziach, gdzie największy procent, bo aż 35% pracowników działów personalnych uważa, że szkolenia są za krótkie i 1-2 dni szkoleń nie generują pożądanych rezultatów. 25% ankietowanych, zgadza się ze stwierdzeniem, że zazwyczaj szkolenie nie ma orientacji i nie kładzie nacisku na stronę praktyczną. Ponad 21% specjalistów twierdzi, że uczestnicy nie uczą się potrzebnych zachowań podczas szkoleń.
Wykres 2. Trudności w trakcie szkolenia
Trudności po szkoleniu z jakimi spotykają się polskie firmy jest dość dużo, jednak wybraliśmy kilka stwierdzeń, które według nas są najważniejsze. Ankietowani uważają, że największą trudnością po szkoleniu (aż 33,9%) jest brak przywiązania dostatecznej uwagi do wsparcia pracowników we wdrażaniu umiejętności poznanych na szkoleniu, często spowodowane może to być brakiem czasu, czy nadmierną ilością obowiązków.
Kolejną wysoko procentową odpowiedzią wybraną przez polskich HRowców jest brak wyrobienia nawyku w firmach, który mierzyłby rezultaty po szkoleniu. Duża część uczestników, bo aż 21,4% nie obserwuje zmian w zachowaniu pracowników i ok. 15% ankietowanych nie otrzymuje szczegółowych informacji, które dotyczą przebiegu szkolenia, może być to spowodowane brakiem rzetelności oraz brakiem standardów niektórych firm szkoleniowych lub trenerów współpracujących.
Wykres 3. Trudności po szkoleniu
Ostatnim, podsumowującym pytaniem naszej ankiety było: Czy uczestnicy szkoleń wdrażają nabytą wiedzę i umiejętności w pracy?
Ponad 78% uczestników spotkania odpowiedziało, że tylko połowa nabytej wiedzy i umiejętności wdrażana jest w praktykę. W dyskusji pojawił się wniosek, że częściej podejmowane są próby wdrożenia, które ze względu na różne czynniki (np. brak systemowego wsparcia) nie są kontynuowane, a jedynie kilkanaście procent uczestników faktycznie długoterminowo stosuje nabytą wiedzę i umiejętności w praktyce.
Jako jedno z interesujących rozwiązań problemów z efektywnością szkoleń Dyrektor Generalny Develor Polska – Bartłomiej Wrzosek – zaprezentował system, który wpływa na efektywność projektu szkoleniowego przed, w trakcie i po nim, na każdym z 4 poziomów wg metodologii Kirckpatricka, czyli zarówno na zadowolenie uczestników jak i efekty biznesowe klienta.
Źródło: Marta Zarębska, DEVELOR Polska Sp. z o.o.
Image courtesy of ddpavumba/FreeDigitalPhotos.net