Praktyki studenckie cieszą się obecnie dużą popularnością nie tylko wśród korporacji i dużych firm, ale również wśród mniejszych przedsiębiorstw. Dla studentów są świetną okazją do zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych i wzbogacenia swojego CV, co może okazać się konieczne przy szukaniu wartościowych ofert pracy już po studiach.
Dla pracodawcy praktyki niosą duży potencjał, niestety często nie w pełni wykorzystywany ze względu na nieodpowiednie podejście do nich, a także brak właściwych mechanizmów i narzędzi.
Jaką rolę mogą pełnić praktyki poza dostarczaniem stosunkowo mało kosztownego wsparcia dla pracowników stałych? Co zrobić, aby ich efektywność była jak najwyższa? W dalszej części artykułu postaram się odpowiedzieć na te pytania korzystając z wieloletniego doświadczenia mojej firmy w organizowaniu i prowadzeniu programów praktyk na całym świecie.
Rola praktyk studenckich
W wielu firmach w Polsce, łącznie z dużymi przedsiębiorstwami z bogatym doświadczeniem na rynku, rola praktyk wciąż jest postrzegana niemal wyłącznie jako wsparcie dla pełnoetatowych pracowników, w szczególności w realizacji mało wymagających zadań, czy też jako wypełnianie luk kadrowych w okresie urlopowym. Tymczasem rola ta może i powinna być znacznie szersza, a bieżące wsparcie biznesu wcale nie musi być jej najważniejszą częścią. Rolę praktyk można sprowadzić do trzech głównych funkcji:
1. Podstawowe źródło pozyskiwania nowych pracowników do organizacji
Bez względu na ogólną sytuację na rynku pracy, firmy stale rywalizują o pozyskanie najlepszych talentów na rynku. Aby mieć równe szanse w tej walce, często trzeba dotrzeć do nich już w okresie studiów, ponieważ później może już nie być okazji, bądź może to być znaczenie bardziej kosztowne. Student, który odbył praktyki w innej firmie, otrzymał tam ciekawą ofertę i podjął pracę może nie być aktywny na rynku pracy przez dłuższy czas, co uniemożliwia, bądź znacznie utrudnia, pozyskanie go do naszej firmy. Kolejnym argumentem za zatrudnianiem osób, które odbyły praktyki w firmie i zostały pozytywnie ocenione, jest redukcja ryzyka nie sprawdzenia się takiego pracownika po zatrudnieniu go na stałe. Nawet najlepszy proces rekrutacyjny nie jest w stanie ocenić danej osoby lepiej niż współpraca z nią przez kilka miesięcy. Ponadto odpowiednio zorganizowany program praktyk, połączony z efektywnym systemem planowania zatrudnienia, potrafi dać znaczną oszczędność czasu i funduszy na poszukiwanie odpowiednich kandydatów na stanowiska pracy stałej
2. Narzędzie Employer Branding
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać jak silny efekt (pozytywny bądź negatywny) może mieć marketing szeptany, nazywany również Word Of Mouth (WOM). Okres praktyk to z jednej strony możliwość sprawdzenia przez firmę kompetencji przyszłego kandydata do pracy, ale jednocześnie okazja dla niego do oceny firmy jako pracodawcy. A tą oceną najprawdopodobniej podzieli się ze znajomymi na uczelni albo też ze znacznie szerszą grupą za pomocą portali społecznościowych, forów internetowych itp. Przy wyborze pracodawcy, studenci znacznie częściej biorą pod uwagę tego rodzaju informacje niż standardową korporacyjną komunikację Employer Branding. WOM ma szczególnie silny efekt, gdy dana firma pozyskuje pracowników głównie z wąskiej grupy docelowej, np. studentów czołowych uczelni biznesowych, czy konkretnych kierunków politechnik. Opinie byłych praktykantów to narzędzie, które może pozwolić nam na zbudowanie silnej pozycji jako pracodawca w wybranej grupie docelowej (albo znacznie tę pozycję osłabić).
3. Wsparcie biznesu
Praca praktykantów może być wykorzystana w znacznie szerszym stopniu niż symboliczne parzenie kawy lub odciążanie pracowników stałych od prostych czynności biurowych. Świeże pomysły, zaangażowanie w realizację powierzonych zadań, czy też inne podejście do danego problemu może stanowić cenne wsparcie dla biznesu w realizowanych zadaniach i projektach. Warunkiem jest zapewnienie praktykantowi odpowiedniego środowiska pracy – wdrożenia do pracy na danym stanowisku, opieki menedżera, odpowiedniej wiedzy czy dostępu do danych i systemów.
W jaki sposób zorganizować skuteczny program praktyk? Jakie są role poszczególnych uczestników tego procesu? Jak zmierzyć efektywność programu? O tym w artykule Jakuba Obidzińskiego z firmy Procter&Gamble w najnowszym numerze MagazynuHR.