Nie jest tajemnicą, że gdy następuje początek sezonu zatrudniania, niezwykle trudne jest znalezienie odpowiednich pracowników, ze względu na mocną konkurencję ze strony innych firm. Dzieje się tak w szczególności przed sezonem wakacyjnym, kiedy walka o talenty staje się szczególnie intensywna. Warto więc przyjąć strategię pozyskiwania kandydatów przed rozpoczęciem rekrutacji przez większość firm.
Rekrutację można porównać do łowienia ryb. Jeżeli łowienie zacznie się w pierwszy dzień sezonu istnieje szansa, że złowi się małą ilość ryb, ponieważ inni wędkarze także będą dokładali starań by złowić ich jak najwięcej. Miesiąc później złowienie dobrej sztuki będzie graniczyło z cudem. To samo dotyczy odpowiedniego ustalenia terminu rozpoczęcia rekrutacji. Jeżeli proces ten rozpocznie się w okresie najbardziej intensywnych działań rekrutacyjnych większości firm, wówczas pozyskanie najlepszych pracowników jest dosyć trudne.
Jakie są korzyści z pozyskiwania pracowników przed boomem rekrutacyjnym?
• mała konkurencja
• możliwość pozyskania pracowników, którzy są niezadowoleni ze swojej obecnej pracy w konkurencyjnej firmie (wielu z nich wybiera pierwszą nadarzającą się okazję do zmiany otoczenia, nawet jeśli wiąże się to z przyjęciem oferty na gorszych niż obecna warunkach)
• możliwość wcześniejszego odpowiedniego przeszkolenia i wprowadzenia pracownika do firmy (co oznacza, że będzie efektywny już w okresie, w którym firma zwykle dopiero rozpoczynała wprowadzanie do pracy)
Jak przygotować się do rekrutacji przed innymi?
Punktem wyjścia jest przeprowadzenia analizy potrzeb personalnych w firmie. Należy zastanowić się nad tym, jakie kompetencje firma już posiada, a jakie będą potrzebne w krótszej i dłuższej perspektywie czasowej. Dla celów rekrutacji korzystne jest budowanie sieci potencjalnych kandydatów do pracy (ang. talent pipeline), składającej się z m.in. osób, które zrezygnowały podczas wcześniejszych rekrutacji, byłych pracowników firmy.
Najważniejsze jest odpowiednie sprecyzowanie okresu, w jakim należy podjąć wysiłki rekrutacyjne. Okresy zintensyfikowanych działań rekrutacyjnych pracodawców powtarzają się co roku i aby je zidentyfikować należy:
• przede wszystkim skupić się na działaniach rekrutacyjnych firm w swojej branży
• monitorować portale pracy i zakładki kariera konkurencji
Zrekrutowanie najlepszych pracowników będzie łatwiejsze, jeżeli podejdzie się do tego strategicznie, czyli odpowiednio wcześniej zaplanuje potrzeby personalne, a następnie podejmie działania rekrutacyjne w okresie, gdy zwykle jest mniejsza konkurencja na rynku.
Źródło: John Sullivan & Associates