
Warszawa, 5 sierpnia 2025 r. Badanie „People at work 2025: A Global Workforce View” ujawnia szeroki wachlarz sprzecznych emocji pracowników związanych z wpływem AI na ich miejsce pracy. Wiele osób dostrzega pozytywne możliwości sztucznej inteligencji, innym towarzyszą obawy i niepewność związane z ryzykiem redukcji stanowiska pracy z powodu AI. Technologia, która już dziś zmienia rynek pracy, może stanowić też wyzwanie dla retencji pracowników. Obecnie 30 proc. osób, które uważają, że ich pracę można łatwo zastąpić, aktywnie poszukuje nowej pracy.
- Tylko 9 proc. polskich pracowników liczy na to, że sztuczna inteligencja będzie wsparciem dla ich pracy,
a 7 proc. obawia się utraty pracy z tego powodu. Jednocześnie 10 proc. przyznaje, że nie ma pojęcia, w jaki sposób AI wpłynie na ich pracę w bliskiej przyszłości. - W przypadku polskich pracowników ich wiek w znikomym stopniu kształtuje opinie na temat znaczenia AI na ich pracę. Tylko 11 proc najmłodszych polskich pracowników (18-26 lat) wyraża optymizm, a 12 proc. obawia się, że sztuczna inteligencja wkrótce wyprze ich z rynku. Za to 13 proc. nie wie, jak AI wpłynie na ich pracę. Najbezpieczniej czują się osoby w wieku +55 – tylko 5 proc. obawia się utraty pracy z powodu AI,
a 9 proc. wyraża optymizm. - W Polsce to pracownicy umysłowi mają najbardziej wyklarowany pogląd, jak AI wpłynie na ich pracę (13 proc. liczy na wsparcie, ale aż 10 proc. obawia się utraty pracy). Dla porównania, wśród robotników wykwalifikowanych 10 proc. wyraża optymizm, a zaledwie 6 proc obawia się wyparcia przez AI. Na świecie pracownicy umysłowi najczęściej wyrażali optymizm (średnio 24 proc., przy rekordowym wskazaniu
w Egipcie – 36 proc.).
– Rozwój sztucznej inteligencji to nie tylko zmiana technologiczna, bowiem wiele dzieje się też w emocjach pracowników, niezależnie od kraju – mówi Anna Barbachowska, dyrektorka HR w ADP Polska. – Część z nich widzi w AI narzędzie pozytywnych zmian, ale równie ważną emocją jest niepewność. Pracodawcy, którzy rozpoznają i odpowiednio zaopiekują się obawami zatrudnionych, wyjaśniając wpływ technologii i szkoląc ludzi w zakresie korzystania z nowych narzędzi, najlepiej wykorzystają prawdziwy potencjał sztucznej inteligencji i zbudują zespoły gotowe na przyszłość.
Kluczowe wnioski z raportu „People at work 2025: Sztuczna inteligencja”
Dominują mieszane uczucia: 17 proc. pracowników na świecie zdecydowanie zgadza się z twierdzeniem, że sztuczna inteligencja pozytywnie wpłynie na ich pracę w ciągu najbliższego roku. Aż 33 proc. badanych ma mieszane uczucia w związku z AI. Co dziesiąty pracownik zdecydowanie wyraża obawę, że AI wyprze go z pracy.
Nadzieje i obawy: Co ciekawe, kraje o najbardziej optymistycznym spojrzeniu na sztuczną inteligencję, takie jak Egipt czy Indie, mają również najwyższy odsetek pracowników obawiających się zastąpienia. Wskazuje to, że potencjał AI budzi zarówno ekscytację, jak i obawy dotyczące jej ostatecznych efektów.
Niepewność = niepokój: 44 proc. badanych (suma odpowiedzi zgadzam się/zdecydowanie zgadzam się) nie wie, jak AI wpłynie na ich pracę. Ta niepewność może przyczyniać się do niepokoju, przy czym na niektórych rynkach wysoki odsetek pracowników obawiających się zastąpienia idzie w parze z dużą liczbą osób, które nie mają pojęcia, jak sztuczna inteligencja wpłynie na ich przyszłość zawodową.
Różnice w zależności od branży i rodzaju pracy
Pierwsi użytkownicy są bardziej optymistyczni: Pracownicy sektorów usług technologicznych, finansów, ubezpieczeń i technologii informacyjnych są bardziej skłonni do pozytywnego spojrzenia na AI, jednak częściej wyrażają obawy związane z zastąpieniem. Sektory te cenią sobie efektywność i przewagę konkurencyjną, które sztuczna inteligencja może wzmocnić. Widać jednak ogromne różnice regionalne. W Europie najczęściej pokładający nadzieję w AI pracownicy usług technologicznych (19 proc.) oraz sektora finansowego (18 proc.), wyrażają taką opinię dwukrotnie rzadziej niż w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki (odpowiednio 37 proc. i 42 proc.).
Pracownicy umysłowi są jednocześnie optymistyczni i pełni obaw: Programiści, pracownicy naukowi, inżynierowie są najbardziej skłonni wierzyć, że sztuczna inteligencja pozytywnie wpłynie na ich pracę (24 proc.), ale są również najbardziej zaniepokojeni tym, że zostaną zastąpieni przez technologię (13 proc.). Oni także najczęściej przyznają, że nie wiedzą, co przyniesie przyszłość (14 proc).
Sektory skoncentrowane na człowieku wykazują ostrożność: Pracownicy branż w dużym stopniu polegających na interakcjach międzyludzkich, jak opieka zdrowotna i pomoc społeczna, częściej wyrażają obawy dotyczące wpływu AI na świat pracy.
Wiek: Pracownicy w przedziałach wiekowych 18-26 i 27-39 lat najczęściej wykazują zarówno optymizm (średnio 19 proc. i 21 proc.), jak i obawy wobec długoterminowego wpływu AI na ich karierę (14 proc i 12 proc). Osoby z długim stażem pracy (+55) najczęściej uważają, że sztuczna inteligencja wywrze niewielki wpływ na ich pracę zanim zdążą ukończyć karierę (5 proc.). W Polsce jednak wiek w znikomym stopniu wpływa na optymizm związany z AI. Zaledwie 11 proc. najmłodszych i 9 proc. pracowników liczy, że nowa technologia wesprze ich w pracy. Polacy w wieku przedemerytalnym najrzadziej obawiają się, że AI wyprze ich z pracy (5 proc.).
Region: Kraje Bliskiego Wschodu i Afryki mają najwyższy odsetek pracowników przekonanych, że AI pozytywnie wpłynie na ich pracę (27 proc.), a Europa najniższy (11 proc.). Do optymistycznych regionów należy także Ameryka Łacińska (19 proc.) podczas gdy Ameryka Północna (13 proc.) oraz region Azji i Pacyfiku (16 proc.) plasują się pośrodku. W Polsce jedynie 9 proc. pracowników liczy, że sztuczna wesprze ich w pracy – co stanowi mizerny wynik w porównaniu z Egiptem i Indiami (odpowiednio 36 proc. i 34 proc.). Najrzadziej jednak nadzieje w AI pokładają pracownicy w Japonii i Szwecji (odpowiednio 4 proc. i 6 proc.).
Stres związany z AI skłania do szukania pracy: Pracownicy obawiający się wyparcia ich z pracy przez technologię, dwukrotnie częściej twierdzą, że doświadczają wysokiego stresu w pracy. Strach przed byciem zastąpionym skłania do aktywnego poszukiwania nowego zatrudnienia (ponad 30 proc.), w porównaniu z 16 proc. osób niewyrażających niepokoju.
Metodologia raportów „People at Work 2025”
Raport „People at Work” opiera się na kompleksowym badaniu Global Workforce Survey przeprowadzonym przez zespół ADP Research. Badanie, prowadzone corocznie od 2015 roku, zostało zaprojektowane przez zespół analityków ADP Research tak, by przedstawiało rynek pracy z perspektywy samych pracowników. W ten sposób dostarcza informacji, które pozwalają modyfikować świat pracy dzięki lepszemu zrozumieniu nastrojów i oczekiwań pracowników.
Bazując na danych ankietowych zebranych wśród niemal 38 tys. pracujących dorosłych na 34 rynkach z sześciu kontynentów, raport „People at Work 2025” przedstawia reprezentatywny obraz globalnej siły roboczej, umożliwiając porównywanie nastrojów pracowników panujących w różnych krajach i regionach. Respondenci pochodzą z różnych branż, mają różne wykształcenie, pracują stacjonarnie lub zdalnie oraz posiadają zróżnicowane kompetencje. Rekrutują się z organizacji każdej wielkości – od firm kilkuosobowych do korporacji, spośród pracowników wszystkich szczebli w firmowej hierarchii oraz indywidualnych przedsiębiorców.
Unikalną cechą serii raportów „People at Work 2025” jest szczegółowy pomiar nastrojów pracowników przy użyciu autorskiej metodologii opracowanej przez ADP Research. Oprócz charakterystyki demograficznej, respondenci klasyfikowani są ze względu na rodzaj wykonywanej pracy – opartej na wiedzy, kwalifikacjach lub cyklicznych powtarzalnych czynnościach – niezależnie od branży. Wgląd w dane „People at Work” w tak różnych wymiarach oferuje precyzyjny i szczegółowy obraz. Raporty łączą globalne trendy ze spostrzeżeniami na temat poszczególnych rynków, od sztucznej inteligencji i wpływu inflacji na posiadanie wielu źródeł zatrudnienia, po trendy płacowe i rozwój kariery.
O firmie ADP Research
Misją ADP Research jest zwiększenie produktywności pracy dzięki odkryciom płynącym z danych. Firmy, pracownicy i decydenci polegają na naszych precyzyjnych informacjach i unikalnej perspektywie, podejmując świadome decyzje kształtujące środowiska pracy na całym świecie.