CSR, czyli społeczna odpowiedzialności biznesu coraz bardziej wpływa na funkcjonowanie firm w Polsce. Jeszcze przed paru laty to było nowe, mało zrozumiałe pojęcie. Na szczęście, dziś widać już bardziej sumienne podejście przedsiębiorstw do aspektów społecznych i środowiskowych. Dlatego coraz więcej firm, jak na przykład Ten Square Games, sięga po mniej powszechne formy wywierania pozytywnego wpływu na otoczenie, doceniane nie tylko przez klientów, ale i przez pracowników.
Z dostępnych rynkowych opracowań wynika, że największe organizacje w Polsce realizują długoterminowe strategie mające realny wpływ na rozwój społeczności lokalnych, ochronę środowiska, czy poszanowanie praw człowieka. W raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020. Dobre praktyki” jest opisanych ponad 1900 przykładów takich działań. W opracowaniu wzięło udział 225 firm. Z czego 57 to przedsiębiorstwa z sektora MŚP. Fakt ten świadczy o tym, że CSR jest istotny nawet dla przedsiębiorców, którzy nie są objęci obowiązkiem raportowania danych niefinansowych, czyli realizowania działań społecznie odpowiedzialnych. Taką firmą jest również Ten Square Games zajmujące się tworzeniem gier mobilnych, dla którego działania CSR stały się integralną częścią biznesu.
Zawody w sadzeniu drzew? Czemu nie!
Od początku roku Ten Square Games realizuje strategię ograniczenia śladu węglowego. 22-go kwietnia, w światowy Dzień Ziemi, spółka postanowiła zaangażować swoich ludzi i zorganizowała wyzwanie Eco League, czyli 40 zadań i 1000 drzew. Spora część zespołu wzięła sobie do serca ideę wyzwania i dzielnie realizowała otrzymane zadania. Uczestnicy nie przestraszyli się samodzielnego zrobienia eko torby czy izotoniku, zostali nawet na jeden dzień wegetarianami, a to tylko przykładowe zadania w grywalizacji Eco League. Jedno jest pewne – znakomita większość z nich wymagała kreatywności oraz sporej inwencji twórczej, a całość zamknięta w projekt grywalizacji na platformie internetowej była ważnym urozmaiceniem, bo nie zajmowała uczestnikom zbyt wiele czasu.
– Chcieliśmy, aby forma aktywności była przyjemna, oszczędzała czas i pasowała do umiejętności oraz nawyków naszych pracowników. Jesteśmy firmą z branży gamingowej, stąd wymyśliliśmy grywalizację z wykorzystaniem narzędzia online – opowiada Olga Ostrowska, CSR Manager w Ten Square Games S.A.
Eco League była innowacyjnym w Ten Square Games połączeniem rywalizacji i współpracy poprzez wymianę doświadczeń na specjalnej platformie internetowej. Zespół mógł śledzić wyniki innych, zadawać pytania, prosić o rady. Feedback był bardzo dobry, ludzie wzajemnie się motywowali i czerpali przyjemność z wykonywania zadań, których duża część była dla nich nowa, co też pomogło akcji szerzyć się organicznie oraz przekazywać dalej nowe eko pomysły i realnie zmieniać postawy uczestników.
– Chciałem coś zmienić w moich codziennych nawykach, a fakt, że Eco League był grywalizacją, tylko mnie do tego zachęcił. Zrealizowałem wszystkie 40 zadań, nawet zrobiłem eko torbę z koszulki. Celem całego projektu było posadzenie 1000 drzew, a 35 było posadzonych przeze mnie. To było dla mnie nagrodą samą w sobie – opowiada Jan Szczygielski, tegoroczny zwycięzca Eco League.
Zobaczcie też filmik podsumowujący Eco League i to jak radzili sobie inni uczestnicy: https://www.youtube.com/watch?v=7DcsuS_X4NY
Wyzwania wpisane w DNA firmy
Projekt grywalizacji, jakim była Eco League, okazał się strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o pobudzanie kreatywności i angażowanie pracowników w dobie pracy zdalnej. Wyznaczanie wspólnych celów z lekkim dodatkiem pozytywnego konkurowania o dobro środowiska naturalnego integruje, bawi, uczy, a dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu online obniża próg wejścia, ułatwiając włączenie się do zabawy.
Zgodnie z jedną z wartości firmy, czyli „Dare to explore” organizacja chce inspirować pracowników do rozwoju, zachęcać do próbowania nowych rzeczy i uczyć wdrażania małych zmian w ich własnym otoczeniu, które skumulowane, mają dodatni wpływ na naszą planetę.
Ten Square Games nie ogranicza się tylko do inicjatyw mających na celu ochronę środowiska. W ostatnim czasie zespół zaangażował się w akcje wsparcia schronisk dla bezdomnych zwierząt, domów dziecka czy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Firma wspiera oddolne projekty społeczne swojej kadry, jak np. „walking challenge”, podczas którego w październiku pracownicy byli zachęcani do spacerowania zamiast jeżdżenia samochodami. Przebyte kilometry firma przeliczyła na darowiznę, która trafiła do wrocławskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami.
– Tworzymy społeczność, która wzajemnie się motywuje i wspiera, a przy okazji dobrze się bawi. Wspólny cel zbliża ludzi, a tu mieliśmy wspaniałe, ważne zadanie, jakim jest stworzenie lasu TSG. Chcemy, aby nasza firma inspirowała inne organizacje do podobnych zmian, abyśmy wszyscy mieli większą wiedzę jak przeciwdziałać zagrożeniom środowiskowym – mówi Olga Ostrowska.
Jak widać, dziś CSR to nie tylko działania realizowana w firmach poprzez tradycyjne formy jakimi są segregowanie odpadów, promowanie idei oszczędzania wody, energii, papieru czy udział w akcjach charytatywnych. CSR XXI wieku to innowacyjnie zaprojektowane wyzwania, które poprzez zaangażowanie ludzi zmieniają nasze postawy na bardziej świadome i odpowiedzialne, a więc realnie wpływają na środowisko.
—
Ten Square Games jest dynamicznie rozwijającym się deweloperem gier mobilnych. Zatrudnia ponad 400 osób w czterech studiach: w Polsce (Wrocław i Warszawa), Niemczech (Berlin) i Rumunii (Bukareszt), a także włoskie studio RORTOS. W 2020 roku spółka osiągnęła przychody na poziomie 578 mln zł i jest aktualnie jednym z najwyżej notowanych podmiotów z sektora gier na warszawskiej giełdzie. Ten Square Games specjalizuje się w grach w modelu free-to-play. W jej portfolio znajdują się m.in. „Fishing Clash” – jeden z najpopularniejszych na świecie symulatorów wędkarstwa 3D oraz „Hunting Clash” – najbardziej realistyczny symulator polowania. Gra „Fishing Clash” otrzymała niedawno akredytację na rynku chińskim, gdzie zostanie udostępniona w ciągu najbliższych tygodni. Tym samym flagowy tytuł Ten Square Games dotrze do odbiorców na największym rynku gier mobilnych na świecie.